W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Poręczenia i gwarancje

Główne zagadnienia dotyczące poręczeń i gwarancji udzielanych przez:

  1. Skarb Państwa na wniosek.
  2. Skarb Państwa z mocy ustawy,
  3. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
  4. niektóre osoby prawne.

Poniższy tekst ma jedynie pomocniczy charakter i nie powinien być traktowany jako źródło prawa. Najważniejsze przepisy dotyczące poręczeń i gwarancji zostały wymienione w części „Podstawy prawne”. Szczegółowe odesłania zostały zawarte w nawiasach [ ].

1. Poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa udzielane na wniosek

Jaka jest główna podstawa prawna do udzielania przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji na wniosek?

Ustawa o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne [1].

Kto może udzielać w imieniu Skarbu Państwa poręczeń i gwarancji na wniosek i w jakim zakresie?

  1. Rada Ministrów, jeżeli kwota poręczenia lub gwarancji przekracza równowartość 30 mln EUR. W przypadku przedsięwzięcia o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, bezpieczeństwa lub obronności państwa Rada Ministrów może udzielać poręczenia lub gwarancji do wysokości powyżej 50% zobowiązania (Wniosek składany jest do ministra właściwego do spraw finansów publicznych). 
  2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych (Minister Finansów) powyżej kwoty poręczenia lub gwarancji stanowiącej równowartość 10 mln EUR i do równowartości 30 mln EUR, gdy nie są spełnione warunki z pkt 1. Minister Finansów może udzielać poręczenia lub gwarancji tylko do wysokości 50% zobowiązania.
  3. BGK powyżej kwoty poręczenia lub gwarancji stanowiącej równowartość 10 mln EUR i do równowartości 30 mln EUR, jeżeli są spełnione warunki:
  • opłata prowizyjna odpowiada stawce rynkowej,
  • poręczenie lub gwarancja są udzielane do wysokości 60% zobowiązania (tj. 60% kapitału zobowiązania wraz z 60% odsetek i innych kosztów bezpośrednio związanych z tym zobowiązaniem).

Komu można udzielić w imieniu Skarbu Państwa poręczenia lub gwarancji na wniosek?

O uzyskanie poręczenia lub gwarancji mogą ubiegać się podmioty krajowe (tj. będące rezydentami), bez względu na formę prawną oraz strukturę własności.

Jakie zobowiązania mogą być objęte poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa udzielaną na wniosek?

  • spłata kredytów i pożyczek,
  • wykonanie zobowiązań wynikających z obligacji,
  • wykonanie zobowiązań wynikających z transakcji zabezpieczających przed ryzykiem zmiany stopy procentowej lub ryzykiem walutowym, związanych z poręczonym lub gwarantowanym przez Skarb Państwa kredytem, pożyczką lub emisją obligacji,
  • poręczenia wypłaty odszkodowania za zniszczone, uszkodzone lub skradzione eksponaty wystawowe.

Jaki może być cel finansowania objętego poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa udzielaną na wniosek?

Poręczenie lub gwarancja mogą być udzielane pod warunkiem przeznaczenia objętego nimi kredytu, pożyczki lub środków pochodzących z emisji obligacji na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych zapewniających: 

  • rozwój lub utrzymanie infrastruktury,
  • rozwój eksportu dóbr i usług,
  • ochronę środowiska,
  • tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją w ramach pomocy regionalnej,
  • wdrażanie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych będących wynikiem badań naukowych lub prac rozwojowych,
  • restrukturyzację przedsiębiorstw.

Poręczenie lub gwarancja mogą być także udzielane pod warunkiem przeznaczenia objętego nimi kredytu lub środków pochodzących z emisji obligacji na:

  • finansowanie zakupu materiałów lub wyrobów gotowych, przeznaczonych na wykonanie dóbr inwestycyjnych na eksport, o wartości powyżej 10 mln EUR;
  • zasilenie funduszy utworzonych w BGK na mocy odrębnych ustaw - z tym, że środki przeznaczone na spłatę tych zobowiązań muszą pochodzić co do zasady ze źródeł innych niż budżet państwa;
  • utworzenie przez banki linii kredytowych w celu:
    • finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP),
    • współfinansowania programów lub projektów w ramach programów pomocowych Unii Europejskiej;
  • spłatę zobowiązania objętego już poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa (wraz z odsetkami i innymi kosztami bezpośrednio związanymi z tym zobowiązaniem);
  • wspieranie eksportu polskich towarów i usług w ramach realizacji programów rządowych.

Jakie są szczególne zadania, które mogą być realizowane  przy wsparciu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa udzielanych na wniosek na podstawie odrębnych ustaw?

  • inwestycje drogowe, w tym autostrady, poprzez udzielanie  gwarancji i poręczeń za zobowiązania BGK zaciągane na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego [2],
  • inwestycje autostradowe, poprzez udzielanie gwarancji i poręczeń wypłat dla koncesjonariusza autostrady ze środków Krajowego Funduszu Drogowego [2], 
  • inwestycje w zakresie linii kolejowych, poprzez udzielanie gwarancji i poręczeń za zobowiązania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. [3],
  • inwestycje kolejowe, poprzez udzielanie gwarancji i poręczeń za zobowiązania BGK, które mogą być ewentualnie zaciągane na rzecz Funduszu Kolejowego [4],
  • inwestycje  podejmowane w celu realizacji zadań Polskiego Funduszu Rozwoju S.A., poprzez udzielanie gwarancji i poręczeń za zobowiązania PFR S.A. [5],
  • zapewnienie płynności finansowej Funduszowi Gwarancji Płynnościowych, poprzez udzielanie gwarancji i poręczeń za zobowiązania BGK, które mogą być ewentualnie zaciągane na rzecz FGP [6],
  • inwestycje Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego S.A. podejmowane w celu wspierania procesu transformacji województwa śląskiego [27].

Jakie są ogólne zasady udzielania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa na wniosek?

  • poręczenia i gwarancje udzielane są w ramach limitu określanego corocznie w ustawie budżetowej; 
  • wnioskowana kwota poręczenia lub gwarancji Skarbu Państwa musi przekraczać 10 mln EUR;
  • przed udzieleniem poręczenia lub gwarancji podmiot rozpatrujący wniosek musi dokonać analizy ryzyka wypłat przez Skarb Państwa z tytułu wnioskowanych poręczeń i gwarancji;
  • z analizy wniosku o udzielenie poręczenia lub gwarancji musi wynikać zdolność podmiotu do spłaty zobowiązań objętych poręczeniem lub gwarancją;
  • poręczenia i gwarancje są terminowe (tzn. obowiązują przez określony czas, do określonej daty) i udzielane do kwoty z góry oznaczonej (odpowiedzialność Skarbu Państwa jest ograniczona do kwoty poręczenia lub gwarancji); Rada Ministrów, na wniosek Ministra Finansów, może odstąpić od tego wymogu w przypadku poręczenia lub gwarancji udzielanych międzynarodowej instytucji finansowej, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub z którą podpisała umowę o współpracy;
  • wnioskodawca musi zapłacić opłatę prowizyjną od udzielenia poręczenia lub gwarancji, nie są natomiast pobierane żadne opłaty za samo rozpatrzenie wniosku;
  • wnioskodawca musi ustanowić zabezpieczenie na rzecz Skarbu Państwa na wypadek roszczeń wynikających z tytułu wykonania obowiązków poręczyciela lub gwaranta;
  • obowiązuje zasada podziału ryzyka pomiędzy gwaranta i kredytodawcę (obligatariusza): poręczenia i gwarancje mogą być udzielane do wysokości 50% zobowiązań (50% kapitału zobowiązania wraz z 50% odsetek i innych kosztów bezpośrednio związanych z tym zobowiązaniem) albo 60% zobowiązań (w przypadku poręczeń i gwarancji udzielanych przez BGK w imieniu i na rachunek Skarbu Państwa). Wyjątkowo, w przypadku przedsięwzięcia o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, bezpieczeństwa lub obronności państwa, Rada Ministrów może udzielić poręczenia lub gwarancji do wartości wyższej niż 50% zobowiązań;
  • poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa, jak i państwowych osób prawnych, muszą być udzielane z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej.

Co musi zawierać wniosek o udzielenie poręczenia lub gwarancji Skarbu Państwa?

Szczegółowy zakres danych, które muszą być zawarte we wniosku o udzielenie poręczenia lub gwarancji Skarbu Państwa oraz rodzaje dokumentów, które dołącza się do wniosku określa rozporządzenie Rady Ministrów [7].

Jaka jest wysokość opłat prowizyjnych pobieranych z tytułu udzielanych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa?

Sposób naliczania i pobierania opłaty prowizyjnej od poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa oraz wysokość tej opłaty określa rozporządzenie Rady Ministrów [8].

Co się dzieje w przypadku konieczności wykonania umowy poręczenia lub gwarancji udzielonej na wniosek?

Minister Finansów dokonuje wypłat z tytułu udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji. W takiej sytuacji powstaje wierzytelność Ministra Finansów, którą co do zasady ma on obowiązek odzyskać od podmiotu, który zaciągnął zobowiązanie finansowe objęte gwarancją/poręczeniem. W szczególności Minister Finansów może wystawić tytuł wykonawczy w celu egzekucji takiej wierzytelności.

Jakie działania podejmuje Minister Finansów w celu odzyskania zapłaconych kwot ze środków budżetu państwa z tytułu poręczenia lub gwarancji udzielonej na wniosek?

Działania te są wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów [9].
Minister Finansów może:

  • sprzedać wierzytelność. Sprzedaż wierzytelności następuje w drodze przetargu lub rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Sprzedaż wierzytelności nie może być dokonana na rzecz dłużnika lub podmiotu związanego z dłużnikiem stosunkiem zależności albo dominacji w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości;
  • dokonać zamiany wierzytelności, w całości lub w części na akcje (udziały) w spółce dłużnika. Zamiana wierzytelności na akcje (udziały) może nastąpić, w ramach restrukturyzacji dłużnika, w przypadku spełnienia przez niego określonych w rozporządzeniu warunków. Do warunków tych należy m.in. konieczność spłaty na rzecz Skarbu Państwa co najmniej 50% sumy wszystkich dokonanych przez Skarb Państwa za tego dłużnika płatności z tytułu poręczenia lub gwarancji, brak możliwości spłaty istniejącej kwoty wierzytelności na skutek złej sytuacji finansowo-ekonomicznej dłużnika, czy też prowadzenie przez dłużnika przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej lub w regionie zagrożonym wysokim bezrobociem. Zamiana wierzytelności na akcje (udziały) powinna umożliwić dłużnikowi odzyskanie długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
  • rozłożyć spłatę wierzytelności na raty - w drodze umowy z dłużnikiem i w ramach jego restrukturyzacji oraz po spełnieniu przez dłużnika określonych w rozporządzeniu warunków. Przykładem takich warunków jest niemożność dokonania przez dłużnika jednorazowej spłaty wierzytelności czy dokonanie przez dłużnika na rzecz Skarbu Państwa co najmniej 20% sumy wszystkich dokonanych przez Skarb Państwa za tego dłużnika płatności z tytułu udzielonego poręczenia lub gwarancji;
  • umorzyć wierzytelność w całości lub w części. Możliwość taka istnieje w ściśle określonych przypadkach (np. gdy postępowanie egzekucyjne okazało się bezskuteczne). Umorzenia takiego można dokonać, jeżeli jego warunki spełnione są wobec wszystkich zobowiązanych. Rozporządzenie określa także przypadki, kiedy umorzenie wierzytelności przez Ministra Finansów wymaga zgody Rady Ministrów (np. gdy z okoliczności sprawy wynika, że nie jest możliwe odzyskanie wierzytelności w trakcie toczącego się postępowania likwidacyjnego dłużnika, czy w przypadku umarzania wierzytelności w części nie większej niż 50% kwoty tej wierzytelności, jeżeli jej dochodzenie w pełnej wysokości doprowadziłoby do likwidacji albo upadłości przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej).

W przypadku, gdy czynności takie jak: zamiana wierzytelności na akcje (udziały), rozłożenie spłaty wierzytelności na raty, czy umorzenie wierzytelności stanowią pomoc publiczną, mogą one zostać dokonane wyłącznie zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej.
W celu skutecznej realizacji przez Ministra Finansów obowiązku wykonywania czynności zmierzających do odzyskania kwot z tytułu wykonania poręczenia lub gwarancji, prowadzona jest bieżąca współpraca i korespondencja w szczególności z sądami (np. z sądem wieczystoksięgowym w przypadku nieruchomości obciążonych hipoteką na rzecz Skarbu Państwa), z syndykiem (np. w przypadku postępowań upadłościowych obejmujących likwidację majątku dłużnika), z komornikiem (np. w przypadku egzekucji wierzytelności z nieruchomości poprzez jej licytację), czy z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego (np. w przypadku egzekucji wierzytelności z rachunku bankowego dłużnika, czy monitoringu stanu faktycznego i prawnego toczącego się postępowania upadłościowego).

Czy poręczenia Skarbu Państwa mogą służyć wsparciu wystaw muzealnych?

Tak. Rada Ministrów może udzielać nierezydentom (tj. podmiotom zagranicznym) poręczeń wypłaty odszkodowania z tytułu zniszczenia, uszkodzenia lub kradzieży nieubezpieczonych eksponatów wystawianych w Polsce, których właścicielami lub uprawnionymi posiadaczami są nierezydenci. Łączna wartość eksponatów musi przekraczać równowartość 500.000 EUR. Poręczenie takie jest udzielane na wniosek organizatora wystawy, kierowany do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który następnie rekomenduje go Radzie Ministrów.

2. Gwarancje udzielane przez Skarb Państwa z mocy ustawy

Na jakie zobowiązania przewidziano gwarancje z mocy ustawy?

Z mocy ustawy gwarancje Skarbu Państwa przewidziano na zobowiązania:

  • Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR S.A.), będące wynikiem emisji przez PFR S.A. obligacji na sfinansowanie rządowego programu wsparcia dla przedsiębiorców w związku ze skutkami COVID-19 (art. 21aa ust. 2 ustawy) [5],
  • BGK, będące wynikiem emisji przez Bank obligacji na zasilenie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19   (art. 67 ust. 4  ustawy) [6],
  • BGK, będące wynikiem emisji przez Bank obligacji na zasilenie Funduszu Pomocy (art. 16 ust. 4 ustawy) [10],
  • BGK, będące wynikiem zaciągania zobowiązań przez Bank na zasilenie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (art. 45 ustawy) [11], 
  • BGK, które mogłyby powstać w wyniku zaciągania zobowiązań przez Bank na utworzenie linii kredytowej dla elektrociepłowni, w celu zagwarantowania ciągłości dostaw ciepła do odbiorców na cele mieszkaniowe lub użyteczności publicznej (art. 6 ustawy) [12],
  • określonych w ustawie podmiotów, zaciągane do końca 2023 roku w celu zagwarantowania ciągłości dostaw paliwa gazowego do odbiorców oraz zagwarantowania ciągłości świadczenia usługi kompleksowej odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwie domowym (art. 14 i 14b ustawy) [13],
  • PFR S.A., będące wynikiem emisji obligacji na finansowanie Krajowego Planu Odbudowy (art. 16a ustawy ) [5],
  • spółek: Węglokoks S.A., PGE Paliwa Sp. z o.o., PGE S.A. zaciągnięte w celu prawidłowej realizacji polecenia Premiera w drodze decyzji dotyczącej zakupu do końca października 2022 r. co najmniej 5 mln ton węgla energetycznego i sprowadzenia go do Polski do kwietnia 2023 r. (art. 34 ustawy) [14].

Udzielanie tych gwarancji jest wyłączone spod ustawy o poręczeniach i gwarancjach [1], za wyjątkiem niektórych przepisów.

3. Poręczenia i gwarancje udzielane przez BGK

Jakich poręczeń i gwarancji udziela BGK?

BGK może udzielać, we własnym imieniu i na własny rachunek, poręczeń lub gwarancji w ramach rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych (art. 34a ustawy [1]).
Obecnie BGK realizuje rządowy program pn.: "Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji BGK" (Program) [15].

Jaki jest cel i kto może korzystać z programu?

Celem programu i podejmowanych w jego ramach działań jest ułatwienie dostępu, zwłaszcza mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP), do zewnętrznych źródeł finansowania za pośrednictwem rozpoznawalnego systemu poręczeń i gwarancji, wykorzystującego również środki pochodzące z funduszy Unii Europejskiej.
Program jest elementem systemu zapewniającego przedsiębiorcom trwały, stabilny dostęp do preferencyjnych gwarancji, które są udzielane przede wszystkim w ramach Krajowego Funduszu Gwarancyjnego (KFG). Poręczenia i gwarancje zabezpieczają głównie ryzyko związane ze spłatą kredytów obrotowych i inwestycyjnych. Kredyty te wspierają rozwój innowacyjności i ułatwiają wykorzystywanie środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej. Wspierają również dostęp MŚP do finansowania ich potrzeb rozwojowych. W ramach KFG są również udzielane gwarancje transakcji leasingowych [18].
BGK może także wspierać działalność funduszy poręczeniowych, w szczególności poprzez pomoc w zakresie rozwiązań informatycznych, a także udzielanie regwarancji lub współgwarancji w ramach rozwiązań wspólnego uczestnictwa w ryzyku finansowania.
Beneficjentami programu są również studenci korzystający z kredytów studenckich lub kredytów na studia medyczne zabezpieczonych poręczeniami BGK.

Jakie instrumenty oferuje BGK w ramach programu?

W ramach programu BGK oferuje szeroki zakres instrumentów, w tym:

  • portfelowe linie gwarancyjne, polegające na udzielaniu gwarancji portfela pojedynczych kredytów lub innych zobowiązań, w tym gwarancji z regwarancją udzieloną przez inną instytucję finansową, w szczególności przez Europejski Fundusz Inwestycyjny, gwarancji stanowiących pomoc publiczną [23], pomoc de minimis [18] lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, a także gwarancji udzielanych z wykorzystaniem środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej [19] [20] [21] [22],
  • indywidualne poręczenia i gwarancje, polegające w szczególności na udzielaniu poręczeń lub gwarancji spłaty kredytów inwestycyjnych i obrotowych,
  • regwarancje BGK będące zabezpieczeniem poręczeń lub gwarancji udzielonych przez inne niż BGK instytucje finansowe, w tym z możliwością wykorzystania środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,
  • uczestnictwo kapitałowe BGK w funduszach poręczeniowych,
  • poręczenia kredytów studenckich lub kredytów na studia medyczne [24].

Na jakiej podstawie BGK udziela poręczeń i gwarancji stanowiących i niestanowiących pomocy publicznej?

Poręczenia i gwarancje stanowiące pomoc publiczną, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, powinny spełniać warunki przewidziane dla takiej pomocy.
Poręczenia i gwarancje niestanowiące pomocy publicznej powinny spełniać warunki zawarte w Obwieszczeniu Komisji [16]. 

Czym jest Zespół Sterujący do spraw udzielania przez BGK poręczeń i gwarancji w  ramach rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych oraz funduszy utworzonych lub działających w BGK (Zespół Sterujący)?

Jest to organ pomocniczy, który Minister Finansów powołał 13 lipca 2020 r. [17].

Kto wchodzi w skład Zespołu Sterującego?

Członkami Zespołu Sterującego są, wskazani po jednym, przedstawiciele: ministra do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, ministra do spraw gospodarki, ministra do spraw rozwoju regionalnego, ministra do spraw rozwoju wsi, ministra właściwego do spraw klimatu oraz Związku Banków Polskich.

Jakie zadania ma Zespół Sterujący?

Do zadań Zespołu Sterującego należy opiniowanie projektów dokumentów dotyczących działalności poręczeniowo-gwarancyjnej BGK, takich jak:

  • roczne plany finansowe rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych,
  • plany finansowe funduszy poręczeniowo-gwarancyjnych utworzonych lub działających w BGK: KFG, Funduszu Gwarancji Płynnościowych (FGP) [6], Funduszu Gwarancji Kryzysowych (FGK) [10], Ekologicznego Funduszu Poręczeń i Gwarancji (należącego do właściwości ministra właściwego do spraw klimatu) [25] i Rządowego Funduszu Mieszkaniowego (należącego do właściwości ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa) [26],
  • umowy pomiędzy ministrem właściwym do spraw finansów publicznych a BGK dotyczące udzielania przez BGK poręczeń i gwarancji w ramach rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych oraz w ramach funduszy KFG, FGP i FGK,
  • okresowe informacje o realizacji przez BGK rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych oraz planów finansowych ww. funduszy.

4. Poręczenia i gwarancje udzielane przez niektóre osoby prawne

Co to za rodzaje poręczeń lub gwarancji i przez kogo mogą być udzielane?

Są to poręczenia lub gwarancje udzielane przez niebędące bankami oraz zakładami ubezpieczeń następujące podmioty:

  • państwowe osoby prawne utworzone w drodze ustawy,
  • fundacje, w których fundatorami są osoby prawne, o których mowa w powyższym punkcie,

uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udzielania poręczeń lub gwarancji w ramach powierzonych im zadań publicznych lub w zakresie prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Wg jakich zasad te podmioty mogą udzielać poręczeń lub gwarancji?

Ww. osoby prawne co do zasady mogą udzielać poręczeń lub gwarancji do wysokości nie wyższej niż 60% wartości kapitałów (funduszy) własnych, z zastrzeżeniem, że wysokość poręczenia lub gwarancji udzielanych za zobowiązania określonego podmiotu nie może przekroczyć 20% wartości tych kapitałów (funduszy). Poręczenia i gwarancje są terminowe i udzielane są do kwoty z góry oznaczonej. Warunkiem udzielenia poręczenia lub gwarancji jest ustanowienie przez podmiot, za który udzielone zostaje poręczenie bądź gwarancja, zabezpieczenia na wypadek roszczeń wynikających z tytułu wykonania obowiązków poręczyciela lub gwaranta.

Jakie obowiązki sprawozdawcze mają ww. niektóre osoby prawne?

Osoby prawne, które udzieliły poręczenia lub gwarancji, mają obowiązek przekazywania Ministrowi Finansów półrocznych informacji o udzielonych poręczeniach i gwarancjach, określonych w art. 34 ustawy o poręczeniach i gwarancjach [1].

Podstawy prawne

[1] Ustawa z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne;
[2] Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym;
[3] Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
[4] Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym;
[5] Ustawa z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju;
[6] Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw;
[7] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie wniosku o udzielenie poręczenia lub gwarancji oraz trybu udzielania przez Skarb Państwa poręczenia i gwarancji;
[8] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie opłaty prowizyjnej od poręczenia i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa;
[9] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu sprzedaży wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, zamiany tych wierzytelności na akcje (udziały), rozłożenia ich spłaty na raty oraz umorzenia wierzytelności w całości lub w części;
[10] Ustawa z dnia 12 marca 2022 r o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa;
[11] Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
[12] Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym;
[13] Ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu;
[14] Ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw;
[15] Przyjęty przez Radę Ministrów 7 marca 2018 r. program rządowy "Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego", ze zmianą z  11 czerwca 2019 r. oraz 1 lutego 2022 r.;
[16] Obwieszczenie Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji;
[17] Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie powołania Zespołu Sterującego do spraw udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego poręczeń i gwarancji w ramach rządowych programów poręczeniowo-gwarancyjnych oraz funduszy utworzonych lub działających w Banku Gospodarstwa Krajowego;
[18] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytu lub innego zobowiązania;
[19] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji spłaty kredytów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020;
[20] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020;
[21] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji spłaty kredytów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
[22] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2019 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
[23] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy publicznej w formie gwarancji transakcji leasingowych w związku ze skutkami COVID-19;
[24] Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
[25] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska;
[26] Ustawa z dnia 1 października 2021 r. o rodzinnym kredycie mieszkaniowym i bezpiecznym kredycie 2%;
[27] Ustawa z dnia 13 stycznia 2023 r. o Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego Spółce Akcyjnej.

Materiały

Strona BGK dotycząca programu "Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego" (link prowadzi do innego serwisu)
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
04.04.2024 15:31 Tomasz Górecki
Pierwsza publikacja:
25.06.2019 13:30 Tomasz Górecki
{"register":{"columns":[]}}