W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Centralny rejestr umów jako narzędzie jawności życia publicznego

11.04.2025

Podsekretarz stanu Jurand Drop przemawiający na konferencji dotyczącej Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych (CRU JSFP)
  • 11 kwietnia 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja dotycząca Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych (CRU JSFP).
  • W wydarzeniu uczestniczył podsekretarz stanu Jurand Drop, Dyrektor Generalna Ministerstwa Finansów Marta Niżałowska–Pactwa oraz przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, organizacji pozarządowych i środowisk naukowych.
  • Celem wydarzenia było zachęcenie wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem CRU JSFP do zaangażowania się w dyskusję nad rolą tego rejestru. 

W celu zapewnienia jawności gospodarowania środkami publicznymi, Ministerstwo Finansów we współpracy z ekspertami zewnętrznymi,  przygotowało propozycje zmian przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Umów, które racjonalizują obowiązki jednostek sektora finansów publicznych w zakresie ujawniania informacji o umowach. 

Planowane zmiany prawne związane z funkcjonowaniem rejestru mają nie tylko usprawnić dostęp do informacji, ale przede wszystkim uprościć obowiązujące regulacje. Celem resortu finansów jest stworzenie ram prawnych, które będą zrozumiałe i przystosowane do możliwości wszystkich jednostek sektora finansów publicznych niezależnie od ich wielkości czy poziomu przygotowania organizacyjnego.

- powiedział wiceminister finansów Jurand Drop. 

Projektowane przepisy uwzględniają głosy samorządów i organizacji społecznych. Planowane zmiany zakładają etapowe wdrażanie obowiązku publikacji umów. Od 1 stycznia 2026 r. obowiązek obejmie jednostki rządowe. Następnie od 1 lipca 2026 r. obowiązkiem zostaną objęte jednostki samorządowe, a od 1 stycznia 2027 r. pozostałe jednostki. Etapowe wdrożenie obowiązku publikacji informacji o umowach pozwoli na odpowiednie przygotowanie wszystkich zainteresowanych podmiotów do korzystania z nowego narzędzia.

Rejestr ma służyć obywatelom jako narzędzie umożliwiające łatwy dostęp do informacji o gospodarowaniu środkami publicznymi. Obecnie trwa proces legislacyjny zmierzający do dostosowania do realiów funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych

- podkreśliła Dyrektor Generalna Marta Niżałowska-Pactwa.

Dyrektor Generalna Ministerstwa Finansów zaznaczyła, że projekt przepisów przekazany do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Wskazała na istotne kwestie wymagające dalszej debaty publicznej, w szczególności określenie progu wartości umów, od którego będzie zależał obowiązek udostępniania informacji czy wyłączenia (przedmiotowe i podmiotowe) z obowiązku publikacji. Celem jest uchwalenie przepisów, które będą wyrazem osiągnięcia efektywnego konsensusu oczekiwań wszystkich stron w odniesieniu do rejestru. 

Dyrektor Generalna zapowiedziała także wsparcie dla użytkowników, w tym szkolenia, współpracę roboczą z jednostkami zobowiązanymi oraz wsparcie techniczne, którego celem będzie zapewnienie bezproblemowej obsługi nowego narzędzia. Nowy system będzie zgodny z aktualnymi standardami IT. Będzie również zapewniać bezpieczeństwo danych w nim przetwarzanych. 

Biorący udział w debacie eksperci podkreślili, że przejrzystość działań administracji publicznej jest jednym z fundamentów demokratycznego państwa prawa. Wskazali na rolę rejestru w zwiększaniu odpowiedzialności instytucji publicznych oraz budowaniu zaufania społecznego. Jednocześnie zwrócili uwagę na potrzebę odpowiedniego wyważenia jawności informacji publicznych i ochrony danych osobowych.

Konferencja stanowiła ważny krok w kierunku zwiększenia jawności życia publicznego i poprawy przejrzystości działań administracji, a także wzmocnienia roli społeczeństwa obywatelskiego w monitorowaniu wydatków publicznych. Wydarzenie zostało zorganizowane we współpracy z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
Trwają konsultacje publiczne projektu przepisów. Propozycje i uwagi dotyczące planowanych zmian można zgłaszać do 23 kwietnia 2025 r. Więcej informacji na stronie..

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}