Komentarz do prognoz Komisji Europejskiej Autumn Forecast 2025
17.11.2025
- Komisja Europejska prognozuje, że polska gospodarka będzie jedną z najszybciej rozwijających się w UE.
- Główne motory wzrostu to konsumpcja prywatna i inwestycje publiczne, w tym przede wszystkim w bezpieczeństwo.
- Planowane działanie dochodowe doprowadzą do redukcji deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2026-2027.
Komisja Europejska (KE) opublikowała dziś jesienne prognozy gospodarcze. W przypadku Polski, KE prognozuje wzrost realnego PKB wynoszący 3,2% w 2025 r. oraz 3,5% w 2026 r., po wzroście o 3,0% zanotowanym w ubiegłym roku. Polska gospodarka będzie jedną z najszybciej rozwijających się w UE, w 2026 r. tylko Malta ma mieć szybszy wzrost, a w 2027 r. Malta i Irlandia. Zdaniem KE, głównymi czynnikami wspierającymi wysoki wzrost gospodarczy będzie utrzymująca się wysoka konsumpcja prywatna oraz silny wzrost inwestycji (w szczególności publicznych), wynikający z napływu środków unijnych, przede wszystkim ze względu na ostatnie dwa lata wydatkowania środków w ramach KPO. Negatywny pozostanie wpływ eksportu netto, choć będzie się on stopniowo osłabiał.
KE zrewidowała swoje prognozy wzrostu PKB dla Polski na lata 2025-26 względem projekcji z maja 2025 r. odpowiednio o 0,1 pkt. proc. w dół w przypadku roku 2025 r. oraz aż o 0,5 pkt. proc. w górę dla 2026 r. Prognozy KE są zbliżone do prognoz Ministerstwa Finansów przedstawionych w Uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na rok 2026, zakładających wzrost na poziomie 3,4% w br. i 3,5% w 2026 r.
Dla 2027 r. KE przewiduje ograniczenie tempa wzrostu realnego PKB do 2,8%, wynikający z niższego wzrostu inwestycji publicznych i prywatnych. ze względu na spadek absorpcji środków europejskich.
Średnioroczna inflacja w Polsce (mierzona wskaźnikiem HICP) wyniosła w ubiegłym roku 3,6%. KE przewiduje, że w 2025 r. wyniesie ona średnio 3,4%, a w 2026 r. 2,9%. W 2027 r. KE spodziewa się wzrostu inflacji do 3,7% z uwagi na wpływ systemu ETS2 na ceny energii. Prognoza KE nie uwzględnia jednak ogłoszonego w ostatnich dniach przesunięcia wejścia w życie działania systemu ETS2 o jeden rok - z 2027 na 2028.
W zakresie rynku pracy, KE prognozuje, że zatrudnienie i bezrobocie nie ulegną większym zmianom w najbliższych latach, a sytuacja w horyzoncie prognozy pozostanie stabilna. Stopa bezrobocia BAEL utrzyma się w okolicach 3,0%, pozostając wyraźnie poniżej średniej dla UE. KE spodziewa się, że koszty pracy na jednego pracującego (wynagrodzenia) w ujęciu nominalnym wzrosną o 8,6% w 2025 r. a następnie będą się stopniowo obniżać do 6,0% w 2027 r.
KE prognozuje, że w latach 2025-27 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie odpowiednio 6,8% PKB, 6,3% PKB i 6,1% PKB. Wzrost deficytu w roku bieżącym, w porównaniu do roku ubiegłego (6,5% PKB), to efekt zarówno znaczących inwestycji w obronę narodową oraz m.in. zwiększonych wydatków na pomoc społeczną i opiekę zdrowotną. Równocześnie, działania zwiększające dochody państwa, wdrażane przez rząd, umożliwią redukcję deficytu w kolejnych latach prognozy. Konsolidacja w 2026 r. to efekt znaczącego (powyżej 0,5% PKB) ograniczenia wydatków bieżących netto (podobnie jak we Francji, Austrii, Malcie, Finlandii, Słowacji i Rumunii). Natomiast prognoza KE na 2027 r. to efekt stosowanego przez KE podejścia no-policy change, czyli założenia kontynuacji dotychczasowej polityk rządu.
Jednocześnie, KE prognozuje wzrost długu sektora do 69,2% PKB w 2027 r. będący m.in. rezultatem dostosowań stanów i przepływów wynikających ze znaczących inwestycji w obronność. Podobna prognoza wzrostu długu (69,1% PKB w 2027 r.) została przedstawiona przez Ministerstwo Finansów w Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2026-2029. Równocześnie KE, podobnie jak Ministerstwo Finansów, wskazuje, że planowane do wdrożenia dodatkowe działania dochodowe, w tym przedstawione w październikowej Informacji o działaniach podjętych przez Polskę w celu realizacji zalecenia Rady w ramach procedury nadmiernego deficytu, stanowią pozytywny czynnik ryzyka dla prognozy. KE podkreśla również, że ewentualne niewdrożenie już zaplanowanych działań dochodowych jest negatywnym czynnikiem ryzyka dla przedstawionej prognozy.
W ramach procedury nadmiernego deficytu, Polska jest zobowiązana do raportowania co pół roku (w kwietniu i październiku) o działaniach podejmowanych dla zredukowania nadmiernego deficytu. Kolejne działania konsolidacyjne zostaną przedstawione wiosną 2026 r. w ramach Sprawozdania z wdrażania „Średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025–2028” a następnie jesienią 2026 r. w Informacji o działaniach podjętych przez Polskę w celu realizacji zalecenia Rady w ramach procedury nadmiernego deficytu.
Więcej informacji, w tym porównanie z prognozą Ministerstwa Finansów można znaleźć w zakładce Prognozy makroekonomiczne i fiskalne.