W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Moody’s potwierdza dotychczasowy rating Polski

19.04.2019

Dane statystyczne w postaci kołowej i słupkowej na kartkach
  • 19 kwietnia 2019 r. agencja ratingowa Moody’s ogłosiła decyzję o utrzymaniu oceny ratingowej Polski na poziomie A2/P-1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej oraz A2/P-1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej.
  • Perspektywa ratingu pozostała na poziomie stabilnym.

Agencja Moody’s w komunikacie prasowym uzasadniającym swoją decyzję określiła polską gospodarkę jako odporną na globalne spowolnienie, którą charakteryzuje silny i stabilny wzrost. Analitycy agencji prognozują wzrost PKB na poziomie 4,4% w 2019 r. oraz 3,7% w 2020 r. Siłą polskiego ratingu, wg Moody’s jest także polityka fiskalna, a w szczególności stabilny poziom długu publicznego. Agencja prognozuje deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB w kolejnych latach poniżej granicy 3%, na poziomie 1,8% w 2019 r. oraz 2,6% w 2020 r.

Perspektywy ratingu

Według Moody’s podniesienie oceny ratingowej Polski jest możliwe w przypadku konsolidacji fiskalnej, która doprowadzi do trwałego obniżenia deficytu strukturalnego lub jeśli zostaną podjęte działania mające na celu poprawę ram instytucjonalnych. Rating może zostać podniesiony także w przypadku wprowadzenia reform strukturalnych wspierających potencjalny wzrost gospodarczy w średnim okresie. Z drugiej strony obniżenie ratingu jest możliwe w przypadku znacznego pogorszenia się sytuacji fiskalnej Polski lub mniejszego, charakteryzującego się większą zmiennością wzrostu gospodarczego czego przyczyną może być pogorszenie się klimatu inwestycyjnego. Innym czynnikiem byłby brak postępów we wprowadzaniu reform strukturalnych, który zmniejszyłby inwestycje bezpośrednie, a przez co ograniczył wzrost w kontekście niekorzystnych zmian demograficznych oraz spadku dostępnych funduszy unijnych.

{"register":{"columns":[]}}