W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Omnibus I

26 lutego 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet uproszczeń w obszarze zrównoważonego rozwoju, tzw. Omnibus I. Jego celem jest zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw w UE. Pakiet obejmuje projekty dwóch dyrektyw. Jedna, tzw. „stop-the-clock”, odracza terminy. Drugi projekt zawiera zmiany merytoryczne w kierunku uproszczenia wymogów stawianym przedsiębiorstwom. Odroczenie terminów i uproszczenia dotyczą m. in. dyrektywy o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (skrót ang. CSRD). 

Odroczenie terminów

Dyrektywa „stop-the-clock” została już przyjęta i opublikowana 16 kwietnia 2025 r. jako dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/794. Przewiduje ona odroczenie daty rozpoczęcia stosowania wymogów dotyczących sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla drugiej i trzeciej fali jednostek oraz terminu transpozycji i stosowania przepisów dotyczących należytej staranności.

28 lipca 2025 r. ustawa wdrażająca w Polsce dyrektywę „stop-the-clock” została opublikowana i weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uproszczenia

23 czerwca 2025 r. państwa członkowskie osiągnęły porozumienie na bazie tekstu kompromisowego przedstawionego przez polską prezydencję w Radzie UE. Dokument stanowi mandat Rady UE do negocjacji z Parlamentem Europejskim w celu osiągnięcia porozumienia. Wypracowane przez Radę UE i PE zmiany będą wymagały jeszcze wdrożenia do krajowego porządku prawnego.

Mandat Rady UE przewiduje m. in.:

  • zawężenie zakresu jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości ESG do jednostek i grup kapitałowych, w których zatrudnienie przekracza 1000 pracowników oraz przychody netto ze sprzedaży przekraczają 450 mln euro rocznie;
  • umożliwienie państwom członkowskim zwolnienia jednostek z pierwszej fali (tj. sporządzających sprawozdawczość ESG po raz pierwszy za 2024 r.), które znajdą się poza nowym zakresem jednostek zobowiązanych do raportowania, z raportowania za lata obrotowe 2025 i 2026 (warunkiem skorzystania z opcji jest sfinalizowanie prac nad dyrektywą w odpowiednim czasie);
  • zwolnienie jednostek będących dużymi emitentami z rynku regulowanego ze sporządzania ich własnej jednostkowej lub skonsolidowanej sprawozdawczości ESG, w sytuacji gdy zostaną one objęte skonsolidowaną sprawozdawczością ESG przez ich jednostkę dominującą;
  • wprowadzenie limitu informacji, których jednostki raportujące będą mogły żądać od jednostek w ramach swojego łańcucha wartości na potrzeby sporządzenia sprawozdawczości ESG;
  • uzupełnienie przepisów umożliwiających jednostkom pomijanie w sprawozdawczości ESG w szczególności informacji niejawnych, informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz informacji wrażliwych, których ujawnienie mogłoby niekorzystnie wpływać na pozycję rynkową jednostki;
  • rezygnację z docelowo przewidzianej atestacji sprawozdawczości ESG przez biegłych rewidentów na poziomie wystarczającego zapewnienia (ang. reasonable assurance) i pozostawienie jej na poziomie ograniczonego zapewnienia (ang. limited assurance).

13 listopada 2025 r. Parlament Europejski przyjął stanowisko w zakresie Omnibusa I. Krok ten umożliwia rozpoczęcie negocjacji Rady UE, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, tzw. trilogów.

Stanowisko PE przewiduje m. in.:

  • dalsze zawężenie zakresu jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju do jednostek i grup kapitałowych, w których zatrudnienie przekracza 1750 pracowników oraz przychody netto ze sprzedaży przekraczają 450 mln euro rocznie.
{"register":{"columns":[]}}