W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad milion terminali POS na rynku

29.07.2020

Uśmiechnięty minister Tadeusz Kościński i prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek podczas konferencji
  • W Polsce działa już 1 mln terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe.
  • Jedna trzecia z nich pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa. Za ich pośrednictwem zrealizowano ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł.
  • Z Programu skorzystały małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa oraz instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.
  • Płatności bezgotówkowe są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne w Polsce są wzorem dla innych państw.

„Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki. Rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa” – powiedział minister finansów Tadeusz Kościński.

Program Polska Bezgotówkowa

Ponad 310 tys. terminali płatniczych z działającego już miliona pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa, prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Za pośrednictwem terminali zainstalowanych w ramach tej unikatowej w skali świata inicjatywy, zrealizowano już ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł. Wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.

„Przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców. Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala - czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie koszów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji. Przedsiębiorcy tym samym mogą ocenić, czy terminal przynosi korzyści. Obecnie w Fundacji skupiamy się na likwidacji białych plam w płatnościach na mapie Polski, tak aby konsument mógł wybrać dogodną dla siebie metodę płatności praktycznie w każdym punkcie usługowo-handlowym – powiedział prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek.

Szybki rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce

Ogromną rolę w kształtowaniu płatności bezgotówkowych w Polsce odegrał sektor bankowy. Pierwszy bankomat został założony w 1987 r. przez Bank Polska Kasa Opieki S.A. – dziś Pekao S.A. Pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych. W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata. Większość z nich założono w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, który funkcjonuje od stycznia 2018 r.

„Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy. Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego” – skomentował wiceprezes Związku Banków Polskich Włodzimierz Kiciński.

Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego. Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych.

Dla kogo Program Polska Bezgotówkowa 

Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Uczestnicy Programu otrzymają wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.

Od 1 września 2018 r. Program Polska Bezgotówkowa został rozszerzony o urzędy i inne instytucje sektora publicznego oraz o inne podmioty przyjmujące płatności, a niebędące przedsiębiorcami. Tym samym obejmuje on swoim działaniem także takie instytucje, jak urzędy gminne, sądy, uczelnie wyższe, instytucje kultury, sztuki i sportu, parki narodowe oraz szpitale i przychodnie, przedsiębiorstwa komunalne, a także fundacje czy stowarzyszenia. 

Szczegóły na polskabezgotowkowa.pl 

***

O Fundacji Polska Bezgotówkowa

Fundacja została powołana w lipcu 2017 r. w związku z porozumieniem zawartym przez Związek Banków Polskich, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Visa oraz Mastercard w celu podejmowania działań w zakresie rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także promocji innowacji technologicznych wspierających obrót bezgotówkowy w Polsce. 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}