Sygnaliści - naruszenia ustawy AML
Zgłoszenie zewnętrzne
Informacja dla sygnalistów dotycząca zgłoszeń zewnętrznych
Jeśli posiadasz informację o naruszeniu prawa przez instytucję obowiązaną, która została uzyskana w kontekście związanym z pracą i dotyczy zadań, które są we właściwości Generalnego Inspektora Informacji Finansowej określonej w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – zgłoś ją niezwłocznie korzystając z poniższych kanałów!
Jak zgłosić naruszenie prawa?
Informację możesz zgłosić:
• mailowo na adres poczty elektronicznej – sygnalisci.GIIF@mf.gov.pl;
• osobiście ustnie lub w postaci papierowej, w gmachu Ministerstwa Finansów pod adresem ul. Świętokrzyska 12 w Warszawie;
• pocztą na adres: Generalny Inspektor Informacji Finansowej, 00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12, z dopiskiem „Sygnaliści GIIF - Nie otwierać w kancelarii ogólnej MF”.
Ważne: Jeśli chcesz zgłosić informację o naruszeniu prawa osobiście w gmachu Ministerstwa Finansów, zadzwoń w dni robocze w godzinach od 8.15 do 16.15 pod numer telefonu 22 694 30 60, a osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń umówi z Tobą termin spotkania.
Pamiętaj, aby w zgłoszeniu podać adres do kontaktu. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. Brak adresu do kontaktu uniemożliwi nam wypełnienie obowiązków informacyjnych dotyczących zgłoszenia oraz uzyskanie od Ciebie dodatkowych informacji związanych ze zgłoszeniem.
Jakie naruszenia prawa możesz zgłosić?
Naruszeniem prawa przez instytucję obowiązaną jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące obszaru przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu wymienionego w art. 3 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Generalny Inspektor Informacji Finansowej będzie zgodnie ze swoją właściwością przyjmował i rozpatrywał sygnały, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Pamiętaj! Jeżeli naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach organizacji, w której jesteś zatrudniony/a lub pełnisz służbę i uważasz, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, zachęcamy Cię do dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
Zgłoszenie wewnętrzne jest najlepszym sposobem na przekazanie informacji osobom, które mogą przyczynić się do wczesnego i skutecznego wyeliminowania zagrożeń dla interesu publicznego. Chodzi o to, aby odpowiednie informacje docierały szybko do osób, które dysponują największymi możliwościami zbadania danego problemu oraz uprawnieniami do jego rozwiązania.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia może dokonać osoba, która posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
Warunki objęcia ochroną sygnalisty
Z chwilą dokonania zgłoszenia uzyskujesz ochronę jako sygnalista, pod warunkiem, że masz uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie jego dokonywania oraz stanowi informację o naruszeniu prawa.
Przed dokonaniem zgłoszenia sprawdź - w zakresie, w jakim pozwalają na to okoliczności - czy informacja jest dokładna i wiarygodna. Ochrona przestanie Ci przysługiwać jeśli okaże się, że informacja wykazana przez Ciebie w zgłoszeniu jest nieprawdziwa.
Postępowanie z przyjętym zgłoszeniem
Twoje zgłoszenie zostanie poddane weryfikacji pod kątem, czy stanowi ono zgłoszenie w rozumieniu ustawy.
Po dokonaniu weryfikacji zostanie wybrany tryb postępowania ze zgłoszeniem zewnętrznym.
Na dane kontaktowe, które wskażesz w zgłoszeniu, w terminie 7 dni otrzymasz potwierdzenie jego przyjęcia.
Wyjaśnienie informacji będącej przedmiotem zgłoszenia lub przedstawienie dodatkowych informacji
Zarówno na etapie wstępnej weryfikacji zgłoszenia, jak i w trakcie działań następczych możemy zwrócić się do Ciebie, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, które mogą być w Twoim posiadaniu.
Informacja zwrotna
Informacja zwrotna to informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań. Działaniami takimi może być, np. wszczęcie postępowania kontrolnego, postępowania wyjaśniającego.
Informację zwrotną otrzymasz, w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia.
Przekażemy Ci również informację o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego, wszczętego na skutek zgłoszenia zewnętrznego, w której wskażemy czy doszło, bądź nie do naruszenia prawa.
Zasady poufności
Dane sygnalisty podlegają szczególnej ochronie i są przetwarzane tylko przez osoby upoważnione. Osoby te są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, podejmowania działań następczych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz przetwarzanie danych osobowych, dotyczących tych zgłoszeń, uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji nieupoważnionym osobom, a także zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Ochrona przed działaniami odwetowymi
Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe. Działaniem odwetowym z powodu zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji jest także próba lub groźba zastosowania jednego z działań, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Zakaz działań odwetowych stosuje się odpowiednio:
• do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności takiej, która go zatrudnia,
• do osoby pomagającej w zgłoszeniu oraz osoby powiązanej z sygnalistą.
Zgłaszanie działań odwetowych
Działania odwetowe możesz zgłosić za pośrednictwem następujących kanałów:
• mailowo na adres poczty elektronicznej – sygnalisci.GIIF@mf.gov.pl;
• pocztą na adres: Generalny Inspektor Informacji Finansowej 00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12, z dopiskiem „Sygnaliści GIIF - Nie otwierać w kancelarii ogólnej MF”.
Dodatkowe środki ochrony
Przepisy przewidują dodatkowe środki ochrony sygnalisty, między innymi:
• prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienie w przypadku sygnalisty, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych. Minimalna wartość odszkodowania została określona w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
• zgłoszenie dokonane przez sygnalistę nie może być podstawą odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą;
• postanowienia umowne, które bezpośrednio lub pośrednio wyłączają albo ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego albo przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności określa art. 16 ustawy o ochronie sygnalistów.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Zasady przetwarzania danych osobowych odnoszą się do:
1. Ochrony poufności.
2. Zgody na ujawnienie tożsamości.
3. Wyjątku dotyczącego zgody.
4. Niezbędności i minimalizacji.
5. Przechowywania i usuwania danych.
6. Informowania osób wskazanych w zgłoszeniu.
7. Ograniczenia w realizacji prawa dostępu do danych osobowych.
8. Przechowywania danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych.
9. Zasad ochrony danych osobowych.
10. Realizacji obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty.
Pamiętaj! Generalny Inspektor Informacji Finansowej przyjmuje zgłoszenia, które dotyczą dziedzin będących w jego właściwości. Zgłoszenia dotyczące innych obszarów, prześlij do właściwego organu publicznego lub Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich
Al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
800 676 676 - połączenie bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych
(22) 551 77 91 - połączenie płatne, zgodnie z cennikiem operatora
Ochrona przed podejmowaniem działań represyjnych - art. 53a ust. 3 ustawy AML
GIIF umożliwia pracownikom oraz innym osobom wykonującym czynności związane z realizacją przez instytucje obowiązane obowiązków przekazywania zawiadomień do GIIF, przesyłanie zgłoszeń odnośnie działań skierowanych przeciwko nim (ze strony instytucji obowiązanej, jej pracowników oraz innych osób wykonujących czynności na rzecz instytucji obowiązanej) o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu wobec nich gróźb, w szczególności działań negatywnie wpływających na ich warunki pracy lub zatrudnienia. Przez zgłoszenie rozumie się zgłoszenie w rozumieniu art. 53a ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r. (dalej także „Ustawa”). Chcąc uzyskać odpowiedź zgłaszający musi wskazać swoje imię i nazwisko oraz wyraźnie wskazać adres do kontaktu zapewniający zgłaszającemu poufność odbioru korespondencji czy to w formie pisemnej czy elektronicznej.
Zgłoszenia można składać na adres poczty elektronicznej: GIIF.53a@mf.gov.pl lub w formie papierowej na adres:
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Zespół do spraw z art. 53a Ustawy
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
z obowiązkowym dopiskiem na kopercie: „IF6 - Nie otwierać w kancelarii ogólnej MF”. Brak powyższego dopisku może skutkować otwarciem korespondencji w kancelarii ogólnej MF.
Adres:
Departament Informacji Finansowej
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
tel.: (0-22) 694-30-60
fax: (0-22) 694-54-50
e-mail: sekretariat.IF@mf.gov.pl
- Ostatnia modyfikacja:
- 08.12.2025 10:17 Marta Dyras-Drechny
- Pierwsza publikacja:
- 08.01.2024 09:16 Barbara Bodecka