W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - lipiec 2025 r.

14.08.2025

Mężczyzna pracujący na laptopie i napis "szacunkowe wykonanie budżetu"

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2025 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2025 r. wyniosło: 

  • dochody: 313,8 mld zł, tj. 49,6%
  • wydatki: 470,5 mld zł, tj. 51,1%
  • deficyt: 156,7 mld zł, tj. 54,3%

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2025 r.

W warunkach porównywalnych, tj. bez reformy udziałów JST, dochody budżetu państwa w okresie styczeń-lipiec wyniosłyby 392,5 mld zł, tj. 78,7 mld zł więcej i byłyby o 36 mld zł wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 10,1% więcej w ujęciu r/r. Oznacza to, że spadek dochodów r/r jest jedynie efektem innego podziału wpływów z PIT i CIT między budżetem państwa a JST.

W okresie styczeń – lipiec 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 313,8 mld zł i były niższe  o ok. 42,7 mld zł (tj. 12%) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (356,5mld zł, tj. 56,9% planu).

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 277,3 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r. o ok. 41,7 mld zł (tj. 13,1%), w tym:

  • dochody z podatku VAT wyniosły 188,3 mld zł i były wyższe o ok. 17,9 mld zł (tj. 10,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r.,
  • dochody z podatku akcyzowego wyniosły 51,4 mld zł i były wyższe o ok. 0,9 mld zł (tj. 1,9%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r.,
  • dochody z podatku PIT wyniosły -15,6 mld zł i były niższe o 64,4 mld zł r/r w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 55,7 mld zł, tj. 14,2% więcej r/r,
  • dochody z podatku CIT wyniosły 40,4 mld zł i były wyższe o ok. 2,5 mld zł (tj. 6,5%), w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby ok. 44,7 mld zł, tj. 17,9% więcej r/r.

W okresie styczeń – lipiec 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 35,6 mld zł i było niższe o ok. 1,3 mld zł (tj. 3,6%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2024 r. 

Porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami.

Wysokość udziałów przekazanych JST z tytułu udziału w dochodach z PIT w okresie styczeń-lipiec 2025 r. wyniosła 120,4 mld zł. W porównaniu z kwotą 42,5 mld zł przekazaną w analogicznym okresie poprzedniego roku stanowi to wzrost o 77,9 mld zł (183,2%) r/r. W okresie styczeń-lipiec 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i JST) z PIT wyniosły 104,8 mld zł i były wyższe o 13,5 mld zł (14,8%) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok. Pozostałe raty w kolejnych miesiącach roku budżetowego 2025 stanowią 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.

W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego należy pamiętać o zmianach które weszły w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5% wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązywały do końca lutego 2025 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2025 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2025 r. wyniosło 470,5 mld zł tj. 51,1% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 31,3 mld zł  (tj. o 7,1 %) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (439,3 mld zł, tj. 50,7% planu). 

Porównując wykonanie wydatków po lipcu 2025 r. z okresem styczeń – lipiec 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania:

  1. w marcu br. środków w kwocie ok. 19 mld zł z części 20- Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. wyemitowanych w roku 2020 na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych”, 
  2. w lipcu br. środków w kwocie 16 mld zł z części 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na sfinansowanie zobowiązań wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w latach 2020-2023.

Po lipcu 2025 r. najwyższe kwotowo wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 97,7 mld zł tj. 49,2% planu,
  • Obrona Narodowa – w wysokości 51,8 mld zł tj. 43,7% planu,
  • Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 39,0 mld zł tj. 51,7% planu,
  • Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 32,4 mld zł tj. 64,3% planu,
  • Budżety Wojewodów – w wysokości 31,1 mld zł tj. 59,0% planu,
  • Zdrowie – w wysokości 26,4 mld zł tj. 61,6% planu,
  • Sprawy wewnętrzne – w wysokości 26,0 mld zł tj. 53,0% planu, 
  • Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe - w wysokości 25,6 mld zł tj. 77,3% planu,
  • Gospodarka – w wysokości 20,8 mld zł tj. 56,5% planu,
  • Środki własne UE – w wysokości 20,6 mld zł tj. 59,3% planu.

Ponadto, w stosunku do analogicznego okresu roku 2024 r.  wyższe wykonanie odnotowano m.in:

w części 46 – Zdrowie, przekazano więcej o 14,6 mld zł, w związku z przekazaniem dotacji dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz środków na staże i specjalizacje medyczne, a także działalność dydaktyczną i badawczą;

w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazano więcej o ok. 6,2 mld zł, co związane było z realizacją programu „Aktywny rodzic” (program  wspierania rodziców w skutecznym łączeniu ról rodzinnych z aktywnością zawodową wystartował od października 2024 r.) oraz wypłatą świadczeń wspierających (celem których jest udzielenie osobom z niepełnosprawnością pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych), ponadto wydatki ZUS uwzględniają już waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 r. 

Dodatkowo 1 lipca 2025 r. rozpoczęto wypłatę środków na realizację tzw. „renty wdowiej”, która  umożliwia łączenie renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 29,1 mld zł i było niższe od wykonania po siedmiu miesiącach 2024 r. o 1,3 mld zł tj. o ok. 4,3%;

w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej środków na wydatki o 3,2 mld zł, co było wypadkową wzrostu obsługiwanego zadłużenia, spadku stóp na rynku krajowym i bieżącego rozkładu jego obsługi;

w części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 2,5 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego;
w części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,8 mld zł co wynika przede wszystkim z wyższego poziomu wydatków budżetu UE w br. w porównaniu do roku ubiegłego oraz z wyższych wpłat do UE z tytułu opłat celnych w wyniku wyższego ich poboru na granicach;

w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka wykonanie było wyższe o 1,5 mld zł, co wynikało przede wszystkim ze wzrostu kwoty subwencji przekazanej dla szkół wyższych o ok. 1 mld w porównaniu z tym samym okresem roku 2024 r; 

w części 39 – Transport przekazano więcej o 1,5 mld zł, w związku ze wzrostem kwoty dotacji podmiotowej na realizację programu wieloletniego "Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku"; 

w części 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przekazano więcej o 1,0 mld zł, co spowodowane jest przede wszystkim wzrostem kwoty dotacji z budżetu państwa przekazanej do Funduszu Emerytalno-Rentowego (FER) o 1,1 mld zł, w związku z wyższą kwotą wypłat transferów na rzecz ludności realizowanych za pośrednictwem FER (w tym w szczególności rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych);

Natomiast w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było niższe o 45,3 mld zł, z uwagi na zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadziła istotne zmiany m.in. w zasadach ustalania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Od 2025 r. subwencja ogólna ma charakter uzupełniający, stąd niższa, w porównaniu do roku 2024,  kwota wydatków dla tej części. JST mają zwiększone udziały w podatkach PIT i CIT.

Więcej informacji nt. szacunkowego wykonania budżetu państwa.

{"register":{"columns":[]}}