W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - luty 2025 r.

17.03.2025

Mężczyzna pracujący na laptopie i napis "szacunkowe wykonanie budżetu"

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2025 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2025 r. wyniosło: 

  • dochody 75,7 mld zł, tj. 12,0 %
  • wydatki 112,0 mld zł, tj. 12,2%
  • deficyt 36,3 mld zł , tj. 12,6%

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2025 r.

W okresie styczeń – luty 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 75,7 mld zł i były niższe o ok. 28,3 mld zł (tj. 27,2%) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (104,0 mld zł, tj. 16,6% planu).

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 67,4 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r. o ok. 26,2 mld zł (tj. 28,0%), w tym:

  • dochody z podatku VAT wyniosły 63,5 mld zł i były wyższe o ok. 9,2 mld zł (tj. 17,0%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r.,
  • dochody z podatku akcyzowego wyniosły 12,9 mld zł i były niższe o ok. 0,3 mld zł (tj. 1,9%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r.,
  • dochody z podatku PIT wyniosły – 22,8 mld zł i były niższe o ok. 36,9 mld zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r. (w warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 16,7 mld zł, tj. 17,9% więcej r/r),
  • dochody z podatku CIT wyniosły 10,1 mld zł i były wyższe o ok. 1,3 mld zł (tj. 14,4%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r. (w warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby ok. 11,4 mld zł, tj. 27,3% więcej r/r).

W okresie styczeń – luty 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 8,2 mld zł i było niższe o ok. 2,3 mld zł (tj. 21,6%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2024 r. 

Porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami.

Wysokość udziałów przekazanych JST w okresie styczeń-luty 2025 r. wyniosła 53,5 mld zł, w porównaniu z kwotą 12,2 mld zł przekazaną rok wcześniej, co stanowi wzrost o 41,3 mld zł (340,0%) r/r. W okresie styczeń-luty 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i jst) z PIT wyniosły 30,7 mld zł i były wyższe o 4,4 mld zł (16,7%) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok.  Wszystkie kolejne raty, w okresie marzec-listopad 2025 r., będą stanowiły 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.

Dla CIT udziały jst wyniosły 2,3 mld zł w styczniu i lutym 2025 r. wobec 2,2 mld zł w styczniu i lutym 2024 r.

W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego należy pamiętać o zmianach wchodzących w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5% wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązują do końca lutego 2025 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2025 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2025 r. wyniosło 112,0 mld zł tj. 12,2% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 0,2 mld zł  (tj. o 0,2%) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (111,9 mld zł, tj. 12,9% planu). 

Po lutym 2025 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 21,5 mld zł tj. 10,9% planu,
  • Obrona Narodowa – w wysokości 14,3 mld zł tj. 11,6% planu,
  • Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 12,6 mld zł tj. 25,4% planu,
  • Budżety Wojewodów – w wysokości 8,5 mld zł tj. 19,2% planu,
  • Sprawy wewnętrzne – w wysokości 7,3 mld zł tj. 15,2% planu, 
  • Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 6,6 mld zł tj. 8,7% planu,
  • Zdrowie – w wysokości 6,1 mld zł tj. 16,4% planu,
  • Środki własne UE – w wysokości 5,8 mld zł tj. 16,8% planu,
  • Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 4,8 mld zł tj. 14,7% planu.

Porównując wykonanie wydatków po lutym 2025 r. z okresem styczeń – luty 2024 r. wyższe wykonanie odnotowano:

w części 46 – Zdrowie, więcej o 5,0 mld zł, w związku z przekazaniem dotacji dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz środków na staże i specjalizacje medyczne oraz działalność dydaktyczna i badawczą;

w części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 2,4 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego;

w części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,4 mld zł. Wynika to przede wszystkim z wyższych wpłat do UE z tytułu opłat celnych oraz wyższego poziomu wydatków budżetu UE w br. w porównania do roku ubiegłego, co przekłada się na wyższą składkę do UE. Dodatkowo, składka Polski do UE w styczniu 2024 r. została pomniejszona na skutek rozliczenia budżetu korygującego budżet UE za rok 2023;

w części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 1,2 mld zł, głównie w zakresie zasiłków celowych dla rodzin i osób poszkodowanych w powodzi, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasiłków stałych. Przekazano również wyższe środki m.in. dla Komend Powiatowych Państwowej Straży Pożarnej oraz Inspekcji Sanitarnej;

w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych więcej o ok. 1,1 mld zł, co związane było z realizacją programu „Aktywny rodzic” oraz wypłatą świadczeń wspierających. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 6,4 mld zł i było niższe od wykonania po dwóch miesiącach 2024 r. o 0,6 mld zł tj. o ok. 7,9%;

w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano więcej środków na wydatki o 0,9 mld zł, co było rezultatem wzrostu poziomu obsługiwanego zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi;

Natomiast w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było niższe o 19,2 mld zł, z uwagi na zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadziła istotne zmiany m.in. w zasadach ustalania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Od 2025 r. subwencja ogólna ma charakter uzupełniający, stąd niższa, w porównaniu do roku 2024,  kwota wydatków dla tej części. Jst mają zwiększone udziały w podatkach PIT i CIT.

Więcej informacji nt. szacunkowego wykonania budżetu państwa.

{"register":{"columns":[]}}