W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - sierpień 2025 r.

15.09.2025

Mężczyzna pracujący na laptopie i napis "szacunkowe wykonanie budżetu"

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2025 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2025 r. wyniosło:

dochody 362,8 mld zł, tj. 57,3 %
wydatki 534,8 mld zł, tj. 58,0 %
deficyt 172,0 mld zł, tj. 59,6 %

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2025 r.

W warunkach porównywalnych, tj. bez reformy udziałów JST, dochody budżetu państwa w okresie styczeń-sierpień wyniosłyby 448,9 mld zł, tj. 86,1 mld zł więcej i byłyby o 39,5 mld zł wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 9,7% więcej w ujęciu r/r. Oznacza to, że spadek dochodów r/r jest jedynie efektem innego podziału wpływów z PIT i CIT między budżet państwa a JST.

W okresie styczeń – sierpień 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 362,8 mld zł i były niższe
o ok. 46,6 mld zł (tj. 11,4%) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (409,4 mld zł, tj. 65,4% planu, tj. znowelizowanej ustawy budżetowej na 2024 r.).

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 321,2 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r. o ok. 44,6 mld zł (tj. 12,2%), w tym:

  • dochody z podatku VAT wyniosły 214,6 mld zł i były wyższe o ok. 20,4 mld zł (tj. 10,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r.,
  • dochody z podatku akcyzowego wyniosły 59,1 mld zł i były wyższe o ok. 1,1 mld zł (tj. 1,9%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r.,
  • dochody z podatku PIT wyniosły -11,3 mld zł i były niższe o 70,0 mld zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 66,4 mld zł, tj. 13% więcej r/r,
  • dochody z podatku CIT wyniosły 44,1 mld zł i były wyższe o ok. 2,4 mld zł (tj. 5,8%), w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby ok. 49,1mld zł, tj. 17,7% więcej r/r.

W okresie styczeń – sierpień 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 40,7 mld zł i było niższe o ok. 2,2 mld zł (tj. 5,0%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2024 r.

Porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami.

Wysokość udziałów przekazanych JST z tytułu udziału w dochodach z PIT w okresie styczeń-sierpień 2025 r. wyniosła 133,8 mld zł. W porównaniu z kwotą 48,6 mld zł przekazaną w analogicznym okresie poprzedniego roku stanowi to wzrost o 85,2 mld zł (175,3%) r/r. W okresie styczeń-sierpień 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i JST) z PIT wyniosły 122,5 mld zł i były wyższe o 15,2 mld zł (14,1%) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok. Pozostałe raty w kolejnych miesiącach roku budżetowego 2025 stanowią 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.

W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego należy pamiętać o zmianach, które weszły w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5% wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązywały do końca lutego 2025 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2025 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2025 r. wyniosło 534,8 mld zł tj. 58,0 % planu, jednocześnie było wyższe o ok. 36,8 mld zł (tj. o 7,4 %) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (498,0 mld zł, tj. 57,5% planu).

Porównując wykonanie wydatków po sierpniu 2025 r. z okresem styczeń – sierpień 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania:

  1. w marcu br. środków w kwocie ok. 19 mld zł z części 20- Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. wyemitowanych w roku 2020 na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych”
  2. w lipcu br. środków w kwocie 16 mld zł z części 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe,

do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na sfinansowanie zobowiązań wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w latach 2020-2023.

Po sierpniu 2025 r. najwyższe kwotowo wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 112,0 mld zł, tj. 56,4% planu,
  • Obrona Narodowa – w wysokości 63,2 mld zł, tj. 53,3% planu,
  • Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 41,6 mld zł, tj. 55,1% planu,
  • Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 36,6 mld zł, tj. 72,6% planu,
  • Budżety Wojewodów – w wysokości 35,7 mld zł, tj. 66,5% planu,
  • Zdrowie – w wysokości 32,5 mld zł, tj. 75,9% planu,
  • Sprawy wewnętrzne – w wysokości 29,6 mld zł, tj. 60,3% planu,
  • Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe - w wysokości 26,8 mld zł, tj. 80,9% planu,
  • Środki własne UE – w wysokości 23,3 mld zł, tj. 67,3% planu.
  • Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 22,0 mld zł, tj. 66,6% planu.

Ponadto w stosunku do analogicznego okresu roku 2024 r. wyższe wykonanie odnotowano m.in:

w części 46 – Zdrowie, przekazano więcej o 19,2 mld zł, w związku z przekazaniem dotacji dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz środków na staże i specjalizacje medyczne, a także działalność dydaktyczną i badawczą;

w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazano więcej o ok. 7,7 mld zł, co związane było z realizacją programu „Aktywny rodzic” (program  wspierania rodziców w skutecznym łączeniu ról rodzinnych z aktywnością zawodową wystartował od października 2024 r.) oraz wypłatą świadczeń wspierających (celem których jest udzielenie osobom z niepełnosprawnością pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych), ponadto wydatki ZUS uwzględniają już waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 r. Dodatkowo 1 lipca 2025 r. rozpoczęto wypłatę środków na realizację tzw. „renty wdowiej”, która  umożliwia łączenie renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 34,7 mld zł i było wyższe od wykonania po ośmiu miesiącach 2024 r. o 0,6 mld zł tj. o ok. 1,9%;

w części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 4,8 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego;

w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej środków na wydatki o 4,1 mld zł, co było wypadkową wzrostu obsługiwanego zadłużenia, spadku stóp na rynku krajowym i bieżącego rozkładu jego obsługi;

w części 39 – Transport przekazano więcej o 2,2 mld zł, m.in. w związku ze wzrostem kwoty dotacji podmiotowej na realizację programu wieloletniego "Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku";

w części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 2,1 mld zł co wynika przede wszystkim z wyższego poziomu wydatków budżetu UE w br. w porównaniu do roku ubiegłego oraz z wyższych wpłat do UE z tytułu opłat celnych w wyniku wyższego ich poboru na granicach;

w części 42 – Sprawy wewnętrzne  przekazano więcej o 1,8 mld zł, m.in. w związku z przekazaniem dotacji celowej dla Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz na budowę i modernizację zabezpieczenia granicy państwowej na odcinkach rzecznych i lądowych granicy z Białorusią,

w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka wykonanie było wyższe o 1,5 mld zł, co wynikało przede wszystkim ze wzrostu kwoty subwencji przekazanej dla szkół wyższych w porównaniu z tym samym okresem roku 2024 r.

Natomiast w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było niższe o 50,3 mld zł, z uwagi na zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadziła istotne zmiany m.in. w zasadach ustalania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Od 2025 r. subwencja ogólna ma charakter uzupełniający, stąd niższa, w porównaniu do roku 2024,  kwota wydatków dla tej części. JST mają zwiększone udziały w podatkach PIT i CIT.

Więcej informacji nt. szacunkowego wykonania budżetu państwa.

{"register":{"columns":[]}}