Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - czerwiec 2025 r.
15.07.2025
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2025 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2025 r. wyniosło:
- dochody 264,3 mld zł, tj. 41,8%
- wydatki 383,9 mld zł, tj. 41,7%
- deficyt 119,7 mld zł, tj. 41,5%
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2025 r.
W warunkach porównywalnych, tj. bez reformy udziałów JST, dochody budżetu państwa w okresie styczeń-czerwiec wyniosłyby 335,5 mld zł, tj. 71,2 mld zł więcej i byłyby o 31,6 mld zł wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 10,4% więcej w ujęciu r/r. Oznacza to, że spadek dochodów r/r jest jedynie efektem innego podziału wpływów z PIT i CIT między budżet państwa a JST.
W okresie styczeń – czerwiec 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 264,3 mld zł i były niższe o ok. 39,6 mld zł (tj. 13,0 %) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (303,9 mld zł, tj. 48,5% planu).
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 233,5 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. o ok. 38,9 mld zł (tj. 14,3%), w tym:
- dochody z podatku VAT wyniosły 161,0 mld zł i były wyższe o ok. 17,8 mld zł (tj. 12,4%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r.,
- dochody z podatku akcyzowego wyniosły 43,0 mld zł i były wyższe o ok. 1,0 mld zł (tj. 2,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r.,
- dochody z podatku PIT wyniosły –17,8 mld zł i były niższe o ok. 58,3 mld zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 47,1 mld zł, tj. 16,4% więcej r/r,
- dochody z podatku CIT wyniosły 36,3 mld zł i były niższe o ok. 0,7 mld zł (tj. 1,9 %), w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby ok. 40,0 mld zł, tj. 8,1% więcej r/r.
W okresie styczeń – czerwiec 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 29,9 mld zł i było niższe o ok. 1,1 mld zł (tj. 3,5 %) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2024 r.
Porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami.
Wysokość udziałów przekazanych JST z tytułu udziału w dochodach z PIT w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. wyniosła 107,0 mld zł. W porównaniu z kwotą 36,5 mld zł przekazaną w analogicznym okresie poprzedniego roku stanowi to wzrost o 70,6 mld zł (193,6%) r/r. W okresie styczeń-czerwiec 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i JST) z PIT wyniosły 89,2 mld zł i były wyższe o 12,3 mld zł (16,0%) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok. Pozostałe raty w kolejnych miesiącach roku budżetowego 2025 stanowią 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.
Również w czerwcu br. dokonywane były zwroty z tytułu rozliczenia rocznego CIT za 2024 r., analogicznie jak w roku poprzednim. W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego należy pamiętać o zmianach wchodzących w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5% wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązywały do końca lutego 2025 r., co oznacza że od marca obowiązują podwyższone stawki.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2025 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2025 r. wyniosło 383,9 mld zł tj. 41,7 % planu, jednocześnie było wyższe o ok. 10,2 mld zł (tj. o 2,7 %) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (373,8 mld zł, tj. 43,1% planu).
Porównując wykonanie wydatków po czerwcu 2025 r. z okresem styczeń – czerwiec 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania w marcu br. środków w kwocie ok. 19 mld zł z części 20- Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. wyemitowanych w roku 2020 na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych”.
Po czerwcu 2025 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 83,2 mld zł tj. 42,1% planu,
- Obrona Narodowa – w wysokości 44,3 mld zł tj. 35,8% planu,
- Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 28,3 mld zł tj. 56,1% planu,
- Budżety Wojewodów – w wysokości 27,1 mld zł tj. 56,8% planu,
- Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 26,1 mld zł tj. 34,6% planu,
- Sprawy wewnętrzne – w wysokości 22,2 mld zł tj. 46,1% planu,
- Zdrowie – w wysokości 21,8 mld zł tj. 58,0% planu,
- Gospodarka – w wysokości 20,6 mld zł tj. 55,8% planu,
- Środki własne UE – w wysokości 17,7 mld zł tj. 51,0% planu,
Ponadto, wyższe wykonanie odnotowano m.in:
w części 46 – Zdrowie, przekazano więcej o 11,5 mld zł, w związku z przekazaniem dotacji dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz środków na staże i specjalizacje medyczne, a także działalność dydaktyczną i badawczą;
w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazano więcej o ok. 5,9 mld zł, co związane było z realizacją programu „Aktywny rodzic” (program wspierania rodziców w skutecznym łączeniu ról rodzinnych z aktywnością zawodową wystartował od października 2024 r.) oraz wypłatą świadczeń wspierających (celem których jest udzielenie osobom z niepełnosprawnością pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych), ponadto wydatki ZUS uwzględniają już waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 r. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 22,9 mld zł i było niższe od wykonania po sześciu miesiącach 2024 r. o 0,7 mld zł tj. o ok. 2,8%;
w części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 1,5 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego;
w części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,4 mld zł co wynika przede wszystkim z wyższego poziomu wydatków budżetu UE w br. w porównaniu do roku ubiegłego oraz z wyższych wpłat do UE z tytułu opłat celnych w wyniku wyższego ich poboru na granicach;
w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka wykonanie było wyższe o 1,3 mld zł, co wynikało przede wszystkim ze wzrostu kwoty subwencji przekazanej dla szkół wyższych o ok. 1 mld w porównaniu z tym samym okresem roku 2024 r;
w części 39 – Transport przekazano więcej o 1,3 mld zł, w związku ze wzrostem kwoty dotacji podmiotowej na realizację programu wieloletniego "Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku";
w części 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przekazano więcej o 1,3 mld zł, co spowodowane jest przede wszystkim wzrostem kwoty dotacji z budżetu państwa przekazanej do Funduszu Emerytalno-Rentowego (FER) o 1,1 mld zł, w związku z wyższą kwotą wypłat transferów na rzecz ludności realizowanych za pośrednictwem FER (w tym w szczególności rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych);
Natomiast w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było niższe o 40,2 mld zł, z uwagi na zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadziła istotne zmiany m.in. w zasadach ustalania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Od 2025 r. subwencja ogólna ma charakter uzupełniający, stąd niższa, w porównaniu do roku 2024, kwota wydatków dla tej części. JST mają zwiększone udziały w podatkach PIT i CIT;
W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano mniej środków na wydatki o 0,5 mld zł, co było wypadkową wzrostu obsługiwanego zadłużenia, spadku stóp na rynku krajowym i bieżącego rozkładu jego obsługi.
Więcej informacji nt. szacunkowego wykonania budżetu państwa.