W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoszenie informacji o beneficjentach

Kto zgłasza dane do CRBR

Dane do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) zgłasza wyłącznie osoba uprawniona do reprezentacji spółki.

Nie ma możliwości powierzenia tego zadania innym osobom (zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 r., poz. 593 ze zm.).

Jak zgłosić dane do CRBR

Zgłoszenie do CRBR składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej crbr.podatki.gov.pl

Na podstawie  art. 61 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mowa jest o zgłoszeniu, które jest składne w formie dokumentu elektronicznego, zgodnie ze wzorem udostępnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Wzór dokumentu elektronicznego jest dostępny w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych nr wzoru 2023/03/07/12257

Ważne:

Zgłaszane dane powinny odpowiadać rzeczywistości. Zgłoszenie – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – zawiera oświadczenie osoby zgłaszającej o prawdziwości zgłaszanych informacji (jest ono składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia).

Osoba, która zgłasza i aktualizuje dane, ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zgłoszeniem do CRBR nieprawdziwych danych, a także za niezgłoszenie w ustawowym terminie danych i zmian danych objętych wpisem do rejestru. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba zgłaszająca i aktualizująca informacje o beneficjentach rzeczywistych nie ponosi odpowiedzialności.

Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) zgłoszenia jest wydawane po przeprowadzeniu pozytywnej weryfikacji struktury logicznej zgłoszenia pod względem zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego i spójności danych oraz ważności kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Jakie dane zgłosić do CRBR

Zgłoszenie do rejestru obejmuje:

  • dane identyfikacyjne podmiotów:
    • nazwę (firmę) lub w przypadku trustu inne dane pozwalające zidentyfikować trust,
    • formę organizacyjną,
    • siedzibę lub w przypadku trustu miejsce zamieszkania lub siedzibę powiernika trustu lub osoby zajmującej stanowisko równoważne,
    • numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w przypadku trustu nazwę właściwego rejestru wraz z numerem, o ile został wpisany do rejestru,
    • NIP, o ile został nadany;
  • dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego podmiotów:
    • imię i nazwisko,
    • każde posiadane obywatelstwo (w przypadku posiadania kilku obywatelstw, a zgłoszonego tylko jednego obywatelstwa przed 31 października 2021 r., należało dokonać uzupełnienia o kolejne posiadane obywatelstwa do 30 kwietnia 2022 r.  - zgodnie z art. 17 o zmianie ustawy pppft  Dz.U. z 2021, poz. 815),
    • państwo zamieszkania,
    • PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób, które nie posiadają PESEL,
    • informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach, które przysługują beneficjentowi rzeczywistemu;
  • dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego trustu:
    • imię i nazwisko,
    • każde posiadane obywatelstwo,
    • państwo zamieszkania,
    • PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób, które nie posiadają PESEL,
    • informację o uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu,
    • w przypadku, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. b tiret czwarte, informacje o grupie osób, w których głównym interesie powstał lub działa trust.

 

W jakim terminie spółka wymieniona w art. 58 pkt 1-5 ustawy ma obowiązek zgłoszenia informacji do CRBR

W przypadku spółek, które zostały wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR zgodnie z art. 195 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 r., poz. 593 ze zm.), upływa w dniu 13 lipca 2020 roku. Spółka  dokonując pierwszego zgłoszenia do CRBR podaje dane aktualne na dzień dokonywania zgłoszenia (datą zdarzenia jest data dokonania zgłoszenia do CRBR).

W przypadku spółek wpisanych do KRS po 13 października 2019 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu ww. spółek do KRS, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 7 dni od ich zmiany - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR wynika z art. 60 ww. ustawy w brzmieniu obwiązującym do dnia 09 listopada 2022 r.

W przypadku spółek wpisanych do KRS po 10 listopada 2022 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpisu ww. spółek do KRS, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 14 dni od ich zmiany - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR wynika z art. 60 ww. ustawy.

W przypadku, gdy w trakcie biegnącego terminu na zgłoszenie do CRBR, ale przed przesłaniem takiego zgłoszenia, nastąpiła zmiana informacji podlegających zgłoszeniu, spółka dokonuje dwóch zgłoszeń. Pierwsze zgłoszenie powinno zawierać stan aktualny na dzień wpisu spółki do KRS (datą zdarzenia jest data wpisu do KRS, a zgłoszenie dokonywane jest nie później niż w terminie wskazanym w ustawie licząc od dnia wpisu do KRS). Następne zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne po zmianach (datą zdarzenia jest data zaistnienia zmian) i powinno być dokonane w terminie wskazanym w ustawie licząc od zaistnienia zmian. Niezależnie od ilości zmian informacji podlegających zgłoszeniu do CRBR wskazanych w art. 59 ustawy przed upływem ustawowego terminu, każda spośród dokonanych zmian musi zostać zgłoszona do CRBR (każde zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne na dzień zdarzenia, rozumianego jako data zaistnienia zmian lub data wpisu do KRS w przypadku pierwszego zgłoszenia).

Należy zwrócić uwagę, że dla kolejnych (późniejszych niż pierwsze) zgłoszeń do CRBR, dla wszystkich podmiotów, datą zdarzenia jest faktyczna data wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR (patrz wyjaśnienia dotyczące wpisu konstytutywnego i deklaratoryjnego).

 

W jakim terminie podmiot wymieniony w art. 58 pkt 6-13 ustawy ma obowiązek zgłoszenia do CRBR

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko,  nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

przed 31 października 2021 r. (tj. przed dniem wejścia w życie obowiązku dokonania zgłoszenia do Rejestru dla tychże podmiotówobowiązek zgłaszania informacji do CRBR, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 815), upłynął w dniu 31 stycznia 2022 roku. Podmiot dokonując pierwszego zgłoszenia do CRBR podaje dane aktualne na dzień dokonywania zgłoszenia (datą zdarzenia jest data dokonania zgłoszenia do CRBR).

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

po 31 października 2021 r. (tj. od dnia, od którego obowiązują zmiany przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wprowadzone ustawą nowelizującą z dnia 30 marca 2021 r.), informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 7 dni odpowiednio od dnia wpisu podmiotu do KRS bądź od daty utworzenia trustu,  przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, a w przypadku zmiany przekazanych uprzednio do CRBR informacji – w terminie 7 dni od ich zmiany. Obowiązek zgłaszania i aktualizacji informacji do CRBR wynika z art. 60 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r., poz. 593 ze zm.).

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

po 10 listopada 2022 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpisu podmiotu do KRS, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 14 dni od ich zmiany - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR wynika z art. 60 ww. ustawy.

W przypadku, gdy w trakcie biegnącego terminu na zgłoszenie do CRBR, ale przed przesłaniem takiego zgłoszenia, nastąpiła zmiana informacji podlegających zgłoszeniu, podmiot dokonuje dwóch zgłoszeń. Pierwsze zgłoszenie powinno zawierać stan aktualny na dzień wpisu podmiotu do KRS (datą zdarzenia jest data wpisu do KRS) bądź w przypadku trustu na dzień utworzenia trustu,  przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko. Następne zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne po zmianach (datą zdarzenia jest data zaistnienia zmian). Niezależnie od ilości zmian informacji podlegających zgłoszeniu do CRBR wskazanych w art. 59 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przed upływem terminu, każda spośród dokonanych zmian musi zostać zgłoszona do CRBR (każde zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne na dzień zdarzenia, rozumianego jako data zaistnienia zmian lub data wpisu do KRS bądź wystąpienia odpowiedniego zdarzenia dla trustu).

Należy zwrócić uwagę, że dla kolejnych (późniejszych niż pierwsze) zgłoszeń do CRBR, dla wszystkich podmiotów, datą zdarzenia jest faktyczna data wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR (patrz wyjaśnienia dotyczące wpisu konstytutywnego i deklaratoryjnego).

 

Wpis konstytutywny i deklaratoryjny

Należy pamiętać, że niektóre zmiany zaczną obowiązywać dopiero w momencie ich wpisu do KRS (wpis konstytutywny), a niektóre już od momentu ich zaistnienia (wpis deklaratoryjny).

Wpis konstytutywny jest ważny dopiero z chwilą wpisu do KRS. Co ważne – nie od dnia złożenia wniosku, a dopiero od dnia aktualizacji wpisu przez sąd rejestrowy.

Wszelkie zmiany umowy spółki, aby były ważne, będą wymagać wpisu konstytutywnego. Wynika to z art. 255 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym zmiany w umowie spółki wymagają łącznie uchwały wspólników i wpisu do KRS.

Do zmian wymagających wpisu konstytutywnego będą zatem należeć wszelkie zmiany umowy spółki, m.in.:

  • zmiana siedziby spółki (miasta),
  • zmiana firmy (nazwy) spółki,
  • podwyższenie lub obniżenie kapitału spółki,
  • zmiana sposobu reprezentacji spółki.

Wpis deklaratoryjny to taki, który jest ważny już od momentu podjęcia uchwały, zaś jego aktualizacja w KRS stanowi jedynie potwierdzenie danego stanu rzeczy.

Przykładami wpisów deklaratoryjnych będą:

  • powołanie i/lub odwołanie prezesa zarządu, wiceprezesa zarządu, członków zarządu,
  • powołanie i/lub odwołanie prokurenta,
  • zmiana adresu spółki bez zmiany siedziby,
  • sprzedaż udziałów w spółce ( zmiana wspólników).

Zatem zmiany informacji przekazanych do CRBR należy zgłaszać  w terminie 14 dni od ich zmiany:

  • w przypadku zmian mających charakter konstytutywny od ich wpisania do KRS,
  • w przypadku zmian mających charakter deklaratoryjny od momentu ich zaistnienia.

Awaria

W przypadku awarii lub zakłóceń funkcjonowania systemu teleinformatycznego minister właściwy do spraw finansów publicznych informuje o ich wystąpieniu i usunięciu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów (BIP MF). W takim przypadku do biegu terminów nie wlicza się okresu od chwili wystąpienia awarii lub zakłócenia, wskazanych w informacji zamieszczonej w BIP MF, do chwili zamieszczenia informacji o ich usunięciu.

Przykład:

Zmiana deklaratoryjna miała miejsce w spółce 3 października 2022 r. (poniedziałek). Czternastodniowy termin na zgłoszenie do CRBR upływa w 21 października 2022 r. – w piątek (14 dni liczone bez soboty i niedzieli).

Jeśli w BIP MF 7 października ukaże się komunikat o wystąpieniu awarii funkcjonowania systemu teleinformatycznego CRBR (awaria od godziny 10.00 7 października 2022 r.), a następnie 7 października ukaże się komunikat o usunięciu awarii funkcjonowania systemu teleinformatycznego CRBR (awaria usunięta o godzinie 13.00 7 października 2022 r.), to czternastodniowy termin na zgłoszenie do CRBR upływa 24 października 2022 r. (14 dni liczone bez soboty i niedzieli przedłużone o jeden dzień awarii).

Korekta

W przypadku stwierdzenia oczywistej omyłki w złożonym zgłoszeniu podmiot składa niezwłocznie, skorygowane zgłoszenie z poprawnymi danymi.

W przypadku stwierdzenia przez organ właściwy w sprawach CRBR, że zgłoszenie zostało złożone z naruszeniem art. 58-61 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu lub zawiera oczywiste omyłki, podmiot składa korektę zgłoszenia. Składana korekta zgłoszenia powinna zawierać poprawne dane.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
09.03.2023 15:11 Marta Dyras
Pierwsza publikacja:
11.10.2019 09:34 Marta Dyras
{"register":{"columns":[]}}