W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zrównoważony budżet na 2020 r. - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej

23.12.2019

Po lewej stronie Logo MF a na środku hasztag budżet2020
  • Rada Ministrów 23 grudnia br. przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2020.
  • Zarówno wydatki, jak i dochody budżetu państwa wyniosą 435,3 mld zł, co oznacza, że projekt nie przewiduje deficytu budżetu państwa.
  • Priorytetem pozostaje utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego.
  • Jest to kolejny budżet, w którym priorytetowo potraktowano wydatki na wspieranie rodzin, walkę z wykluczeniem społecznym oraz wyrównywanie szans rozwojowych regionów.

W projekcie ustawy budżetowej na 2020 r. przyjęto:

  • prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie 435,3 mld zł,
  • limit wydatków budżetu państwa na poziomie 435,3 mld zł,
  • całkowite zbilansowane dochodami wydatków budżetu państwa, co oznacza, że w 2020 r. nie wystąpi deficyt budżetu państwa,
  • deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 1,2 proc. PKB.

Podstawowe uwarunkowania makroekonomiczne:

  • wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,7 proc.),
  • średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,5 proc.),
  • wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (nominalnie o 6,3 proc.),
  • wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 6,4 proc.).

W budżecie środków europejskich projekt ustawy budżetowej na 2020 rok zakłada:

  • dochody budżetu środków europejskich: 71,4 mld zł,
  • wydatki budżetu środków europejskich: 88,4 mld zł,
  • deficyt budżetu środków europejskich: 17,0 mld zł.

Dochody

Prognozowany wzrost dochodów budżetu państwa w 2020 r. determinowany będzie m. in. wzrostem gospodarczym, przewidywanym poziomem inflacji, a także efektem już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych mających na celu dalsze uszczelnienie systemu podatkowego jak również działań mających na celu zmniejszenie obciążenia podatkowego podatkiem PIT.

W prognozie uwzględniono ponadto zmianę stawek akcyzy na używki, efekt wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, efekt rozszerzenia Małego ZUS, a także skutki planowanych działań w zakresie promocji wyborów prozdrowotnych konsumentów oraz zmniejszenia „szarej strefy” w obrocie odpadami.

Wśród działań, mających na celu zmniejszenie obciążenia podatkowego osób fizycznych, które będą miały wpływ na dochody budżetowe w 2020 r., należy wymienić:

  • zwolnienie z podatku przychodów z pracy i umów zlecenia osób poniżej 26 roku życia
    do kwoty 85 528 zł (od sierpnia 2019 r.),
  • obniżenie stawki podatkowej dla pierwszego progu podatkowego na skali podatkowej
    z 18 do 17 procent (od października 2019 r.),
  • podwyższenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu (od października 2019 r.).

Projekt budżetu na 2020 r. uwzględnia również po stronie dochodowej prognozę wpłaty z zysku NBP w wysokości 7,2 mld zł.

Na dochody sektora finansów publicznych oddziaływać będzie ponadto przebudowa modelu funkcjonowania OFE.

Wydatki

W ramach limitu wydatków budżetu państwa zapewniono niezbędne środki finansowe zarówno na kontynuację dotychczasowych priorytetów Rządu z zakresu prowadzonej przez rząd polityki społeczno-gospodarczej, w tym w szczególności w ramach polityki prorodzinnej, jak również na realizację nowych zadań przy dalszym spadku rok do roku planowanych kosztów obsługi długu Skarbu Państwa.

W szczególności zapewniono m.in. rozszerzenie finansowania Programu „Rodzina 500+”, finansowanie programu inwestującego w edukację polskich dzieci „Dobry start” obejmującego jednorazowym wsparciem wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny, a także finansowanie ze środków Funduszu Solidarnościowego dodatkowego wsparcia dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji oraz dodatkowego, rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w wysokości najniższej emerytury.

Ponadto zapewniono finansowanie rządowych programów infrastrukturalnych (drogowych oraz kolejowych), w tym na szczeblu samorządowym poprzez Fundusz Dróg Samorządowych oraz Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (fundusz wspierający odbudowę sieci autobusowych połączeń lokalnych i walkę z wykluczeniem komunikacyjnym).

{"register":{"columns":[]}}