W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek prowadzenia ewidencji wykonania budżetu w układzie zadaniowym?

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określa zasady i tryb sporządzania budżetu państwa w układzie zadaniowym. Z przepisów art. 2 pkt 3 tej ustawy wynika, że układ zadaniowy to zestawienie odpowiednio wydatków budżetu państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicznych sporządzone według funkcji państwa, oznaczających poszczególne obszary działań państwa oraz zadań budżetowych grupujących wydatki według celów i podzadań budżetowych grupujących działania umożliwiające realizację celów zadania, w ramach którego podzadania te zostały wyodrębnione wraz z opisem celów tych zadań i podzadań, a także z bazowymi i docelowymi miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa, oznaczającymi wartościowe, ilościowe lub opisowe określenie bazowego i docelowego poziomu efektów z poniesionych nakładów.

Plany finansowe w układzie zadaniowym na rok budżetowy i dwa kolejne lata zobowiązane są sporządzać: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, dysponenci państwowych funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt. 14 (art. 32 ww. ustawy). Jednostki te, a także państwowe jednostki budżetowe, zobowiązane będą również – na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy - do sporządzania sprawozdań z wykonania planów finansowych w układzie zadaniowym.

Przepis § 20 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że zakładowy plan kont powinien zapewnić ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym. W jednostkach obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do planowania i sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym ewidencja operacji dotyczących wykonania budżetu w układzie zadaniowym jest prowadzona z wykorzystaniem konta pozabilansowego planu kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Jednocześnie, zgodnie z § 20 ust. 3 rozporządzenia, ewidencja wykonania budżetu w układzie zadaniowym albo ewidencja prowadzona na kontach pozabilansowych może być prowadzona w inny sposób ustalony przez jednostkę pod warunkiem, że zapewni wykonanie obowiązków sprawozdawczych wynikających z odrębnych przepisów. Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
20.02.2019 14:58 Anna Madziar
Pierwsza publikacja:
20.02.2019 14:58 Anna Madziar
{"register":{"columns":[]}}