W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

I a. Zgłoszenie informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (zwanego dalej „CRBR”) – nowe podmioty zobowiązane do zgłaszania informacji do CRBR (po zmianach obowiązujących od 31 X 2021):

1. Kogo należy zgłosić jako beneficjenta rzeczywistego w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych zostały uregulowane w Rozporządzeniu Rady Wspólnot Europejskich nr 2137/85 z dnia 25 lipca1985 r. oraz aktem regulującym, ustawa z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2036 ze zm.). Niemniej powyższe kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad europejskim zgrupowaniem interesów gospodarczych poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego oraz we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem. Przykładem beneficjenta rzeczywistego w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych jest każda osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, będąca członkiem zgrupowania, bez względu na liczbę posiadanych głosów (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych). Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

2. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych w zgłoszeniu do CRBR?

W europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym można wybrać uprawnienia właścicielskie bezpośrednie, wybierając w polu 19 „Jednostka miary” - „%”, natomiast w polu 20 „Wartość” procentowy udział głosu, np. jeżeli członek zgrupowania posiada 1% głosów, w polu 20 należy wpisać 1, w przypadku posiadania większej liczy głosów należy wskazać ich procent.

W przypadku, gdy członek Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych (potocznie członek kolegium)  posiada więcej niż 1 głos należy odnotować taką informację w polu 22 „Opis uprzywilejowania”.

Ponadto w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych dla osoby będącej beneficjentem rzeczywistym można wybrać „pośrednie uprawnienia właścicielskie” lub „inne uprawnienia”.

W przypadku wyboru „pośrednie uprawnienia właścicielskie” lub „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

3. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych?

W europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych funkcje reprezentanta mogą pełnić: zarządzający (potocznie zarządca) , likwidator, członek organu o kompetencjach zbliżonych do zarządzającego, prokurent.

4. W jaki sposób ustalić beneficjenta rzeczywistego w spółce europejskiej?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.)  podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania spółki europejskiej zostały uregulowane w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. oraz w ustawie z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2036 ze zm.). Nie mniej powyższe kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką europejską poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę europejską, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

W związku z powyższym podmiot analizuje wszystkie przesłanki zawarte w definicji beneficjenta rzeczywistego i ustala każdą osobę fizyczną sprawującą kontrolę nad podmiotem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez podmiot.

W przypadku stosowania art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, użycie tiret (-) od pierwsze do czwarte oraz w wyjątkowym przypadku tiret (-) piąte nie wyłącza obowiązku wskazania jako beneficjentów rzeczywistych także innych osób mogących wywierać decydujący wpływ na czynności lub działania podejmowane przez podmiot zgodnie z częścią ogólną definicji, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy (wprowadzenie do wyliczenia).

W sytuacji, w której właścicielem podmiotu obowiązanego do zgłoszenia informacji do CRBR jest inny podmiot należy m. in. ustalić beneficjentów rzeczywistych zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret (-) trzecie ww. ustawy, mającym zastosowanie w przypadku własności pośredniej. W tym zakresie należy ustalić osoby fizyczne sprawujące kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji zgłaszanego podmiotu, lub łącznie dysponują więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie zgłaszanego podmiotu (także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu). W przypadku własności pośredniej możliwa jest sytuacja, w której ustalenie beneficjenta rzeczywistego nastąpi również na podstawie części ogólnej definicji, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy (wprowadzenie do wyliczenia). Beneficjentem rzeczywistym może wtedy być osoba fizyczna, która przykładowo sprawuje bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem będącą właścicielem podmiotu obowiązanego do zgłoszenia informacji do CRBR. Osobnego rozważenia wymaga przypadek, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret (-) czwarte ww. ustawy, gdy beneficjentem rzeczywistym może być osoba fizyczna, która sprawuje kontrolę nad podmiotem zgłaszanym do CRBR poprzez posiadane w stosunku do niej uprawnienia takie jak przysługujące jednostce dominującej w myśl przepisów ustawy o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości).

W każdej sytuacji wskazanie przez spółkę beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

5. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego spółki europejskiej w zgłoszeniu do CRBR?

W spółce europejskiej dla osoby będącej beneficjentem rzeczywistym można wybrać wyłącznie „uprawnienia właścicielskie pośrednie” lub „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych spółki europejskiej na podstawie bezpośredniego prawa własności podmiotu).

W przypadku wyboru „pośrednie uprawnienia właścicielskie” lub „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

6. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w spółce europejskiej?

W spółce europejskiej funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, członek rady nadzorczej oddelegowany do czasowego wykonywania czynności członka zarządu, członek rady administrującej, dyrektor wykonawczy, generalny dyrektor wykonawczy, prokurent i likwidator.

7. Kogo należy zgłosić jako beneficjenta rzeczywistego w spółdzielni europejskiej?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania spółdzielni europejskiej zostały uregulowane Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1435/2003 z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu Spółdzielni Europejskiej (SCE) oraz w ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2043 ze zm.). Niemniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółdzielnią europejską poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółdzielnię europejską, lub każda osoba fizyczna w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem. Przykładem beneficjenta rzeczywistego w spółdzielni europejskiej może być np. członek spółdzielni (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych). Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

8. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego spółdzielni europejskiej w zgłoszeniu do CRBR?

W spółdzielni europejskiej dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym mona wybrać uprawnienia właścicielskie bezpośrednie, wybierając w polu 19 „Jednostka miary” - „EURO”, natomiast w polu 20 „Wartość” udziałów w EURO, np. jeżeli członek spółdzielni posiada udziały o wartości 5000 EURO w polu 20 należy wpisać 5000.

Ponadto w spółdzielni europejskiej dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym mona wybrać „uprawnienia właścicielskie pośrednie” lub „inne uprawnienia”.

 W przypadku wyboru „pośrednie uprawnienia właścicielskie” lub „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

9. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w spółdzielni europejskiej?

W spółdzielni europejskiej funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, członek rady nadzorczej oddelegowany do czasowego wykonywania czynności członka zarządu członek rady nadzorczej, członek rady administrującej, dyrektor wykonawczy, prokurent i likwidator.

10. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w spółdzielni?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania spółdzielni zostały uregulowane ustawą z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 648 ze zm.). Niemniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółdzielnią poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółdzielnię, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem.

W każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

11. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego spółdzielni w zgłoszeniu do CRBR?

W spółdzielni dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym można wybrać wyłącznie „uprawnienia właścicielskie pośrednie” lub „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych spółdzielni na podstawie bezpośredniego prawa własności podmiotu).

W przypadku wyboru „pośrednie uprawnienia właścicielskie” oraz „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

12. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w spółdzielni?

W spółdzielni funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, prokurent, likwidator.

13. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w stowarzyszeniu wpisanym do KRS?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania stowarzyszenia zostały uregulowane ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261). Nie mniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednie lub pośrednią kontrolę nad stowarzyszeniem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez stowarzyszenie, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem. Przykładowym beneficjentem rzeczywistym w stowarzyszeniach wpisanych do KRS jest np. członek zarządu (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych). Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

14. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego stowarzyszenia wpisanego do KRS w zgłoszeniu do CRBR?

W stowarzyszeniu wpisanym do KRS dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym należy wybierać wyłącznie „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych stowarzyszeń na podstawie bezpośredniego lub pośredniego prawa własności podmiotu).

W przypadku wyboru „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

15. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w stowarzyszeniach wpisanych do KRS ?

W stowarzyszeniach wpisanych do KRS funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, kurator prokurent, likwidator.

16. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w fundacji?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania fundacji zostały uregulowane ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2167). Niemniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednią kontrolę nad fundacją poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez fundację, lub każda osoba fizyczna w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące kontrolę nad podmiotem. Przykładowym beneficjentem rzeczywistym w fundacji jest członek zarządu oraz inne osoby mające wpływ na fundację – na ogólnych zasadach.

Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

17. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego fundacji w zgłoszeniu do CRBR?

W fundacji dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym należy wybierać wyłącznie „inne uprawnienia” (brak przesłanek do identyfikowania osób fizycznych jako beneficjentów rzeczywistych fundacji na podstawie bezpośredniego lub pośredniego prawa własności podmiotu).

W przypadku wyboru oraz „inne uprawnienia”  należy zwrócić uwagę na odpowiedź do pytania 37 w cz.I.

18. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w fundacji?

W fundacji funkcje reprezentanta mogą pełnić: członek zarządu, członek zarządu przymusowego, likwidator i kurator.

19. Czy są jakieś szczególne wymagania w przypadku zgłaszania do CRBR informacji przez trust? W szczególności co w przypadku trustu, który nie posiada NIP?

Przed dokonaniem zgłoszenia trust powinien przesłać e-mail na adres mailowy identyfikator_crbr@mf.gov.pl.

Osoba działająca w imieniu trustu zgłaszanego do CRBR po raz pierwszy, powinna wysłać informację na ten adres przed wypełnieniem zgłoszenia w systemie teleinformatycznym CRBR.

W e-mail’u należy zawrzeć podstawowe dane na temat trustu, które pozwolą go zidentyfikować (nazwa itp.) oraz informację czy trustowi został nadany NIP, ewentualnie dodatkowe dane ułatwiające kontakt. Za pośrednictwem tego kanału komunikacyjnego zostanie m.in. nadany identyfikator trustu w systemie CRBR – w przypadku trustów, którym nie został nadany NIP. Po uzyskaniu informacji zwrotnej osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia nadany identyfikator trustu wpisuje w pole „NIP/identyfikator trustu” w formularzu zgłoszeniowym i wybiera formę organizacyjną podmiotu „trust”.

Należy zwrócić uwagę na treść komunikatu nr 37.

20. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w truście?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania trustów są uregulowane w umowach trustów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad trustem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez trust, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna, w tym (ze względu na lit.b. ww. art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy) w przypadku trustu należy brać w szczególności pod uwagę:

- założyciela trustu

- powiernika trustu

- nadzorcę trustu (jeśli został ustanowiony)

- beneficjenta trustu

- grupowego beneficjenta trustu – w przypadku gdy osoby fizyczne czerpiące korzyści z danego trustu nie zostały jeszcze określone (grupę osób, w których głównym interesie powstał lub działa trust)

- inną osobę sprawującą kontrolę nad trustem

- każdą inną osobę fizyczną posiadającą uprawnienia lub wykonującą obowiązki równoważne z określonymi w powyższych punktach.

Dlatego też osoba działająca w imieniu trustu musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad trustem. Przykładowym beneficjentem rzeczywistym w trustach jest np. założyciel, powiernik, nadzorca bądź beneficjent trustu (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych, jeśli spełniają ustawowe przesłanki).W każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

21. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w trustach?

W trustach funkcje reprezentanta może pełnić: powiernik, osoba zajmująca stanowisko równoważne do powiernika

22. Kogo należy wskazać jako beneficjenta rzeczywistego w spółkach partnerskich?

Zgodnie z art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) podmiot ma obowiązek zgłosić do CRBR informacje o wszystkich beneficjentach rzeczywistych.

Zasady funkcjonowania spółek partnerskich zostały uregulowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1526). Niemniej poszczególne kwestie mogą zostać odmiennie uregulowane w umowach (statutach) podmiotów.

Powyższy podmiot zgłasza do CRBR wszystkich beneficjentów rzeczywistych ustalonych na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mając na względzie, że beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką partnerską poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę partnerską, lub każda osoba fizyczna, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Dlatego też taki podmiot musi dokonać oceny stanu faktycznego i prawnego i we własnym zakresie wskazać osobę lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem. Przykładowo w spółce partnerskiej co do zasady beneficjentami rzeczywistymi są wszystkie osoby fizyczne będące wspólnikami, partnerami tej spółki (co nie wyklucza wskazania innych osób jako beneficjentów rzeczywistych).

Jednakże w każdej sytuacji wskazanie przez podmiot beneficjenta rzeczywistego wymaga odrębnej analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego.

23. Jakie uprawnienia powinny zostać wskazane dla beneficjenta rzeczywistego spółki partnerskiej w zgłoszeniu do CRBR?

W spółce partnerskiej dla osoby fizycznej będącej beneficjentem rzeczywistym można wybrać uprawnienia właścicielskie bezpośrednie (w przypadku partnera w spółce), wybierając w polu 19 „Jednostka miary” - „PLN”, natomiast w polu 20 „Wartość” udziałów w PLN, np. jeżeli partner w spółce partnerskiej posiada udziały o wartości 5000 PLN w polu 20 należy wpisać 5000.

Poza tym spółka partnerska może wskazać inną osobę będącą beneficjentem rzeczywistym z tytułu „Inne uprawnienia” (zaznaczając odpowiednią opcję w polu 17), jednocześnie dokonując w polu 24 „Inne uprawnienia” opisu tych „innych uprawnień” powodujących, że dana osoba jest beneficjentem rzeczywistym spółki partnerskiej.

24. Czy spółka partnerska, o której mowa w art. 58 pkt 7 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1132  ze zm.) ma obowiązek podać wartość wniesionych wkładów przez wspólnika w kwocie PLN, jeżeli w umowie spółki udziały wspólników zostały określone w procentach?

Tak. W celu dokonania zgłoszenia w CRBR spółka ustala w PLN wartość wniesionych wkładów przez każdego wspólnika/partnera spółki.

Należy podkreślić, że jednym z obligatoryjnych elementów m. in. umowy spółki partnerskiej jest określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartości. Zgodnie z art. 89 Kodeksu spółek handlowych w sprawach nieuregulowanych do spółki partnerskiej stosuje się przepisy o spółce jawnej.

W przypadku wskazania w umowie spółki udziałów procentowych wspólnika/partnera należy przyjąć za 100% całkowitą wysokość wszystkich wkładów wniesionych przez wspólników/partnerów i obliczyć udział jednego wspólnika/partnera w PLN.

Przykładowo:

Jeżeli wszystkie wkłady wspólników/partnerów wynoszą 10.000 PLN, a w umowie wskazane jest, że każdy z czterech wspólników/partnerów posiada 25% wkładów oznacza to, że w polu 20 należy wskazać wartość w PLN 2500.

25. Kto może pełnić funkcje reprezentanta/osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 61 ust. 1 i ust. 1 a ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) w spółce partnerskiej?

W spółce partnerskiej reprezentantem jest partner, członek zarządu.

26. Czy podmiot, który został zarejestrowany w KRS przed 31 października 2021 r. (dotyczy: spółki partnerskiej, europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, spółki europejskiej, spółdzielni, spółdzielni europejskiej, stowarzyszenia podlegającego wpisowi do KRS, fundacji) i zostanie wykreślony z KRS, m.in. na skutek zakończenia likwidacji, przed dniem 31 stycznia 2022 r., ma obowiązek dokonania zgłoszenia informacji do CRBR?

W przypadku podmiotów, wymienionych w art. 58 pkt 7-13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które zostały wpisane do KRS przed dniem 31 października 2021 r. obowiązek zgłaszania informacji do CRBR, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 30 marca 2021 r.  o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 815), upływa w dniu 31 stycznia 2022 r.
W związku z powyższym, jeśli wykreślenie podmiotu z KRS, m.in. na skutek zakończenia likwidacji, następuje przed dniem 31 stycznia 2022 r., a podmiot nie dokonał zgłoszenia do CRBR przed datą wykreślenia z KRS, to brak zgłoszenia informacji do CRBR nie jest traktowany jako niedopełnienie obowiązku zgłoszenia do Rejestru.

27. Czy podmioty wymienione w art. 58 pkt 7-13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, mające zawieszoną działalność w KRS przed 31 października 2021 r., zgłaszają informacje do CRBR?

Podmioty wymienione w art. 58 pkt 7-13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które dokonały zgłoszenia zawieszenia działalności w KRS, mają obowiązek zgłaszania informacji do CRBR na zasadach określonych w ww. ustawie.

28. W  jakim terminie podmiot wymieniony w art. 58 pkt 6-13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu ma dokonać zgłoszenia do CRBR, jeśli w trakcie biegnącego terminu na zgłoszenie do CRBR nastąpiła zmiana informacji podlegających zgłoszeniu. W powyższej sytuacji jakie informacje powinny zostać zgłoszone?

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko,  nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

przed 31 października 2021 r. (tj. przed dniem wejścia w życie obowiązku dokonania zgłoszenia do Rejestru dla tychże podmiotówobowiązek zgłaszania informacji do CRBR, zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 815), upłynął w dniu 31 stycznia 2022 roku. Podmiot dokonując pierwszego zgłoszenia do CRBR podaje dane aktualne na dzień dokonywania zgłoszenia (datą zdarzenia jest data dokonania zgłoszenia do CRBR).

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

po 31 października 2021 r. (tj. od dnia, od którego obowiązują zmiany przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wprowadzone ustawą nowelizującą z dnia 30 marca 2021 r.), informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 7 dni odpowiednio od dnia wpisu podmiotu do KRS bądź od daty utworzenia trustu,  przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, a w przypadku zmiany przekazanych uprzednio do CRBR informacji – w terminie 7 dni od ich zmiany. Obowiązek zgłaszania i aktualizacji informacji do CRBR wynika z art. 60 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r., poz. 593).

W przypadku:

- podmiotów wymienionych w art. 58 pkt 7-13, dla których wpis do KRS miał miejsce

- trustów, dla których utworzenie trustu, przeniesienie siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązanie stosunków gospodarczych lub nabycie nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, miało miejsce

po 10.11.2022 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpisu podmiotu do KRS, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 14 dni od ich zmiany - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR wynika z art. 60 ww. ustawy.

W przypadku, gdy w trakcie biegnącego terminu na zgłoszenie do CRBR, ale przed przesłaniem takiego zgłoszenia, nastąpiła zmiana informacji podlegających zgłoszeniu, podmiot dokonuje dwóch zgłoszeń. Pierwsze zgłoszenie powinno zawierać stan aktualny na dzień wpisu podmiotu do KRS (datą zdarzenia jest data wpisu do KRS) bądź w przypadku trustu na dzień utworzenia trustu,  przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko. Następne zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne po zmianach (datą zdarzenia jest data zaistnienia zmian). Niezależnie od ilości zmian informacji podlegających zgłoszeniu do CRBR wskazanych w art. 59 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przed upływem terminu, każda spośród dokonanych zmian musi zostać zgłoszona do CRBR (każde zgłoszenie będzie zawierać informacje aktualne na dzień zdarzenia, rozumianego jako data zaistnienia zmian lub data wpisu do KRS bądź wystąpienia odpowiedniego zdarzenia dla trustu).

Należy zwrócić uwagę, że dla kolejnych (późniejszych niż pierwsze) zgłoszeń do CRBR, dla wszystkich podmiotów, datą zdarzenia jest faktyczna data wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR (np. data ujawnienia w podmiocie nowego beneficjenta rzeczywistego, data wpisania zmiany do KRS w przypadku zmian mających charakter konstytutywny, data zaistnienia zmiany w przypadku zmian mających charakter deklaratoryjny, jak np. powołanie/odwołanie członka zarządu).

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
21.12.2022 08:44 Marta Dyras
Pierwsza publikacja:
02.02.2022 12:20 Marta Dyras
{"register":{"columns":[]}}