W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej zadawane pytania

Stosowanie przepisów

Dlaczego brak jest raportowania umów dot. dotacji, udzielanych w oparciu o różne regulacje?

Obowiązek udostępnianie przez jednostki sektora finansów publicznych wykazu podmiotów spoza sektora finansów publicznych, którym ze środków publicznych została udzielona dotacja jest już realizowany przez te jednostki na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 8 ustawy o finansach publicznych. Stąd należy wnioskować, że oczekujący na wejście w życie przepis art. 34 ust. 1 pkt 12 tej ustawy – zgodnie z pierwotnymi założeniami – nie obowiązywał umów dotacji. Obecnie projektowane przepisy nie zmieniają tego założenia.

Dlaczego brak jest mowy o umowach dochodowych, za pośrednictwem których środki zasilają budżet lub plan finansowy JSFP?

Pierwotnym założeniem, które przyświecało wprowadzeniu Centralnego Rejestru Umów JSFP było umożliwienie dokonywania kontroli społecznej tytułów wydatków realizowanych przez te jednostki, a nie informacja o źródłach pozyskiwania dochodów. Obecnie projektowane przepisy nie zmieniają tego założenia

Czy w rejestrze będą upubliczniane informacje o umowach tzw. kadrowych (zatrudnienie, podnoszenie kwalifikacji, zlecenia, kontrakty menadżerskie)?

Umowy tego typu proponuje się wyłączyć z obowiązku ujawniania o nich informacji w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. Dotychczas uchwalone przepisy budziły wątpliwości w odniesieniu do obowiązku udostępniania informacji o umowach o pracę. Na ryzyka związane z udostępnianiem informacji o takich umowach zwracał uwagę również Rzecznik Praw Obywatelskich. Zgłaszający wątpliwości w tym zakresie podkreślali, że w przypadku tego typu umów istnieje duże zagrożenie błędów wynikających z próby pogodzenia konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej z konstytucyjnym prawem ochrony prywatności oraz danych osobowych. W szczególności wskazywano na dominujące stanowisko judykatury dotyczące ochrony dóbr osobistych człowieka obejmujące w ramach ochrony prawa do prywatności, dane dotyczące jego majątku i dochodów, ze względu na prawo osób fizycznych „do milczenia” w tej sferze.

Należy mieć na uwadze, że prawo dostępu do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego, a jego granice wyznaczone są, m. in. przez konieczność respektowania praw i wolności innych podmiotów, w tym przez konstytucyjnie gwarantowane prawo do ochrony życia prywatnego. Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie podkreślał, że w ramach zderzenia się dwóch wartości – z jednej strony konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej, z drugiej prawa do prywatności – nie można bezwzględnie przyznać priorytetu temu pierwszemu.

Rozpatrując wprowadzenie wyłączenia umów z zakresu prawa pracy wzięto również pod uwagę:

  • przyjętą w orzecznictwie sądowym wykładnię przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej w odniesieniu do udostępniania informacji o wynagrodzeniach osób pełniących funkcje publiczne, która pozwala wyznaczać granicę ingerencji w sferę prywatności tych osób;
  • ocenę Rzecznika Praw Obywatelskich przekazaną do Ministerstwa Finansów wskazującą, że uchwalone przepisy odnoszące się do CRU JSFP przewidują szeroki zakres udostępnianych w tym rejestrze umów informacji, zarówno w aspekcie podmiotowym (umowy pracowników jsfp), jak i przedmiotowym (imię i nazwisko, wartość wynagrodzenia), tym samym budzą uzasadnione obawy społeczeństwa co do możliwości naruszenia prawa do prywatności pracowników jsfp.
Dlaczego termin na wprowadzenie umowy lub jej zmiany został wydłużony z 14 do 30 dni?

Propozycja wydłużenia terminu na wprowadzanie informacji do Centralnego Rejestru Umów JSFP wynika ze zgłoszeń w tym zakresie przekazywanych przez jednostki sektora finansów publicznych (JSFP). Warto jednak podkreślić, że co do zasady jsfp będą zobowiązane do wprowadzania informacji do tego rejestru bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy lub zmiany informacji o umowie.

Należy powiązać raportowanie z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wprowadzenie nowego deliktu i rozszerzenie art. 18c uondfp w zakresie odpowiedzialności kierownika JSFP z racji naruszenie kontroli zarządczej z racji wad raportowania.

Wprowadzanie dodatkowych deliktów dotyczących realizacji czynności w ramach Centralnego Rejestru Umów JSFP wydaje się nadmiarowa z puntu widzenia zarówno celu jakiemu służy wprowadzenie tego rejestru, tj. realizacja zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi, jak i czynności, jakie powinny być wykonywane w ramach realizacji obowiązków odnoszących się do Centralnego Rejestru Umów JSFP. Osiągnięcie celu, jaki przyświeca ustanowieniu Centralnego Rejestru Umów JSFP, jest bowiem możliwe przy pomocy istniejących narzędzi.

Z jednej strony weryfikacja realizacji obowiązku udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP powinna być elementem wykonywania przez kierowników jsfp kontroli zarządczej, o której mowa w art. 68 ustawie o finansach publicznych. Z drugiej strony, Centralny Rejestr Umów JSFP stanowi narzędzie mające ułatwić jsfp realizację zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi poprzez podawanie do publicznej wiadomości informacji dotyczących umów zawieranych przez jsfp i na ich rzecz. Cel ten jest zbieżny z celami określonymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej i ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Zbieżność tych celów powoduje, że wykonanie obowiązku na podstawie jednej ustawy (tj. ustawy o finansach publicznych) będzie skutkować zwolnieniem z obowiązków wynikających z pozostałych ustaw przewidujących udostępnianie informacji sektora publicznego. Jednocześnie nieupublicznienie przez jsfp informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP nie wyłączy dostępu do tych informacji. Podmiot zainteresowany wciąż będzie dysponował uprawnieniem do uzyskania dostępu do tych danych w trybie wnioskowym. Niewykonanie obowiązków na podstawie ustawy o finansach publicznych spowoduje zatem jedynie większe obciążenie administracyjne i koszty po stronie jsfp.

Tym samym, już sama możliwość zwolnienia się przez jsfp z obowiązku udostępniania informacji w trybie indywidualnych zapytań powinno stanowić dostateczną motywację dla kierowników jsfp do zapewnienia prawidłowej realizacji przepisów o Centralnym Rejestrze Umów JSFP w trybie kontroli zarządczej. W przypadku jednak gdy jsfp nie zamieści informacji o umowie zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych i otrzyma wniosek o udostępnienie takiej informacji na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej będzie zmuszona upubliczniać te informacje w odpowiedzi na indywidualne zapytania podmiotów zainteresowanych. Ostatecznie nieudostępnienie informacji na wniosek złożony na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej jest zagrożone sankcjami określonymi w art. 23 tej ustawy, tj. grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Wprowadzanie dodatkowych deliktów dotyczących realizacji czynności w ramach Centralnego Rejestru Umów JSFP wydaje się nadmiarowa z puntu widzenia zarówno celu jakiemu służy wprowadzenie tego rejestru, tj. realizacja zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi, jak i czynności, jakie powinny być wykonywane w ramach realizacji obowiązków odnoszących się do Centralnego Rejestru Umów JSFP. Osiągnięcie celu, jaki przyświeca ustanowieniu Centralnego Rejestru Umów JSFP, jest bowiem możliwe przy pomocy istniejących narzędzi.

Z jednej strony weryfikacja realizacji obowiązku udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP powinna być elementem wykonywania przez kierowników jsfp kontroli zarządczej, o której mowa w art. 68 ustawie o finansach publicznych. Z drugiej strony, Centralny Rejestr Umów JSFP stanowi narzędzie mające ułatwić jsfp realizację zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi poprzez podawanie do publicznej wiadomości informacji dotyczących umów zawieranych przez jsfp i na ich rzecz. Cel ten jest zbieżny z celami określonymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej i ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Zbieżność tych celów powoduje, że wykonanie obowiązku na podstawie jednej ustawy (tj. ustawy o finansach publicznych) będzie skutkować zwolnieniem z obowiązków wynikających z pozostałych ustaw przewidujących udostępnianie informacji sektora publicznego. Jednocześnie nieupublicznienie przez jsfp informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP nie wyłączy dostępu do tych informacji. Podmiot zainteresowany wciąż będzie dysponował uprawnieniem do uzyskania dostępu do tych danych w trybie wnioskowym. Niewykonanie obowiązków na podstawie ustawy o finansach publicznych spowoduje zatem jedynie większe obciążenie administracyjne i koszty po stronie jsfp.

Tym samym, już sama możliwość zwolnienia się przez jsfp z obowiązku udostępniania informacji w trybie indywidualnych zapytań powinno stanowić dostateczną motywację dla kierowników jsfp do zapewnienia prawidłowej realizacji przepisów o Centralnym Rejestrze Umów JSFP w trybie kontroli zarządczej. W przypadku jednak gdy jsfp nie zamieści informacji o umowie zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych i otrzyma wniosek o udostępnienie takiej informacji na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej będzie zmuszona upubliczniać te informacje w odpowiedzi na indywidualne zapytania podmiotów zainteresowanych. Ostatecznie nieudostępnienie informacji na wniosek złożony na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej jest zagrożone sankcjami określonymi w art. 23 tej ustawy, tj. grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Dlaczego termin na wprowadzenie umowy do CRU JSFP (30 dni) jest dłuższy niż odpowiedź na wniosek o udostepnienie informacji publicznej? To może zwiększyć liczbę wniosków do JST? 

Propozycja wydłużenia terminu na wprowadzanie informacji do Centralnego Rejestru Umów JSFP wynika ze zgłoszeń w tym zakresie przekazywanych przez jednostki sektora finansów publicznych (JSFP). Warto jednak podkreślić, że co do zasady jsfp będą zobowiązane do wprowadzania informacji do tego rejestru bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy lub zmiany informacji o umowie.

Propozycja wydłużenia terminu na wprowadzanie informacji do Centralnego Rejestru Umów JSFP wynika ze zgłoszeń w tym zakresie przekazywanych przez jednostki sektora finansów publicznych (JSFP). Warto jednak podkreślić, że co do zasady jsfp będą zobowiązane do wprowadzania informacji do tego rejestru bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy lub zmiany informacji o umowie.

Czy przepisy dotyczą umów należności (wydatki) i zobowiązań (dochody) jednostki? Czy tylko jednej z nich?

W procesie legislacyjnym znajdują się przepisu, które przewidują, że Centralny Rejestr Umów JSFP będzie dotyczył wyłącznie umów, które będą spełniały przesłanki definicji zamówienia publicznego wynikające z art. 7 pkt 32 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. umów:

  1. odpłatnych,
  2. zawieranych między zamawiającym będącym jsfp a wykonawcą (w rozumieniu P.z.p.),
  3. których przedmiotem jest nabycie przez jsfp od wybranego wykonawcy:
  1. robót budowlanych (zgodnie z art. 7 pkt 21 P.z.p. Przez roboty budowlane rozumie się wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do Wspólnego Słownika Zamówień, lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego),
  2. dostaw (zgodnie z art. 7 pkt 4 P.z.p. Przez dostawy rozumie się nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację) lub
  3. usług (zgodnie z art. 7 pkt 28 P.z.p. Przez usługi rozumie się wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub dostawami).

Zatem planowane jest, aby w rejestrze tym były wyłącznie umowy wydatkowe. Przyjęte w projekcie rozwiązanie polegające na odesłaniu do definicji zamówienia pozwoli na bardziej jednoznaczne określenie zakresu przedmiotowego obowiązku udostępniania informacji o umowie oraz zachowanie spójności przepisów. Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 4 ustawy o finansach publicznych realizując wydatki publiczne jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Rozwiązanie to pozwoli na zachowanie spójnego podejścia w ramach przepisów o finansach publicznych, a jednocześnie jeszcze ściślej podkreśli cel realizacji Centralnego Rejestru Umów JSFP.

Udzielenie zamówienia w formie niedokumentowej (np. na podstawie rozmowy telefonicznej, przez infolinię) - czy jeśli jego wartość przekracza 10 000 PLN netto - to należy je zgłosić w rejestrze? 

Biorąc pod uwagę liczne wątpliwości w odniesieniu do wskazanych w uchwalonych przepisach formy zawarcia umowy, zaproponowane zostało, aby obowiązkiem objęte były wyłącznie umowy, które zostały zawarte w postaci, która uwzględnia w swojej treści możliwe do identyfikacji informacje, które będą podlegały udostępnieniu w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. Stąd według projektowanego brzemienia przepisów (art. 34a ust. 1 pkt 3 u.f.p.) obowiązkowi udostępnienia informacji będą podlegały umowy, które zostały zawarte w formie:

1) pisemnej;

2) elektronicznej;

3) szczególnej;

4) dokumentowej.

Wymienione formy zawarcia umowy należy rozumieć zgodnie z przepisami ogólnymi wprowadzającymi możliwość korzystania z tych rozwiązań, w szczególności uwzględnić należy przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, z późn. zm.). Stąd:

  1. forma pisemna odnosi się do oświadczenie woli obu stron potwierdzonych na dokumencie własnoręcznym podpisem reprezentantów stron. Należy pamiętać, że ta forma zawierania umowy wymaga odręcznego podpisania dokumentu, który obejmuje treść umowy, przez reprezentantów obu stron. Stąd w przypadku np. wymiany miedzy stronami umowy skanów dokumentów podpisanych jednostronnie uznane jest za zawarcie umowy w formie dokumentowej, gdyż skany dokumentów nie mogą zostać zrównane z formą pisemną z punku widzenia przepisów prawa;
  2. forma elektroniczna wymaga złożenia oświadczeń woli w postaci elektronicznego dokumentu opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Złożenie podpisu kwalifikowanego jest jedynym narzędziem pozwalającym na uznanie, że zachowana została forma elektroniczna w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Podpis elektroniczny jest zrównany mocą prawną z podpisem własnoręcznym;
  3. forma dokumentowa będzie spełniona wtedy, gdy oświadczenie woli zostanie złożone z zastosowaniem dokumentu, dzięki któremu będzie można ustalić, kto takie oświadczenie złożył. Nośnikiem oświadczenia woli w tym przypadku może być np. skan dokumentu, wiadomość e-mail, plik tekstowy, arkusz kalkulacyjny, nagranie audio lub video, zdjęcie, wypełnienie formularza i akceptacja warunków na stronie internetowej. Co istotne, nie wymaga ona złożenia podpisu na oświadczeniu woli;
  4. forma szczególna to wymagana przepisami forma składania oświadczeń woli inna niż forma pisemna, elektroniczna czy dokumentowa. Przykładem formy szczególnej jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego.

Zawarcie umowy, niezależnie od formy jej zwarcia, stanowi zaciągniecie zobowiązania obciążającego plan finansowy jsfp. Dlatego istotne jest, aby reprezentanci stron zawierający umowy byli identyfikowalni i mieli umocowania do składania oświadczeń woli, tak po stronie jsfp, jak i po stronie wykonawczej,  w szczególności w odniesieniu do zawierania umów w formie dokumentowej.

W kontekście form zawierania umów należy podkreślić, że:

  1. obowiązek udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP co do zasady nie dotyczy zawierania umów w formie ustnej. Zgodnie jednak z art. 34a ust. 9 proponowanej zmiany przepisów, kierownicy jsfp mają jednak możliwość udostępniania informacji o takich umowach, jeżeli podejmą taką decyzję;
  2. faktury, rachunki czy paragony nie są umowami w rozumieniu przepisów prawa, a tym bardziej nie spełniają definicji form przewidzianych dla zawierania tych umów.  Zgodnie m.in. z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 9 stycznia 2013 r., wydanym w sprawie o sygn. akt V ACa 648/12, Legalis: „(…) sama faktura, będąca rachunkiem, ma umożliwić dłużnikowi spełnienie świadczenia pieniężnego, nie jest jednak dowodem zawarcia umowy czy też jej wykonania przez wystawcę faktury. (…) Sam fakt odbioru faktury i jej ujawnienia w księgach pozwanej nie przesądza jeszcze o zawarciu przez strony umowy o określonej treści i jej wykonaniu przez powoda w zakresie świadczenia niepieniężnego. (…)”.

 

Funkcjonowanie systemu teleinformatycznego

Czy system CRU JSFP pozwoli na automatyczne zaciąganie danych z zestawień wewnętrznych jednostki? Czy będzie miał opcję integracji z systemami dziedzinowymi, jakie działają teraz w jednostkach sektora finansów  publicznych?

Tworzony przez resort finansów system, w którym będzie funkcjonował Centralny Rejestr Umów JSFP będzie posiadał funkcjonalność pozwalającą na zasilanie go danymi z systemów dziedzinowych posiadanych przez jsfp.

Ewentualna możliwość integracji z systemami dotychczas wykorzystywanymi przez jsfp będzie zależna od rachunku ekonomicznego związanego z tworzeniem takiej funkcjonalności w kontekście liczby jednostek deklarujących chęć korzystania z takiej funkcjonalności.

Czy jedna osoba w urzędzie może zajmować się CRU JSFP? Jak technicznie powinna wyglądać organizacja takiego stanowiska pracy?

Kwestie organizacji w ramach jsfp procesu udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP są poza właściwością resortu finansów. Uwzględniając różnorodność rodzajów i struktur organizacyjnych jednostek tworzących sektor finansów publicznych, resort finansów zapewni kierownikom jsfp swobodę ułożenia tego procesu organizacyjnie po stronie jednostek. Dlatego zaplanowaliśmy role w systemie tak, aby nie wymagały specjalnych zmian organizacyjnych w jednostkach. To kierownicy jsfp zdecydują ilu pracowników zaangażują do realizacji tego procesu. Resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym będą realizowane czynności techniczne związane z tym procesem

Czy urzędy JST otrzymają specjalny program do prowadzenia CRU JSFP?

Tak, resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym będą realizowane czynności techniczne związane z udostępnianiem informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP.

W jaki sposób instytucja otrzyma dostęp do systemu?

Dostęp do systemu, w którym będzie prowadzony Centralny Rejestr Umów JSFP jednostka otrzyma po pozytywnym rozpatrzeniu przez ministerstwo wniosku o założenie konta jednostki. Szczegóły w tym zakresie będzie określało rozporządzenie wydane przez Ministra Finansów.

Jakie informacje są przechowywane w Centralnym Rejestrze Umów JSFP?

W systemie teleinformatycznym, w ramach którego będzie prowadzony Centralny Rejestr Umów JSFP, będą przechowywane:

    1. informacje o umowach – w zakresie i szczegółowości wynikającej z przepisów prawa regulujących ten obowiązek;
    2. informacje o jednostkach sektora finansów publicznych, które będą udostępniały informacje o umowach;
    3. informacje o użytkownikach, którzy będą realizowali czynności w tym systemie teleinformatycznym.
Na ile przed wejściem w życie przepisów JSFP system obsługujący CRU JSFP zostanie uruchomiony lub przekazane zostaną wytyczne umożliwiające dostosowanie systemów wdrożonych w jednostkach?

Resort finansów planuje udostępnienie funkcjonalności systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP w IV kwartale 2025 roku. W tym czasie planowane jest również przekazanie informacji niezbędnych do korzystania z funkcjonalności hurtowego zasilania tego systemu danymi z systemów, z których obecnie korzystają jednostki.

Jak będzie wyglądał podział na jednostki sektora finansów publicznych i kto będzie je klasyfikował w ramach administrowania systemem? Aktualnie art. 9 uofp nie jest wyczerpujący i niektóre jednostki mają problem z umiejscowieniem się w tej liście.

Podczas procesu zakładania konta jsfp w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP, nie będzie wymagane wskazywanie rodzaju jsfp według art. 9 ustawy o finansach publicznych. W celu zapewnienia jednolitości danych informacje dotyczące jsfp będą pozyskiwane z bazy REGON.

Czy Centralny Rejestr Umów JSFP będzie również dotyczył Powiatowych Inspektoratów Weterynarii?

Zakres podmiotowy Centralnego Rejestru Umów JSFP wynika z przepisów prawa, co do zasady dotyczy wszystkich jednostek, które tworzą sektor finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy o finansach publicznych. Kierownicy jednostek, w oparciu m.in. o posiadaną dokumentację związaną z powstaniem danej jednostki podejmują decyzję czy spełniają przesłankę zakresu podmiotowego dotyczącego udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP.

W strukturze Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego występuje 17 samodzielnych jednostek: Centrala Kasy oraz 16 Oddziałów Regionalnych. Oddziały te podlegają nadzorowi Centrali jednak stanowią samodzielne jednostki, które prowadzą własne postępowania przetargowe, własną księgi finansowe, własną ewidencję spraw i własne archiwa. Oddziały podpisują także własne umowy niezależnie od Centrali. Każdy Oddział ma swój własny REGON, jednak zarówno Centrala jak i wszystkie Oddziały mają jeden wspólny NIP. Czy w związku z tym nie będzie problemu aby w ramach CRU JSP zdefiniować 17 oddzielnych podmiotów i oddzielnych rejestrów odpowiadających Centrali i 16 Oddziałom?

Zakładanie kont jsfp będzie oparte na numerze REGON, co oznacza, że w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP, będzie można założyć konto jednostki dla różnych numerów REGON. Co istotne z punktu widzenia tego systemu nieistotne będą numery własne umów. Istotne jest, aby każda jsfp posiadała własne konto. Nie będzie jednak możliwe zakładanie kont na poszczególne oddziały/wydziały itp. tworzące jedną jsfp.

Czy w CRU JSFP będą mechanizmy automatycznej synchronizacji danych z CRU JSFP poszczególnych urzędów. Jeśli tak, jakie? Jeśli nie, jak będzie wyglądało dostarczanie danych do CRU JSFP?

Resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym użytkownicy z poszczególnych jsfp będą realizować czynności techniczne związane z udostępnianiem informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. Dane do tego systemu będzie można wprowadzać bezpośrednio w tym systemie albo zasilać go danymi z dotychczas wykorzystywanych systemów.

Na jakich zasadach zostanie udostępniony system - dostęp, konta użytkownika, poziomy uprawnień  itp?

Resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym użytkownicy z poszczególnych jsfp będą realizować czynności techniczne związane z udostępnianiem informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. Szczegóły w tym zakresie będą wynikały z rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Czy są już dostępne (lub kiedy będą) materiały na temat funkcji systemu - samouczki, instrukcje itp?

Resort finansów planuje udostępnienie materiałów instruktażowych w IV kwartale 2025 roku.

Czy do umieszczania danych w rejestrze kierownik jednostki będzie mógł upoważnić kilka osób?

Resort finansów oddaje kierownikom jsfp swobodę organizacji procesu udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. Z tego względu na chwilę obecną nie są przewidziane limity w odniesieniu do liczby użytkowników systemu, w którym ten rejestr będzie prowadzony. Zatem liczba użytkowników z danej jednostki, będzie zależna wyłącznie od sposobu organizacji tego procesu w ramach danej jednostki. Szczegóły w zakresie m.in. rodzaju kont i uprawnień będą wynikały z rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów. 

Czy konto w systemie będzie zakładane na gminę, a jednostki organizacyjne gminy będą miały dostęp do wprowadzania umów czy każda jednostka organizacyjna będzie miała oddzielne konto w systemie?

Zakładanie kont jsfp będzie oparte na numerze REGON, co oznacza, że w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP, będzie można założyć konto jednostki dla różnych numerów REGON. W konsekwencji każda jsfp powinna posiadać własne konto w tym systemie.

Czy będzie dofinansowanie w związku z obowiązkiem udostępniania informacji w CRU JSFP?

Resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym użytkownicy z poszczególnych jsfp będą realizować czynności techniczne związane z udostępnianiem informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP.

Czy w rejestr można będzie wpisać numer umowy i datę z wcześniejszego miesiąca bądź dnia? 

Tak, w systemie teleinformatycznym, w którym będzie prowadzony Centralny Rejestr Umów JSFP, będzie możliwość wpisania informacji o każdej umowie zawartej po 1 stycznia 2026 r.

Czy dostęp do Centralnego Rejestru Umów JSFP jest publiczny? Jeśli tak, to w jakim zakresie?

Publiczny dostęp do systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP będzie obejmował przeglądanie informacji o umowach udostępnionych przez poszczególne jednostki. Zakres tych informacji będzie wynikał z ostatecznego brzemienia przepisów dotyczących tego rejestru.

Wprowadzanie i edycja danych w tym systemie będą możliwe wyłącznie dla zalogowanych użytkowników tego systemu.

Jakie są procedury związane z rejestracją umowy w Centralnym Rejestrze Umów JSFP? 

Wprowadzanie i edycja danych w systemie teleinformatycznym, w który będzie prowadzony Centralny Rejestr Umów JSFP, będą możliwe wyłącznie dla zalogowanych użytkowników tego systemu. Szczegóły w tym zakresie będą wynikały z ostatecznego brzemienia przepisów dotyczących tego rejestru.

Natomiast w ramach jednostek kierownicy jsfp mają swobodę organizacji procesu udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP.

Czy Centralny Rejestr Umów JSFP zawiera informacje o wszystkich umowach publicznych, czy tylko tych o określonej wartości?

Treść uchwalonych w 2021 roku przepisów przewiduje, że w Centralnym Rejestrze Umów JSFP będą informacje o umowach o wartości 500 zł. Niemniej w procesie legislacyjnym znajdują się przepisy zakładające, że w rejestrze tym obligatoryjnie będą zamieszczane informacje o umowach o wartości minimum 10 000 zł bez VAT. Fakultatywnie mogą w tym rejestrze znaleźć się również informacje o umowach poniżej tej wartości. Decyzję w tym zakresie podejmie kierownik jsfp.

Jakie zabezpieczenia ochrony danych osobowych i wrażliwych informacji są stosowane w Centralnym Rejestrze Umów JSFP?

W systemie teleinformatycznym, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP nie będą przetwarzane informacje wrażliwe, stąd nie ma potrzeby wprowadzania zabezpieczenia ich przetwarzania. Natomiast w kontekście danych osobowych planowane jest przetwarzanie minimalnego zakresu tych danych, który będzie niezbędny do realizacji celu tworzenia tego rejestru, a także wymagań odnoszących się jednoznacznej identyfikowalności osób fizycznych.

Czy musimy posiadać wewnętrzny rejestr umów, który będzie kompatybilny z CRU JSFP? Czy bezpośrednio będziemy wpisywać dane w CRU JSFP?

Resort finansów oddaje kierownikom jsfp swobodę organizacji procesu udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP. To kierownik jsfp powinien podjąć decyzję czy jednostka powinna posiadać wewnętrzny rejestr umów w świetle faktu, że resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym użytkownicy z poszczególnych jsfp będą realizować czynności techniczne związane z udostępnianiem informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP.

Czy nowy system będzie spełniał wymogi WCAG 2.1, w tym zapewniał dostępność dla osób korzystających z urządzeń asystujących? Z uwagi na to, że jest to system o dużym znaczeniu, powinien być w pełni dostępny dla wszystkich użytkowników.

Tak, projektowany system teleinformatyczny, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP będzie spełniał wymagania WCAG 2.1.

Na jakim etapie prac technicznych jest rejestr? 

Obecnie trwają prace developerskie związane z przygotowaniem nowej wersji systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP.

Kto został wyłoniony jako wykonawca i w jakim trybie?

System teleinformatyczny, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP realizowany jest w ramach zasobów własnych resortu finansów.

Kiedy będzie można testować narzędzie?

Resort finansów planuje udostępnić do testowania pierwsze funkcjonalności systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP w III kwartale 2025 roku.

Czy jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego, takie jak ośrodki pomocy społecznej, biblioteki czy szkoły, zawierające umowy we własnym imieniu, będą zobowiązane do prowadzenia CRU JSFP we własnym zakresie?

Zakładanie kont jsfp będzie oparte na numerze REGON, co oznacza, że w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP, będzie można założyć konto jednostki dla różnych numerów REGON. W konsekwencji każda jsfp powinna posiadać własne konto w tym systemie.

Proszę o informację o plany udostępnienia API pozwalającego na zintegrowanie systemu CRU JSFP z systemami, z  których korzystają podmioty publiczne, zwłaszcza chodzi o systemy klasy EZD.

Planowane jest przygotowanie API do systemu teleinformatycznego, którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP. Realizacja tej funkcjonalności będzie zależna od rachunku ekonomicznego jej wdrożenia w kontekście alternatywnych rozwiązań i potencjalnej liczby jednostek zainteresowanych taką funkcjonalnością.

Czy planowana jest integracja CRU JSFP z portalem UZP https://ezamowienia.gov.pl?

Na obecnym etapie nie jest planowana integracja systemu teleinformatycznego, którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP z systemem eZamówienia.

Czy CRU JSFP może pobierać dane z ogłoszeń publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, w szczególności z ogłoszeń o wyniku postępowania i o wykonaniu umowy?

Na obecnym etapie nie jest planowana integracja systemu teleinformatycznego, którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP z systemem eZamówienia, w szczególności w zakresie pobierania danych z ogłoszeń ze względu na różne zakresy danych w tych systemach.

Kto będzie technicznie wprowadzał dane do rejestru w instytucjach, w których nie ma tego typu narzędzi?

Kwestie organizacji w ramach jsfp procesu udostępniania informacji o umowach w Centralnym Rejestrze Umów JSFP są poza właściwością resortu finansów. Uwzględniając różnorodność rodzajów i struktur organizacyjnych jednostek tworzących sektor finansów publicznych, resort finansów zapewni kierownikom jsfp swobodę ułożenia tego procesu organizacyjnie po stronie jednostek. Dlatego zaplanowaliśmy role w systemie tak, aby nie wymagały specjalnych zmian organizacyjnych w jednostkach. To kierownicy jsfp zdecydują ilu pracowników zaangażują do realizacji tego procesu. Resort finansów bezpłatnie udostępni narzędzie (system teleinformatyczny), w którym będą realizowane czynności techniczne związane z tym procesem.

Kiedy będzie uruchomiony dostęp do Centralnego Rejestru Umów JSFP i jak będzie można uzyskać dostęp?

Wdrożenie produkcyjne systemu teleinformatycznego, którym prowadzony będzie Centralny Rejestr Umów JSFP zaplanowane zostało na IV kwartał 2025 r.  Sposób wnioskowania o dostęp do tego systemu będzie wynikał z rozporządzenia Ministra Finansów.

 

{"register":{"columns":[]}}