W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt zmian w przepisach dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego

30.04.2025

Minister Finansów przekazał do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zakłada m.in. wprowadzenie nowych lub doprecyzowanie obecnych przepisów dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, których celem jest poprawa funkcjonowania procesu planowania w ramach kontroli zarządczej oraz usprawnienie i wzmocnienie prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze publicznym.

Projektowane zmiany obejmują m.in.:

  1. wskazanie poziomów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych bazujących na tzw. modelu trzech linii, który określa role, odpowiedzialność i zasady współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację zadań w ramach systemu kontroli zarządczej;
  2. rozszerzenie celów kontroli zarządczej o podejmowanie działań na rzecz zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, w tym konfliktowi interesów oraz ich wykrywania i zwalczania;
  3. uelastycznienie procesu planowania w ramach kontroli zarządczej, poprzez m.in. wprowadzenie rozwiązań umożliwiających dokonywanie w trakcie roku zmian w planie działalności oraz doprecyzowanie zakresu informacji agregowanych na potrzeby procesu planowania działalności i sprawozdawczości;
  4. wprowadzenie obowiązku składania Ministrowi Finansów oświadczenia o stanie kontroli zarządczej przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego oraz opracowywanie na ich podstawie corocznej opinii na temat stanu kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych;
  5. rozszerzenie możliwości uzyskiwania kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze publicznym poprzez wprowadzenie dodatkowej ścieżki w postaci egzaminu państwowego na audytora wewnętrznego;
  6. podwyższenie wysokości kwoty, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego, tzw. kwoty progowej do 67 000 tys. zł (obecnie 40 000 tys. zł) oraz kwoty odnoszącej się do możliwości prowadzenia audytu wewnętrznego przez usługodawców do 168 000 tys. zł (obecnie 100 000 tys. zł);
  7. rozszerzenie katalogu jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego po przekroczeniu tzw. kwoty progowej o państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych oraz fundusz celowy posiadający osobowość prawną − Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON);
  8. wprowadzenie rejestru jednostek sektora finansów publicznych prowadzących audyt wewnętrzny;
  9. wprowadzenie przepisów podkreślających odrębność merytoryczną i organizacyjną komórki audytu wewnętrznego oraz bezpośrednią podległość kierownikowi jednostki;
  10. wprowadzenie mechanizmu ochrony trwałości stosunku i warunków pracy lub służby audytorów wewnętrznych – przez wymóg uzyskania opinii Ministra Finansów w tym zakresie;
  11. wprowadzenie jednolitych zasad ustalania łącznego wymiaru czasu pracy audytorów wewnętrznych, by zapewnić optymalne zasoby do skutecznej realizacji przez nich zadań;
  12. wprowadzenie obowiązku opracowania oraz stosowania programu zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego;
  13. doprecyzowanie przepisów w zakresie umów zawieranych z usługodawcami, co wpłynie na ich ujednolicenie w sektorze finansów publicznych;
  14. wprowadzenie dodatkowego mechanizmu wsparcia dla kierowników jednostek w przypadku pojawienia się wątpliwości co do zgodności prowadzenia audytu wewnętrznego przez usługodawcę z przepisami ustawy lub standardami audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych;
  15. wprowadzenie możliwości przeprowadzania „audytu koordynowanego”, w celu jednoczesnej realizacji tego samego zadania audytowego w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez poszczególnych ministrów kierujących działami administracji rządowej;
  16. rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania Ministrowi Finansów informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego o jednostki samorządu terytorialnego oraz dostosowanie zakresu tych informacji;
  17. zmianę definicji audytu wewnętrznego i zwrócenie uwagi na kluczową rolę audytu wewnętrznego w zakresie przysparzania wartości i usprawniania działalności jednostek sektora finansów publicznych lub procesów w ramach działów administracji rządowe oraz włączenie do systemu prawnego kodeksu etyki prowadzącego audyt wewnętrzny;
  18. wprowadzenie fakultatywności powoływania komitetów audytu przez ministrów kierujących działem/działami administracji rządowej oraz zmianę zadań komitetu audytu.

Pozostałe zmiany mają w większości charakter doprecyzowujący lub uszczegóławiający w stosunku do obecnych przepisów ustawy. Dla zapewnienia spójności przepisów ustawy o finansach publicznych z innymi obowiązującymi już przepisami projekt obejmuje także zmiany przepisów innych aktów prawnych.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.04.2025 14:28 Wojciech Jóźwicki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wojciech Jóźwicki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt zmian w przepisach dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego 2.0 22.10.2025 09:48 Wojciech Jóźwicki
Projekt zmian w przepisach dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego 1.0 30.04.2025 14:28 Wojciech Jóźwicki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}