W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Znajdziesz tu najczęściej zadawane pytania dotyczące egzaminu na doradcę podatkowego, m.in.:

  • jakie dokumenty złożyć?
  • ile zapłacić?
  • jak wygląda egzamin?
1. Jak często odbywają się egzaminy pisemne  na doradcę podatkowego?

Część pisemna egzaminu jest przeprowadzana co najmniej raz w roku. Jednak staramy się, aby odbywała się dwa razy w roku -  w I oraz II połowie. Informacja o miesiącu planowanego egzaminu jest publikowana co najmniej 4 miesiące wcześniej w BIP Ministerstwa Finansów.

Jeśli nie ma takiej informacji, oznacza to, że kolejny termin egzaminu nie został jeszcze ustalony.

2. Jak często odbywają się egzaminy ustne na doradcę podatkowego?

Część ustna egzaminu jest przeprowadzana zazwyczaj w każdym miesiącu. Gdyby egzamin, w którymś miesiącu miał się nie odbyć, taka informacja zostanie opublikowana w BIP Ministerstwa Finansów z odpowiednim wyprzedzeniem.

3. Ile wynosi opłata za egzamin?

Opłata za egzamin wynosi 1800 zł.

W przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej, opłata za ponowny egzamin z tej części to 900 zł.

Opłatę wnosisz na rachunek:

Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
NBP O/O Warszawa
nr 10101010100038252231000000

4. Czy w sytuacji uzyskania zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego absolwenta  uczelni, która zawarła umowę z Komisją Egzaminacyjną konieczne jest uiszczenie pełnej kwoty za egzamin?

Tak. Opłata za egzamin wynosi 1800 zł.

5. Jaki jest zakres egzaminu na doradcę podatkowego?

Informację o zakresie egzaminu znajdziesz w BIP Ministerstwa Finansów.

6. Czy egzamin pisemny na doradcę podatkowego m.in. dla sędziów, asesorów sądowych oraz prokuratorów,  adwokatów, radców prawnych, notariuszy, funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w służbie stałej z ośmioletnim stażem obejmuje kazus?

Nie. Wyżej wymienione osoby przystępują jedynie do części testowej egzaminu.

7. Czy biegli rewidenci zwolnieni są ze zdawania kazusu na egzaminie pisemnym na doradcę podatkowego?

Nie. Biegli rewidenci oprócz rozwiązania testu muszą sporządzić wystąpienie w imieniu klienta do organu podatkowego lub sądu.

8. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o dopuszczenie do egzaminu?
  • własnoręcznie podpisany wniosek o dopuszczenie do egzaminu. Możesz napisać: „Proszę o dopuszczenie do egzaminu na doradcę podatkowego”; podaj adres do korespondencji, numer telefonu i email,
  • oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych,
  • odpis dyplomu, aby potwierdzić, że masz wyższe wykształcenie (licencjat lub magister) lub jego kopia poświadczona notarialnie (zaświadczenie o ukończeniu studiów nie jest wystarczające). Jeśli w przeszłości złożyłeś już dokument, który potwierdza wyższe wykształcenie i go nie odebrałeś, nie składasz go ponownie,
  • jeśli zajmowałeś stanowisko sędziego, asesora sądowego, prokuratora lub wykonywałeś zawód adwokata, radcy prawnego, notariusza, biegłego rewidenta albo byłeś funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej w służbie stałej z ośmioletnim stażem, dołącz dokumenty, które potwierdzają uprawnienia zawodowe (oryginały lub ich kopie poświadczone notarialnie),
  • jeśli nie masz obywatelstwa polskiego, załącz dokument, który potwierdza zgodę Krajowej Rady Doradców Podatkowych na dopuszczenie do egzaminu,
  • potwierdzenie opłaty za egzamin. Jeśli zapłaciłeś przelewem bankowym, potwierdzeniem jest dokument wygenerowany elektronicznie. Nie może to być zlecenie transakcji lub szczegóły operacji na koncie.
9. Nie mam polskiego obywatelstwa, czy mogę przystąpić do egzaminu na doradcę podatkowego?

Tak, pod warunkiem, że wraz z wnioskiem prześlesz zgodę Krajowej Rady Doradców Podatkowych na dopuszczenie do egzaminu.

10. W jaki sposób mogę zgłosić się na egzamin pisemny?

Zgłoszenia są przyjmowane wyłącznie pisemnie w terminie 30 dni od dnia opublikowania informacji o miesiącu, w którym odbędzie się egzamin pisemny.

11. Gdzie wysłać dokumenty?

Dokumenty możesz przesłać pocztą do:

Państwowa Komisja Egzaminacyjna do Spraw Doradztwa Podatkowego

Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa

albo złożyć w Ministerstwie Finansów (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15 - 16:15)

Nie zapomnij się podpisać!

12. Złożyłem wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego, co teraz?

Jeśli wniosek nie jest kompletny, skontaktujemy się z tobą.

Jeśli wniosek jest kompletny, oczekuj na zawiadomienie o terminie egzaminu, zostanie ono wysłane drogą elektroniczną na wskazany przez ciebie we wniosku adres e-mail.

13. Jak otrzymam informację o zakwalifikowaniu się na egzamin pisemny?

Informację o miejscu i terminie egzaminu pisemnego otrzymasz drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną (listem poleconym) .

14. Zdałem egzamin pisemny i nie upłynął mi jeszcze rok na przystąpienie do egzaminu ustnego. Czy mogę złożyć kolejny wniosek o dopuszczenie do egzaminu na doradcę podatkowego (pisemnego)?

Nie. Kolejny wniosek o dopuszczenie do egzaminu można złożyć dopiero po upływie rocznego terminu na przystąpienie do części ustnej egzaminu, tj. po zakończeniu cyklu egzaminacyjnego, w którym się aktualnie znajdujesz („Kandydat, który rozpoczął cykl egzaminacyjny, może złożyć kolejny wniosek o dopuszczenie do egzaminu po zakończeniu tego cyklu egzaminacyjnego.”).

15. Czy jako osoba uprawniona do zdawania egzaminu w ograniczonym zakresie ze względu na wykonywany zawód lub zajmowane stanowisko dostanę w zawiadomieniu o egzaminie informację na ten temat?

Nie, w zawiadomieniu będzie wskazana data i miejsce przeprowadzenia egzaminu.

16. Jeśli zdałem jedną część egzaminu pisemnego (np. kazus) a z testu uzyskałem wynik negatywny, to czy muszę zdawać tę część jeszcze raz w przypadku przystąpienia do egzaminu poprawkowego?

Tak. Egzamin pisemny na doradcę podatkowego jest zdany wówczas, gdy uzyska się pozytywny wynik z części testowej jak i kazusu.

17. Przystępowałem do egzaminu pisemnego, którego nie zdałem. To było jakiś czas temu. Ile płacę?

Niezależnie od upływu czasu, przystępujesz ponownie do tej samej części egzaminu – płacisz 900 zł.

18. Przystępowałem już kiedyś do egzaminu pisemnego, zdałem go ale nie przystąpiłem/nie zdałem w ciągu roku egzaminu ustnego, ile teraz płacę i jakie dokumenty składam?

Rozpoczynasz nowy cykl egzaminacyjny – płacisz 1800 zł.

Składasz:

  • własnoręcznie podpisany wniosek o dopuszczenie do egzaminu. Możesz napisać: „Proszę o dopuszczenie do egzaminu na doradcę podatkowego”,
  • twoje oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych,
  • potwierdzenie opłaty za egzamin. Jeśli zapłaciłeś przelewem bankowym, potwierdzeniem jest dokument wygenerowany elektronicznie. Nie może to być zlecenie transakcji lub szczegóły operacji na koncie.

Nie musisz ponownie przesyłać, jeśli wcześniej już składałeś i nie odebrałeś:

  • dyplomu,
  • dokumentów, które potwierdzają uprawnienia zawodowe (oryginały lub ich kopie poświadczone notarialnie),
  • jeśli nie masz obywatelstwa polskiego, dokumentu, który potwierdza zgodę Krajowej Rady Doradców Podatkowych na dopuszczenie do egzaminu.
19. Jeśli nie przystąpiłem do części pisemnej egzaminu i wnioskowałem o zmianę terminu to, czy muszę składać ponownie dokumenty?
  • jeśli twój wniosek o zmianę terminu został rozpatrzony pozytywnie nie musisz przesyłać dodatkowych dokumentów, czekasz na zawiadomienie o terminie egzaminu;
  • jeśli twój wniosek o zmianę terminu został rozpatrzony negatywnie i dostałeś pismo z odpowiedzią , wtedy w czasie przewidzianym na zgłoszenia, składasz:
  1. własnoręcznie podpisany wniosek o dopuszczenie do egzaminu;
  2. oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych;
  3. jeśli w przeszłości złożyłeś już dokument, który potwierdza wyższe wykształcenie/uprawnienia zawodowe i go nie odebrałeś, nie składasz go ponownie,
  4. potwierdzenie opłaty 900 zł  za ponowny egzamin
20. W jaki sposób mogę zgłosić się na egzamin ustny?

Jeśli uzyskałeś pozytywny wynik z egzaminu pisemnego, zgłoś się na egzamin ustny nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym chcesz przystąpić do części ustnej. Terminy zostaną wyznaczone dopiero po 15 dniu miesiąca i opublikowane w BIP MF.

Wniosek składasz:

21. Zdałem egzamin pisemny, chcę przyjść na ustny, ile płacę?

Za pierwsze podejście do egzaminu ustnego nie płacisz. W przypadku niepowodzenia, za ponowne podejście do części ustnej płacisz 900 zł.

22. Jestem absolwentem uczelni wyższej, która podpisała z Komisją Egzaminacyjną umowę o współpracy i planuję przystąpić do egzaminu ustnego na doradcę podatkowego. W  jaki sposób mogę zgłosić się na egzamin?

Należy złożyć pisemny wniosek o dopuszczenie do egzaminu i wyznaczenie terminu części ustnej egzaminu wraz z suplementem do dyplomu dokumentującego ukończenie studiów wyższych, nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym deklaruje się chęć zdawania egzaminu. 

Termin części ustnej egzaminu może zostać wyznaczony na wnioskowany przez kandydata miesiąc, jeżeli wniosek o dopuszczenie do egzaminu i wyznaczenie terminu części ustnej egzaminu wpłynął do Komisji Egzaminacyjnej nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym kandydat deklaruje chęć zdawania części ustnej egzaminu.

Wzór wniosku znajdziesz tutaj.

23. Jak uzyskam informacje o zakwalifikowaniu się do egzaminu ustnego?

Informacje o terminie i miejscu przeprowadzenia części ustnej egzaminu otrzymasz pisemnie - pocztą tradycyjną lub emailem.

24. Gdzie są publikowane terminy egzaminów?

Terminy części pisemnej i ustnej egzaminu są ogłaszane w BIP Ministerstwa Finansów w zakładce terminy.

25. Kiedy i gdzie są ogłaszane wyniki części pisemnej egzaminu?

Wyniki części pisemnej egzaminu są ogłaszane w BIP Ministerstwa Finansów w ciągu 14 dni od egzaminu.

Aby sprawdzić wynik egzaminu, potrzebny będzie indywidualny numer kandydata, który znajdziesz w zawiadomieniu o egzaminie pisemnym.

26. Kiedy i gdzie są ogłaszane wyniki części ustnej egzaminu?

Wyniki części ustnej są ogłaszane bezpośrednio po egzaminie.

27. Czy w przypadku negatywnego wyniku egzaminu ustnego mogę go powtórzyć?

Tak. Egzamin ustny możesz powtarzać w ciągu roku od dnia, kiedy przystąpiłeś do egzaminu pisemnego.

Absolwenci uczelni wyższych, które podpisały z Komisją Egzaminacyjną umowę o współpracy są zwolnieni z części pisemnej egzaminu. Mogą powtarzać egzamin ustny w ciągu roku od dnia złożenia po raz pierwszy wniosku o dopuszczenie do części ustnej, jednak nie później niż w okresie dwóch lat od ukończenia studiów.

28. Czy w przypadku niezdania egzaminu ustnego na doradcę podatkowego należy zachować odstęp kilku miesięcy przed ponownym podejściem do egzaminu ustnego?

Nie. Jednak konieczność powtarzania egzaminu oznacza w istocie, że wiedza powinna zostać uzupełniona lub pogłębiona. Jeśli jesteś przygotowany aby ponownie zmierzyć się z egzaminem, zgłoś się na egzamin ustny nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym chcesz przystąpić do części ustnej. Ważne jest zachowanie wymienionego terminu złożenia wniosku.

29. Czy mogę podejść do egzaminu poprawkowego w ramach tej samej sesji egzaminacyjnej, w tym samym miesiącu?

Nie. Sesja egzaminacyjna trwa rok i składa się z części pisemnej i ustnej, a  warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywny części pisemnej egzaminu. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku z części ustnej egzaminu można podejść do egzaminu poprawkowego. Wówczas należy złożyć wniosek o wyznaczenie ponownego terminu części ustnej  egzaminu, nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym chce się zdawać egzamin, do którego należy załączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty w kwocie 900 zł za ponowny egzamin.

30. Czy mogę wnioskować o zmianę terminu egzaminu pisemnego, ustnego?

Tak, możesz wnioskować o zmianę terminu egzaminu:

  • wyłącznie z powodu ważnych, niezawinionych i udokumentowanych przyczyn losowych,
  • wniosek o zmianę terminu wraz z dokumentami, które usprawiedliwiają nieobecność, składasz do sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż 14 dni od wyznaczonego terminu egzaminu,
  • w przypadku egzaminu pisemnego wniosek składasz pisemnie pocztą tradycyjną,
  • w przypadku egzaminu ustnego wniosek możesz złożyć drogą elektroniczną,
  • zmiana terminu części pisemnej i ustnej egzaminu przysługuje tylko raz dla każdej z części egzaminu w trakcie danego cyklu egzaminacyjnego.
31. Czy jest możliwa zmiana terminu w ramach tej samej sesji egzaminacyjnej?

Nie. Nie ma możliwości zmiany terminu w ramach tej samej sesji egzaminacyjnej.

32. Czy otrzymam zwrot opłaty, jeśli nie mogę przystąpić do egzaminu pisemnego?

Zwrot opłaty przysługuje kandydatowi tylko raz w trakcie cyklu egzaminacyjnego.

Zwrot opłaty otrzymasz wyłącznie na pisemny wniosek, jeśli nie mogłeś przystąpić do części pisemnej egzaminu z przyczyn przez siebie niezawinionych. Załącz dokumenty, które to potwierdzą.

Wniosek złóż nie później 14 dni od wyznaczonego terminu egzaminu. We wniosku wskaż numer rachunku bankowego do zwrotu opłaty i wyślij go pocztą tradycyjną do:

Państwowa Komisja Egzaminacyjna do Spraw Doradztwa Podatkowego

Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa

Pamiętaj o podpisaniu wniosku!

 

33. Czy otrzymam zwrot opłaty, jeśli nie mogę przystąpić do egzaminu ustnego?

Opłata za część ustną egzaminu nie podlega zwrotowi.

34. Czy przypadku niestawiennictwa na egzaminie z powodu np. przebywania na urlopie, delegacji czy obowiązków służbowych, mogę ubiegać się o zwrot opłaty za egzamin?

​​​​Opłata za egzamin może zostać zwrócona na pisemny wniosek kandydata, który z przyczyn przez siebie niezawinionych nie mógł przystąpić do  egzaminu, a warunkiem jej zwrotu jest załączenie do wniosku o zwrot opłaty, dokumentów potwierdzających niemożność przystąpienia do egzaminu.  Za przyczynę niezawinioną uznaje się taką, która wystąpiła niezależnie od naszej woli, niezaplanowaną (np. choroba, wypadek komunikacyjny, inne nagłe zdarzenie losowe), która została potwierdzona odpowiednim dokumentem.

 

35. Nie zdałem egzaminu pisemnego, czy mogę zwrócić się z wnioskiem o wgląd do pracy egzaminacyjnej?

Tak. Możesz wystąpić o udostępnienie do wglądu pracy egzaminacyjnej.
Zrób to w terminie 3 dni od dnia ogłoszenia wyników części pisemnej.

Wniosek o wgląd do pracy egzaminacyjnej składasz pisemnie lub emailem:

komisja.doradztwo@mf.gov.pl.

36. Jak dowiem się o wglądzie do pracy?

O wglądzie do pracy zostaniesz poinformowany emailem.

37. Czy mogę zwrócić się z wnioskiem o ponowną ocenę pracy egzaminacyjnej?

Tak. Możesz wystąpić o ponowną ocenę pracy egzaminacyjnej.
Zrób to w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia wyników części pisemnej.

Wniosek o ponowną ocenę pracy egzaminacyjnej składasz pisemnie.

We wniosku uzasadnij prośbę o ponowną ocenę pracy.

38. Z jakich materiałów mogę korzystać na kazusie?

Możesz korzystać z przyniesionych przez siebie pełnych tekstów przepisów prawa w dowolnej formie (książka, wydruki, etc.), które mogą zawierać spis treści, a strony mogą być ponumerowane.

39. Z jakich materiałów nie mogę korzystać na kazusie?

Nie możesz korzystać z komentarzy i orzecznictwa oraz niepełnych tekstów aktów prawnych. Nie jest dozwolone stosowanie:

  • zakładek,
  • przekładek,
  • spinaczy,
  • tzw. karteczek memo, oddzielających akty prawne lub zbiory przepisów prawa

Przypominamy, że kandydat, który w trakcie egzaminu korzystał z cudzej pomocy, posługiwał się niedozwolonymi urządzeniami lub materiałami pomocniczymi, porozumiewał się z uczestnikami egzaminu lub w inny sposób zakłócał jego przebieg, może zostać wykluczony z egzaminu. Wykluczenie z egzaminu jest odnotowane w protokole z przebiegu egzaminu i jest równoznaczne z uzyskaniem negatywnego wyniku z części pisemnej egzaminu.

Więcej informacji znajdziesz w informacji dla zdających dotyczącej rozwiązania zadania.

40. Czy w materiałach, z których będę korzystał podczas egzaminu mogę mieć kolorowe podkreślenia/zaznaczenia tekstu?

Tak. Jednak bez żadnych dodatkowych dopisków.

41. Przed wejściem do sali egzaminacyjnej…
  • przygotuj dowód osobisty lub paszport, długopis,
  • zgłoś się do stanowiska Komisji Egzaminacyjnej, gdzie okażesz dokument tożsamości i podpiszesz listę obecności,
  • przed drugą częścią egzaminu (kazusem) postępuj w taki sam sposób.
42. Po wejściu do sali egzaminacyjnej…
  • zajmij dowolne miejsce,
  • przygotuj długopis,
  • zachowaj ciszę,
  • podnieś rękę, jeżeli czegokolwiek potrzebujesz, np. pomocy członka składu egzaminacyjnego, dodatkowych kart papieru (kazus).

Podczas egzaminu możesz mieć na stole:

  • napój w zakręcanej butelce,
  • chusteczki higieniczne,
  • inne przybory biurowe.

Podczas egzaminu nie możesz mieć na stole, m.in.:

  • dowodu osobistego/paszportu,
  • telefonu komórkowego,
  • zawiadomienia o egzaminie,
  • niedozwolonych materiałów.

Kiedy rozwiążesz test/zadanie:

  • skompletuj wszystkie kartki, które otrzymałeś od Komisji Egzaminacyjnej podczas egzaminu,
  • nie podnoś ręki, podejdź i oddaj pracę.
43. Czy test i kazus odbywają się tego samego dnia?

Tak.

Pierwsza część egzaminu (test) trwa 100 min.

Druga część egzaminu (kazus) trwa 180 min.

Pomiędzy nimi jest krótka przerwa. Jeśli skończysz rozwiązywać test przed upływem 100 min., możesz oddać pracę, opuścić salę i skorzystać z dłuższej przerwy.

Pamiętaj, żeby zabrać ze sobą dowód, który będzie potrzebny także przed wejściem na drugą część egzaminu.

44. Rezygnuję z przystępowania do egzaminu na doradcę podatkowego i chcę odzyskać swoje dokumenty, co mam zrobić?

Przepisy nie przewidują rezygnacji z egzaminu. Odstąpienie od przystępowania do egzaminu lub rezygnacja z kontynuacji ścieżki egzaminacyjnej następuje na skutek własnej decyzji i nie przysługuje wówczas zwrot opłaty. 

W przypadku braku chęci kontynuacji procedury egzaminacyjnej należy przesłać pisemny wniosek o zwrot dokumentów za pośrednictwem poczty tradycyjnej albo platformy e-PUAP.

45. Gdzie uzyskam dodatkowe informacje dotyczące egzaminów na doradcę podatkowego?

Informacje uzyskasz w Wydziale do Spraw Doradztwa Podatkowego, Zarządzania i Opiniowania, tel. 22 694 52 49, email: komisja.doradztwo@mf.gov.pl.

46. Moje dane zmieniły się, co zrobić?

Prześlij emailem informację co się zmieniło: podaj stare i nowe dane.

47. Zdałem egzamin ustny i co dalej?

Otrzymasz zaświadczenie o zdanym egzaminie na doradcę podatkowego, które zostanie przesłane listem poleconym. Zaświadczenia o zdanym egzaminie nie są wydawane bezpośrednio po egzaminie.

Nie znalazłeś odpowedzi na swoje pytanie, napisz do nas: komisja.doradztwo@mf.gov.pl.

{"register":{"columns":[]}}