W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program e-Podatki

Ministerstwo Finansów w latach 2009 – 2015 realizowało projekty: e-Podatki, e-Deklaracje 2, e-Rejestracja w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
Projekty te stanowiły element kompleksowego przedsięwzięcia o nazwie „Program e-Podatki", którego celem było zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych przypisanych Ministerstwu Finansów w modelu elektronicznej administracji zgodnie z celami 7-ej osi priorytetowej POIG „Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji". Kontynuacja zmian realizowana była za pomocą projektu CVP (Rozwój katalogu usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie cyfryzacji obsługi podatników oraz wsparcia kontroli podatkowej) jako projektu współfinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, a następnie po zakończeniu okresu współfinansowania i zmiany jego zakresu, realizacja projektu CVP kontynuowana była do 30 czerwca 2022r. ze środków krajowych.

Główny cel Programu został osiągnięty a było nim: usprawnienie procesów rejestracji i ewidencjonowania interesariuszy administracji podatkowej, usprawnienie procesów wymiany informacji, a w końcu uproszczenie systemu poboru podatków poprzez usprawnienie wewnętrznych procesów biznesowych w administracji podatkowej. 

Projekt e-Rejestracja


Celem głównym (strategicznym) Projektu „e-Rejestracja” było usprawnienie (zoptymalizowanie) procesów rejestracji i ewidencjonowania podatników i płatników.
Przedmiotem Projektu „e-Rejestracja” było usprawnienie administracji podatkowej w obszarze ewidencjonowania interesariuszy, w szczególności podatników i płatników (w tym płatników składek ubezpieczeniowych).
Wskaźnik rezultatu Projektu e-Rejestracja:

  1. Zmniejszona ilość składanych zgłoszeń o nadanie numeru NIP.  
  2. Zwiększona liczba jednostek administracji podatkowej posiadających dostęp do wszystkich aktualnych danych ewidencyjnych. 
  3. Zmniejszona liczba wydawanych decyzji administracyjnych dotyczących ewidencjonowania podatników.
  4. Zmniejszona liczba danych identyfikacyjnych podawanych w deklaracjach podatkowych PIT. 
  5. Skrócony średni czas nadawania NIP mierzony dla osoby fizycznej zakładającej działalność gospodarczą. 
  6. Uruchomiona usługa przetwarzania danych rejestracyjnych/ identyfikacyjnych. 
  7. Uruchomiona usługa udostępniania danych identyfikacyjnych. 
  8. Uruchomiona usługa integracji danych rejestracyjnych/ identyfikacyjnych

Okres realizacji Projektu: 2009 – 2013
Koszt całkowity (zakładany poziom dofinansowania z PO-IG rzędu 85%): 40 197 600 zł
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Projekt e-Deklaracje2


Celem głównym (strategicznym) Projektu „e-Deklaracje2” było usprawnienie (zoptymalizowanie) procesów wymiany informacji między administracją podatkową a jej interesariuszami.
Cel strategiczny został osiągnięty przez realizację następujących celów operacyjnych:

  • Wdrożenie systemu zarządzania relacjami z interesariuszami.
  • Zwiększenie efektywności przetwarzania gromadzonych informacji.

Wskaźniki rezultatu projektu e-Deklaracje2:

  1. Zmniejszona ilość dokumentów składanych na papierze.
  2. Zmniejszona liczba złożonych osobiście zeznań PIT.
  3. Zmniejszona ilość wydanych zaświadczeń. 
  4. Liczba użytkowników, którzy w wyniku realizacji projektu uzyskali dostęp do e-usług publicznych. Każda osoba fizyczna uzyskała możliwość złożenia zeznania rocznego drogą elektroniczną. Uruchomiona usługa elektronicznego dostępu do indywidualnych danych podatkowych (podatkowego konta użytkownika). Konto podatkowe zlokalizowane na Portalu Podatkowym dostępne po zalogowaniu, umożliwia dostęp podatnika do jego indywidualnych danych podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn i karty podatkowej. Portal Podatkowy to nowy – intuicyjny, funkcjonalny i łatwy w obsłudze – system teleinformatyczny administracji podatkowej, wspierający podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Został on zaprojektowany i dostosowany do potrzeb wszystkich użytkowników. Funkcjonalności Portalu Podatkowego są stopniowo zastępowane przez usługi udostępniane w ramach projektu e-Urząd Skarbowy.
  5. Dostęp do indywidualnych danych podatkowych zapewnia również usługa PFR PIT-37 Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR – Pre-Filled tax Return) to propozycja rozliczenia rocznego PIT-37, udostępniana przez administrację podatkową, przygotowana wyłącznie na podstawie informacji pochodzących z informacji PIT-11, PIT-8C i PIT-R otrzymanych od płatników. Usługa została uruchomiona w 2015r. Wstępnie wypełnione zeznanie adresowane było do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które zobowiązane były do rozliczenia rocznego na formularzu PIT-37. Usługa dostępna była zarówno dla podatników rozliczających się indywidualnie jak i wspólnie z małżonkiem a także jako rodzic samotnie wychowujący dziecko. 

Okres realizacji Projektu: 2009 – 2015
Koszt całkowity (zakładany poziom dofinansowania z PO-IG rzędu 85%): 90 444 600 zł
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Projekt e-Podatki


Celem głównym (strategicznym) Projektu „e-Podatki” było uproszczenie systemu poboru podatków poprzez usprawnienie (zoptymalizowanie) wewnętrznych procesów biznesowych administracji podatkowej.
Cel strategiczny został osiągnięty przez:

  • Zwiększenie efektywności przetwarzania informacji podatkowych w wyniku budowy i wdrożenia centralnych systemów informacyjnych.
  • Upowszechnienie dokumentu elektronicznego i jego obiegu wewnętrznego w administracji podatkowej.
  • Uproszczenie procedur w zakresie wymiaru i poboru podatków w wyniku zastosowania zaawansowanych technologii ICT.

Wskaźnik rezultatu Projektu e-Podatki:

  1. Skrócenie średniego czasu wprowadzania danych z deklaracji do systemów informacyjnych.
  2. Skrócenie średniego czasu sprawdzenia poprawności złożonej deklaracji. 
  3. Skrócenie średniego czasu prowadzenia czynności wyjaśniających 
  4. Skrócenie średniego czasu typowania do kontroli. 
  5. Zmniejszona ilość przetwarzanych dokumentów papierowych w obiegu wewnętrznym. 
  6. Liczba zoptymalizowanych makroprocesów administracji podatkowej: czynności sprawdzające, wymiar, rachunkowość podatkowa, typowanie do kontroli. Wdrożony Scentralizowany System Poboru w zakresie obsługi podatków PCC, SD i KP – usprawnienia makroprocesów administracji podatkowej: czynności sprawdzające, wymiar, rachunkowość podatkowa, typowanie do kontroli.
  7. Liczba rodzajów podatków objętych przetwarzaniem w centralnej bazie danych w zakresie Wymiaru i Rozliczeń Podatkowych. Uruchomiony Scentralizowany System Poboru w zakresie obsługi PCC, SD i KP – 3 podatki.
  8. Dostęp do e-usługi weryfikacji informacji o niezaleganiu w podatkach przez podmioty prowadzące postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego drogą elektroniczną. Usługa umożliwiająca monitoring stanu rozliczeń w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn i karty podatkowej na portalu podatkowym. Uruchomienie usługi składania wniosku o zaświadczenie drogą elektroniczną, co zrealizowano za pośrednictwem ePUAP.

Okres realizacji Projektu: 2009 – 2015
Koszt całkowity (zakładany poziom dofinansowania z PO-IG rzędu 85%): 150 741 000 zł
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Projekt CVP

Celem głównym (strategicznym) Projektu „Rozwój katalogu usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie cyfryzacji obsługi podatników oraz wsparcia kontroli podatkowej” (CVP) było wsparcie podatników w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych oraz usprawnienie procesów związanych z realizacją czynności sprawdzających oraz kontroli po stronie podatników i płatników, jak również po stronie Krajowej Administracji Skarbowej.
Cele szczegółowe projektu to:

  1. Rozwój katalogu usług cyfrowych KAS z wykorzystaniem istotnych zasobów informacyjnych resortu finansów, opartych o Rejestr Zastawów Skarbowych i Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych.
  2. Wdrożenie usług ułatwiających podatnikom wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, w tym wdrożenie wniosku PIT- WZ (wniosek o zmianę), oświadczenia PIT-OP(dotyczący odliczenia na organizacje pożytku publicznego) oraz PFR (wstępnie wypełnione deklaracje).
  3.  Podniesienie poziomu wsparcia informatycznego w procesach kontroli podatkowej i celno-skarbowej z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz innych informacji gromadzonych w KAS.
  4. Cyfryzacja sprawozdań finansowych.

Projekt CVP został uruchomiony w dn. 21.04.2016r. jako projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Z uwagi na opóźnienia po stronie Generalnego Wykonawcy Systemu e-Podatki Ministerstwo Finansów zmuszone zostało do przedefiniowania pierwotnego zakresu projektu CVP (aneks nr 2 do porozumienia o dofinansowanie projektu nr POPC.02.01.00-00-0009/15 z dn. 25.04.2018r.) tj. głównie wyłączenie z zakresu usług związanych z centralizacją VAT i CIT.

Wskaźniki rezultatu projektu CVP:

  • Liczba złożonych plików JPK. Liczba złożonych drogą elektroniczną plików JPK. 

 

Udostępnienie usług publicznych w ramach projektu CVP:

 

Elektroniczne czynności kontrolne z użyciem JPK (e-JPK)

Usługi składowe:

  • Przygotowanie standardu JPK i przyjmowanie danych JPK – to usługa przyjmująca od podmiotów zewnętrznych w stosunku do KAS pliki w strukturze JKP, charakteryzująca się dużą skalowalnością z uwagi na wolumen danych. 
  • Prowadzenie czynności sprawdzających na podstawie danych JPK – przekazywanego w formie elektronicznej. Uruchomienie usługi uwolniło podmiot, którego dane podlegają weryfikacji, od uciążliwych czynności udostępniania danych w tradycyjnej postaci m.in., od dostarczania dokumentów i wyjaśnień.
  • Prowadzenie kontroli na podstawie danych JPK przekazywanego w formie elektronicznej. Uruchomienie usługi uwolniło podmiot od uciążliwych czynności udostępniania danych w tradycyjnej postaci a kontrolującym zapewniło prowadzenie analiz i kontroli na danych ustrukturyzowanych, dostępnych w formie elektronicznej.

Zintegrowana Obsługa Klienta (e-ZOK)

Usługi składowe:

  • Usługa przyjmowania deklaracji wstępnie wypełnionych. 
  • Obsługa przyjmowania wniosku PIT WZ 
  • Obsługa przyjmowania oświadczenia PIT-OP – informacje o danych organizacji pożytku publicznego, na rzecz których ma być dokonane odliczenie.
  • Przyjmowanie w postaci elektronicznej sprawozdań finansowych.
  • Obsługa Rejestru Zastawów Skarbowych 
  • Obsługa Centralnego Rejestru Pełnomocnictw 
  • Obsługa przyjmowania płatności za mandaty – kartą kredytową wynikających z grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego.
  • Elektroniczna weryfikacja dochodów beneficjentów pomocy społecznej (wersja 500+)- usługa umożliwiła miejskim i gminnym ośrodkom pomocy społecznej automatyczny i bezpośredni dostęp do informacji o dochodach osób ubiegających się o świadczenie rodzinne lub alimentacyjne oraz świadczenie Programu Rodzina 500+.

Po zamknięciu etapu dofinasowanego ze środków UE nastąpiło rozszerzenie zakresu projektu poprzez dodanie zadań związanych z dalszą optymalizacją i rozwojem produktów projektu CVP odnośnie e-sprawozdań finansowych, elektronicznej weryfikacji dochodów beneficjentów pomocy społecznej (wersja 500+), obsługi Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych.

Źródło finansowania: od kwietnia 2016 r. do marca 2019 r. projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, Oś Priorytetowa 2 „e-administracja i otwarty rząd", Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych", następnie od kwietnia 2019 r. do 1 kwietnia 2022 r. realizacja projektu jest kontynuowana z budżetu środków krajowych
Całkowite wydatki kwalifikowalne: 16 951 752,83 zł
Okres realizacji Projektu: od kwietnia 2016 r. do 30 czerwca 2022 r.
 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
29.06.2023 12:15 Justyna Skop
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Departament Poboru Podatków
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Program e-Podatki 2.0 28.09.2023 11:03 Justyna Skop
Program e-Podatki 1.0 29.06.2023 12:15 Justyna Skop

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}