W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI

Uwaga! Obszar „Transport drogowy” oraz portal zgłoszeń delegowania kierowców dla firm transportowych

Podstawowe informacje

System IMI - System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (ang. Internal Market Information System) to system internetowy. Umożliwia on wymianę informacji organom publicznym odpowiedzialnym za wdrażanie przepisów unijnych. System IMI funkcjonuje w oparciu o rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (rozporządzenie w sprawie IMI). Dostęp do systemu IMI posiadają organy oraz urzędy administracji krajowej państw członkowskich EOG, a także Komisją Europejską. System IMI w znaczący sposób usprawnia funkcjonowanie jednolitego rynku Unii Europejskiej oraz wspiera transformację cyfrową Unii. Współpraca administracyjna w ramach IMI oznacza współpracę organów w drodze wymiany wniosków o informacje, powiadomień i ostrzeżeń lub udzielania wzajemnej pomocy. Pomoc ta dotyczy rozwiązywania problemów w celu lepszego stosowania prawa Unii. Beneficjentami współpracy organów w ramach systemu IMI są podmioty gospodarcze, obywatele, oraz konsumenci.
Każde państwo członkowskie wyznacza Krajowego koordynatora systemu IMI (NIMIC). W Polsce Krajowy koordynator systemu IMI umiejscowiony jest w Departamencie Spraw Europejskich w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Dodatkowo w Polsce wyznaczeni zostali koordynatorzy odpowiedzialni za poszczególne obszary - dziedziny prawodawstwa  rynku wewnętrznego. Od 2024 r. IMI obsługuje 102 procedur transgranicznych w 21 dziedzinach prawa.

W listopadzie 2023 r. Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie z podsumowujące 15 lat funkcjonowania systemu IMI (załączony poniżej). Opisane w nim zostały dotychczasowe osiągnięcia systemu w zakresie eliminacji  barier komunikacyjnych między państwami członkowskimi oraz wsparcia współpracy administracyjnej.

Obszary funkcjonujące w ramach systemu IMI

Lp. Dziedzina prawodawstwa / nazwa obszaru Podstawa prawna funkcjonowania obszaru Koordynator właściwy dla obszaru
1. Kwalifikacje zawodowe

Dyrektywa 2005/36/WE, zmieniona Dyrektywą
2013/55/UE

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
2. Usługi Dyrektywa 2006/123/WE, Decyzja 2009/739/WE Ministerstwo Rozwoju i Technologii
3. Delegowanie pracowników Dyrektywa 96/71/WE, Dyrektywa 2014/67/UE Państwowa Inspekcja Pracy/Główny Inspektorat Pracy
4. Transport gotówki w euro Rozporządzenie (UE) 1214/2011 Polska nie uczestniczy w tym obszarze
5. Prawa pacjentów Dyrektywa 2011/24/UE Ministerstwo Zdrowia
6. SOLVIT Zalecenie 2013/461/UE Ministerstwo Rozwoju i Technologii
7. Handel elektroniczny Dyrektywa 2000/31/WE Ministerstwo Cyfryzacji
8. Licencje maszynistów kolejowych Decyzja wykonawcza 2014/89/UE Urząd Transportu Kolejowego
9. Zwrot dóbr kultury Dyrektywa 2014/60/UE Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
10. Europejska Legitymacja Zawodowa

Dyrektywa 2005/36/WE, zmieniona Dyrektywą
2013/55/UE oraz Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/983

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
11. Maszyny jezdne nieporuszające się po drogach Rozporządzenie 2016/1628 Transportowy Dozór Techniczny
12. RODO – Ogólne rozporządzenie o ochronie danych Rozporządzenie (UE) 2016/679 Urząd Ochrony Danych Osobowych
13. Dokumenty urzędowe Rozporządzenie (UE) 2016/1191 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
14.

Broń palna:

-transfer broni palnej,

- odmowy dotyczące broni palnej

Transfer broni palnej: Dyrektywa Rady 91/477/EWG zmieniona Dyrektywą 2008/51/WE i  Dyrektywą (UE) 2017/853 oraz Rozporządzenie delegowane Komisji  (UE) 2019/686

Odmowy dotyczące broni palnej: Dyrektywa (UE) 2021/555, Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1423, Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1427

Transfer broni palnej: Komenda Główna Policji

Odmowy dotyczące broni palnej (właściwe organy): Komenda Główna Policji, Komendy Wojewódzkie Policji

15. ENJ  - Europejska Sieć Sądowa Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1253 Ministerstwo Sprawiedliwości
16. CPC – współpraca w zakresie ochrony konsumentów Rozporządzenie (UE) 2017/2394, Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2212, Decyzja wykonawcza Komisji  (UE) 2019/2213 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
17. Transport drogowy - zgłoszenie delegowania

Dyrektywa (UE) 2020/1057 oraz Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2179

Ministerstwo Infrastruktury
18. Transport drogowy - warunki związane z wymaganiami dotyczącymi siedziby przewoźnika Rozporządzenie (UE) 2020/1055 oraz Rozporządzenie (EC) 1071/2009 Główny Insektorat Transportu Drogowego
19. Transport drogowy - przepisy socjalne Dyrektywa 2020/1057/EU, Dyrektywa 2006/22/EC oraz Rozporządzenie (EC) 561/2006 Główny Inspektorat Transportu Drogowego
20. Jednolity Portal Cyfrowy Rozporządzenie (UE) nr 2018/1724 Ministerstwo Rozwoju i Technologii
21. Baza Zawodów Regulowanych

Dyrektywa 2005/36/WE zmieniona Dyrektywą 2013/55/UE oraz
Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/423

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  Zamówienia publiczne (projekt pilotażowy zamknięty w 2021 r.) Dyrektywy: 2014/24/UE i 2014/25/EU Urząd Zamówień Publicznych

Ochrona danych osobowych w IMI

Przekaz danych w systemie IMI podlega ochronie danych osobowych ustanowionej przez prawo unijne i wdrażające akty prawa krajowego. System IMI ułatwia spełnienie wymogów przewidzianych w przepisach. W jasny sposób zostało określone, jakie informacje można wymieniać za jego pośrednictwem, z kim oraz w jakich przypadkach. Dzięki IMI zapewniony zostaje wyższy poziom bezpieczeństwa. Okazjonalna wymiana informacji między państwami członkowskimi za pośrednictwem faksu, poczty elektronicznej czy poczty tradycyjnej zostaje zastąpiona korzystaniem ze zorganizowanego systemu. Przyczynia się on do zwiększenia stopnia przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych. Dostęp do danych osobowych w systemie IMI mają jedynie właściwe organy bezpośrednio zaangażowane w wymianę informacji. Przetwarzanie danych osobowych następuje tylko dla określonych celów. Wszyscy użytkownicy IMI (tj. Komisja Europejska, koordynatorzy systemu IMI i właściwe organy) wspólnie odpowiadają za zapewnienie bezpieczeństwa operacji w systemie.
Zgodnie z ogólną zasadą dane osobowe przetwarzane w systemie IMI są blokowane sześć miesięcy po formalnym zamknięciu procedury współpracy administracyjnej w systemie. Zablokowane dane są niedostępne dla użytkowników za pośrednictwem standardowego interfejsu systemu IMI. Wszystkie dane osobowe zostają automatycznie usunięte z systemu IMI 3 lata po formalnym zamknięciu procedury współpracy administracyjnej.

Ochrona danych w IMI - najważniejsze informacje

Materiały informacyjno-szkoleniowe

Kontakt

Krajowy koordynator systemu IMI (NIMIC)

Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Departament Spraw Europejskich, Wydział Instrumentów Rynku Wewnętrznego UE
tel.: +48 22 411 90 61, e-mail: imi@mrit.gov.pl

Materiały

Przewodnik "Jak rejestrować się do Portalu zgłoszeń delegowania”, wersja PL
RTPD​_-​_How​_to​_register​_to​_the​_economic​_operator​_portal-​_training​_PL.docx 0.36MB
Przewodnik "Jak rejestrować się do Portalu zgłoszeń delegowania” , wersja EN
RTPD​_-​_How​_to​_register​_to​_the​_economic​_operator​_portal-​_training.pdf 1.09MB
Sprawozdanie z 15 lat funkcjonowania IMI​_wersja EN
sprawozdanie​_15​_lat​_IMI​_EN.pdf 2.87MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
05.05.2025 11:16 Tamara Konarska
Pierwsza publikacja:
07.01.2019 09:05 Monika Waćkowska-Kabaczyńska