W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęstsze sprawy

Najczęstsze sprawy

Przykłady działania Centrum SOLVIT Polska

 

W trakcie pandemii COVID-19 polski przedsiębiorca dostał niesłusznie mandat w Niemczech

W trakcie pandemii COVID-19 kierowca polskiej firmy transportowej został zatrzymany przez niemieckie służby. Kontrolerzy stwierdzili, że nie posiada ważnej licencji wspólnotowej - to dokument dotyczący międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy. Termin jej ważności upłynął na początku lipca 2020 r. Kierowca musiał zapłacić niemiecki mandat w wysokości 208,5 EUR. Jego firma zwróciła się o pomoc do SOLVIT, który skontaktował się z nakładającym karę organem niemieckim. SOLVIT wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi w pandemii przepisami unijnymi, ważność wszelkich licencji, zezwoleń, świadectw i certyfikatów została wydłużona o pół roku. W wyniku interwencji mandat został anulowany, a pieniądze zwrócone.


Transfer zasiłku z Francji dla polskiego obywatela

Polak był we Francji zarejestrowany jako bezrobotny. Zgłosił swój wyjazd do Polski, ale mimo to francuski urząd odmówił mu wypłaty zasiłku dla bezrobotnych. Polak zwrócił się z pomocą do SOLVIT, który skontaktował się ze stroną francuską i wyjaśnił sprawę. Na skutek podjętej interwencji świadczenie zostało wypłacone w całości.


Polski przedsiębiorca otrzymał zgodę na dalsze prowadzenie działalności w Grecji

Polak prowadził biuro turystyczne w Grecji. Po upływie okresu, na który wydano pozwolenie na działalność gospodarczą, zwrócił się do greckich władz z wnioskiem o jego przedłużenie. Pomimo spełnienia dodatkowych warunków wyznaczonych przez urząd, przez kilka miesięcy nie otrzymał decyzji. Po roku od złożenia wniosku zainteresowany zwrócił się do Centrum SOLVIT Polska z prośbą o pomoc. Dzięki współpracy z Centrum SOLVIT Grecja, w ciągu 9 tygodni doszło do wydania zgody na dalsze prowadzenie biura turystycznego w Grecji przez naszego rodaka.


Irlandzkie kwalifikacje uznane w Polsce

Polski obywatel, który zdobył kwalifikacje inżyniera w Irlandii, miał problemy z ich uznaniem w Polsce. Jedna z instytucji twierdziła, że wymagane są dodatkowe egzaminy ze względu na różnice między irlandzkim a polskim dyplomem inżyniera. Takie żądanie było jednak niezgodne z prawem europejskim. Po interwencji SOLVIT, polski urząd zgodził się uznać irlandzkie kwalifikacje bez stawiania dalszych warunków.


Nowe prawo jazdy Polaka z Belgii

Polski obywatel, który mieszkał i pracował w Belgii, posiadał polskie prawo jazdy kategorii B. W nowym miejscu bytowania uzyskał taki dokument kategorii A. Zgodnie z przepisami europejskimi, prawo jazdy powinno w jednym dokumencie zawierać wszystkie posiadane uprawnienia. Urząd belgijski zażądał tłumaczenia polskiego prawa jazdy, pomimo braku przepisów uzasadniających takie postępowanie. Centrum SOLVIT Belgia przekonało miejscową instytucję do zmiany postępowania, a polski obywatel odebrał dokument zawierający obydwie kategorie.


Dzięki SOLVIT polski przedsiębiorca otrzymał zwrot podatku VAT w Hiszpanii

Polski przedsiębiorca działający na terenie Hiszpanii złożył wniosek o zwrot podatku VAT. Minęło 7 miesięcy. W tym czasie hiszpański urząd nie wydał żadnej decyzji odnośnie złożonego dokumentu. Naruszone zostały więc reguły wspólnotowe, według których władze krajowe mają 6 miesięcy na wydanie postanowienia w tego typu sprawach. Dzięki interwencji SOLVIT, polski przedsiębiorca nie tylko otrzymał zwrot podatku VAT, ale i odsetki za zwłokę. Podobna sprawa portugalskiego przedsiębiorstwa działającego w Polsce została rozwiązana przez Centrum SOLVIT Polska w ciągu zaledwie 8 dni.


Polski przewodnik turystyczny w Chorwacji nie musi mieć lokalnej licencji

Centrum SOLVIT Polska prowadziło sprawę polskiego przewodnika turystycznego, który miał trudności ze świadczeniem usług na terenie Chorwacji. Miejscowy urząd zażądał od Polaka posiadania chorwackiej licencji na prowadzenie tego typu działalności. W wyniku interwencji SOLVIT okazało się, że unijna Dyrektywa 2005/36/WE nie została prawidłowo wdrożona do chorwackiego prawa krajowego. (Dotyczy ona wzajemnego uznawania kwalifikacji wewnątrz UE.) W konsekwencji zmieniono przepisy, na podstawie których przewodnicy z innych krajów Unii mogą świadczyć usługi na terenie Chorwacji.


Polski elektryk otrzymał zgodę na tymczasowe świadczenie usług w Danii

Doświadczony polski elektryk chciał pracować w Danii. Zwrócił się do duńskiego urzędu z wnioskiem o zgodę na tymczasowe świadczenie usług. Mimo, że spełniał wymogi stawiane przez prawo europejskie dla automatycznego uznania kwalifikacji, Duńczycy zażądali od niego wykazu przedmiotów na studiach wraz z przyznanymi za nie punktami ECTS. Było to niezgodne z postanowieniami dyrektywy UE o uznawaniu kwalifikacji zawodowych. Dzięki interwencji SOLVIT, po 9 tygodniach duński urząd uznał kwalifikacje elektryka i wyraził zgodę na tymczasowe świadczenie usług w Danii.


SOLVIT pomógł polskim cieślom otrzymać pełne wynagrodzenie w Szwecji

Pracujący w Szwecji trzej polscy cieśle otrzymywali niższe wynagrodzenie niż ich miejscowi współpracownicy. Działo się tak, bo nie posiadali certyfikatu o nazwie "yrkesbevis", uprawniającego m.in. do wyższych zarobków. Otrzymanie tego dokumentu uzależnione było od przepracowania 10 000 godzin jako cieśla w Szwecji oraz od zdania testu z języka szwedzkiego. Dzięki skutecznej interwencji szwedzkiego Centrum SOLVIT, trzej cieśle otrzymali certyfikaty "yrkesbevis", bez konieczności zdawania egzaminu. Ponadto, SOLVIT przyczynił się do zmiany procedury wydawania przedmiotowych certyfikatów dla obywateli z krajów UE pracujących w Szwecji. W rezultacie, obowiązek przystąpienia do egzaminu językowego został utrzymany tylko dla wnioskodawców, których wykształcenie zawodowe znacząco różniło się od szwedzkiego.


 Dzięki SOLVIT polska pielęgniarka i położna mogą pracować w Hiszpanii

Polka zdobyła dyplom licencjacki z położnictwa w Polsce. Taki dokument zgodnie z Dyrektywą 2005/36/WE podlega automatycznemu uznaniu na terenie Unii Europejskiej. Po przyjeździe do Wielkiej Brytanii kobieta uzyskała potwierdzenie swoich kwalifikacji zawodowych. Dzięki temu mogła pracować na Wyspach jako położna. Ponieważ planowała osiedlenie się w Hiszpanii, rozpoczęła procedurę uznania swojego dyplomu w tym kraju. Hiszpański urząd zwlekał z wydaniem decyzji aż 10 miesięcy. Dopiero po interwencji SOLVIT, formalności zostały załatwione.
Podobna sprawa dotyczyła polskiej obywatelki, która złożyła w Hiszpanii wniosek o uznanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarki. Minęło kilka tygodni, a kobieta nie otrzymała informacji zwrotnej. Tymczasem, zgodnie z dyrektywą 2005/36/WE, organ państwa przyjmującego wniosek w ciągu miesiąca potwierdza jego otrzymanie. W przypadku, gdy brakuje określonych dokumentów powiadamia wnioskodawcę o konieczności ich dostarczenia. Te same przepisy stanowią, że decyzja odnośnie rozpatrywanego wniosku powinna zostać wydana w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów. SOLVIT skontaktował się z hiszpańskim Ministerstwem Edukacji, wniosek został rozpatrzony i kwalifikacje zawodowe Polki zostały uznane w Hiszpanii.


SOLVIT pomógł francuskiemu obywatelowi w uzyskaniu zwrotu nadpłaconych w Polsce składek ubezpieczeniowych

Obywatel Francji został zatrudniony przez francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i skierowany do pracy w Polsce. Równocześnie, był zatrudniony na umowy o pracę w polskich  firmach, których nie poinformował o statusie francuskiego pracownika państwowego. Z jego wynagrodzenia pobierane były więc "podwójne" składki - na rzecz francuskiego i polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Było to niezgodne z unijnymi zasadami koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. W wyniku interwencji SOLVIT sprawa została rozwiązana w ciągu 7 tygodni. Polska instytucja zgodziła się rozpocząć procedurę zwrotu nadpłaconych składek.


Polska firma elektroniczna otrzymała zgodę na świadczenie usług w Danii

Polska firma elektroniczna zamierzała świadczyć tymczasowo usługi na rynku duńskim.  Przedstawiciele przedsiębiorstwa skierowali do odpowiedniego urzędu wniosek o zezwolenie na działalność. Zgoda nie została udzielona, ponieważ w firmie nie został wdrożony duński system bezpieczeństwa. Polacy posiadali jednak certyfikat potwierdzający spełnienie odpowiednich norm w tym zakresie. Zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy usługowej, dokument powinien zostać uznany przez Duńczyków. Dzięki interwencji SOLVIT, w ciągu 8 tygodni firma uzyskała akceptację certyfikatu oraz zgodę na świadczenie usług.  


SOLVIT pomaga polskiej terapeutce zajęciowej w Irlandii

Polka z dyplomem terapeuty zajęciowego chciała rozpocząć pracę w Irlandii. Zwróciła się więc do Irlandzkiego Stowarzyszenia Terapeutów Zajęciowych o uznanie jej kwalifikacji zawodowych. Stowarzyszenie odmówiło rozpatrzenia wniosku, ponieważ uznawało jedynie dyplomy wydane przez placówki należące do Światowej Organizacji Terapeutów Zajęciowych W.F.O.T. Szkoła, która wystawiła polski dyplom, do tej organizacji nie należała. Jednak działania irlandzkiej instytucji były niezgodne z prawem europejskim. Dzięki interwencji SOLVIT, stowarzyszenie przyjęło wniosek Polki do rozpatrzenia. Co więcej, poinformowało, że od tej pory będzie rozpatrywać podobne wnioski niezależnie od tego, czy szkoły przynależą do W.F.O.T., czy nie.


SOLVIT rozwiązał problem przedsiębiorstwa transportowego

Polski kierowca ciężarówki został zatrzymany przez belgijską inspekcję drogową w trakcie kursu z Ukrainy do Hiszpanii. Za nieprawidłowe wypełnienie tarczek tachografu zażądano zapłaty 3000 euro na poczet przyszłej kary, Polak zastosował się do poleceń. W toku postępowania administracyjnego zmniejszono wysokość kary do 2300 euro. Nadpłata (700 euro) miała zostać przelana na konto przedsiębiorstwa. Pomimo przekazania wszystkich niezbędnych dokumentów stronie hiszpańskiej, firma otrzymała zwrot należnej kwoty dopiero po interwencji SOLVIT.


SOLVIT pomógł polskiemu przedsiębiorcy rozpocząć działalność w Niemczech

Przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą w Polsce w zakresie robót ogólnobudowlanych, chciał świadczyć takie usługi w Niemczech. Niemiecka izba rzemiosł odmówiła mu rejestracji, ponieważ zgodnie z § 1 ust. 1 EU/EWR-Handwerk-Verordnung wymagana jest nieprzerwana, 6-letnia działalność w tej dziedzinie jako osoba samozatrudniona lub zarządzająca przedsiębiorstwem. Wnioskujący tego warunku nie spełniał. Niemiecka instytucja nie uwzględniła jednak pozostałych postanowień EU/EWR-Handwerk-Verordnung. Zgodnie z nimi, rejestracja przysługuje również osobie, która ukończyła co najmniej 3-letnie szkolenie oraz przez 3 kolejne lata prowadziła działalność gospodarczą w danej dziedzinie. Wnioskujący spełniał te warunki. W wyniku interwencji SOLVIT, niemiecka izba rzemiosł poinformowała, że po przedstawieniu zaświadczeń o 3-letniej działalności i 3-letnim szkoleniu zawodowym, wyda pozytywną opinię.

 

{"register":{"columns":[]}}