W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prezydencja w Radzie UE

Prezydencja w Radzie UE sprawowana jest w systemie rotacyjnym kolejno przez wszystkie państwa członkowskie. Trwa po 6 miesięcy zaczynając od stycznia i od lipca danego roku. Przedstawiciele państwa sprawującego prezydencję w Radzie UE, zarówno na szczeblu ministerialnym jak i eksperckim, są odpowiedzialni za prowadzenie prac. W szczególności ustalają porządki obrad posiedzeń poszczególnych gremiów Rady UE oraz prowadzą negocjacje w gronie państw członkowskich.

Trio prezydencji w Radzie UE

By zapewnić kontynuację działań państw członkowskich sprawujących 6-miesięczne prezydencje, w 2009 r. traktatem lizbońskim wprowadzony został system trio prezydencji.

Oznacza to współpracę trzech kolejno po sobie sprawujących prezydencję państw. Kraje te przygotowują wspólnie z Komisją Europejską 18-miesięczny program pracy. Program ten stanowi platformę współpracy. Na podstawie programu każde z trzech państw opracowuje własny, bardziej szczegółowy 6-miesięczny program.

Polska sprawowała prezydencję w Radzie UE w II połowie 2011 r. oraz w I połowie 2025 r., tworząc razem z Danią i Cyprem trio prezydencji. 

Harmonogram sprawowania prezydencji od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2026 r.

Kraj członkowski UE Okres sprawowania prezydencji 
Polska od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r.
Dania od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Cypr od 1 stycznia do 30 czerwca 2026 r.

 

Wspólny 18-miesięczny program prac.

 

Od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r. prezydencję w Radzie UE sprawuje Dania

Motto duńskiej prezydencji brzmi: "Silna Europa w zmieniającym się świecie."

Dwoma głównymi priorytetami prezydencji duńskiej są:

  1. Bezpieczna Europa.
  2. Konkurencyjna i zielona Europa.

Portal duńskiej prezydencji

Jednolity Rynek UE i przemysł

Rada ds. Konkurencyjności
Nadrzędnym priorytetem prezydencji duńskiej będzie wzmocnienie długoterminowej konkurencyjności Unii Europejskiej w oparciu o działania przewidziane w Europejskim Kompasie Konkurencyjności. Wzmocnienie fundamentów gospodarczych Europy ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia odporności, zabezpieczenia stabilnych łańcuchów dostaw, poprawy bezpieczeństwa gospodarczego, wzmocnienia globalnej pozycji UE i stworzenia możliwości wzrostu dzięki innowacjom opartym na badaniach. Prezydencja duńska skupi się na zielonej transformacji jako kluczowym czynniku wzrostu. Priorytetem będzie dekarbonizacja przemysłu, uproszczenie przepisów i lepsze regulacje w UE, wzrost inwestycji w rozwój czystych technologii oraz zlikwidowanie luki innowacyjnej w Europie w zakresie technologii krytycznych, takich jak sztuczna inteligencja, technologia kwantowa, biotechnologia i technologia kosmiczna. 

 
Rynek wewnętrzny
Rynek wewnętrzny jest motorem wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej, przyczyniając się do dobrobytu jej obywateli. W obszarze rynku wewnętrznego prezydencja duńska zamierza dążyć do odblokowania jego potencjału wzrostu, respektując jednocześnie ochronę nadrzędnych względów interesu publicznego definiowanych przez państwa członkowskie. W tym zakresie prezydencja duńska przykłada szczególną wagę do ochrony praw pracowniczych.

Prezydencja duńska zapowiada kontynuację negocjacji dotyczących e-deklaracji dla delegowania pracowników, w celu rzeczywistego zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla firm działających transgranicznie, przy jednoczesnym poszanowaniu praw pracowniczych.

Prezydencja duńska będzie pracować na rzecz wzmocnienia Jednolitego Rynku, zachęcania do innowacji, rozwoju Unii Oszczędności i Inwestycji w celu zwiększenia podaży kapitału podwyższonego ryzyka i zmobilizowania prywatnych inwestycji. Pomoże to wspierać europejskie gospodarki. Cyfrowa konkurencyjność Europy musi się poprawić, a jej możliwości w zakresie technologii cyfrowych muszą wzrosnąć. Priorytetem będą dyskusje na temat zbliżającej się oceny dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, wyznaczającej kierunek ich przyszłej rewizji. W zakresie prawa spółek prezydencja skupi się na tym, w jaki sposób przyszły 28. system mógłby stworzyć korzystne warunki i zmniejszyć obciążenia dla innowacyjnych europejskich przedsiębiorstw.

W ramach harmonizacji technicznej, duńska prezydencja sfinalizuje negocjacje w sprawie ukierunkowanej rewizji dyrektywy w sprawie przyrządów pomiarowych.

Przemysł
W zakresie polityki przemysłowej, prezydencja duńska będzie promować mocne strony zielonej transformacji, inwestycje i rozwój technologii w całej Europie. Prezydencja duńska będzie kontynuować dyskusje w ramach Paktu dla czystego przemysłu (Clean Industrial Deal), koncentrując się na wzmacnianiu konkurencyjności poprzez pogłębioną dekarbonizację przemysłu. Prezydencja rozpocznie negocjacje w sprawie projektu aktu w sprawie przyspieszenia dekarbonizacji przemysłu i w tym zakresie planuje rozszerzone dyskusje nad elementami oceny skutków regulacji, tak aby jak najlepiej zrozumieć założenia i cele aktu. Dodatkowo prezydencja duńska będzie omawiać kwestie: nauki przyrodnicze – zwłaszcza biotechnologie oraz biogospodarka; zamówień publicznych – w zakresie ich wykorzystania do stworzenia rynków wiodących; Funduszu Konkurencyjności – pod kątem zapewnienia odpowiedniego finansowania dla rozwoju czystych technologii oraz planów sektorowych - pierwsze dyskusje będą obejmować plan na rzecz sektora chemicznego.

Lepsze regulacje
Jednym z priorytetów duńskiej prezydencji, są uproszczenia obowiązujących przepisów oraz poprawa jakości stanowienia prawa. Za kluczowe uznano takie zagadnienia jak zmniejszanie obciążeń nakładanych na obywateli i przedsiębiorców, a także ocenę skutków i implementację regulacji. Celem – spójnym z programem polskiej prezydencji – jest, aby lepsze regulacje i proces ich stanowienia działały na rzecz długoterminowej konkurencyjności UE, czyli codziennego funkcjonowania europejskich przedsiębiorstw. Konkurencyjność i transformacja energetyczna wymagają prostego i przewidywalnego otoczenia prawnego dla biznesu, zwłaszcza przy podejmowaniu strategicznych decyzji.

Pomoc publiczna
Prezydencja planuje poruszyć temat Nowych ram pomocy publicznej CISAF, uproszczeń w GBER, zasad pomocy państwa w odniesieniu do mieszkalnictwa socjalnego i przystępnego cenowo, wytycznych dot. rozporządzenia ws. subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny.

Polityka ws. MŚP
Polska jest zaangażowana w kontynuację prac rozpoczętych podczas prezydencji Polski w Radzie UE, których celem jest stworzenie horyzontalnej definicji małych spółek o średniej kapitalizacji. Jak wskazuje KE motywacją do podjęcia prac w tym zakresie była m. in. chęć odpowiedzi na wyzwania z jakimi mierzą się firmy po „wyrośnięciu” z fazy MŚP, a co za tym idzie zachęcenie MŚP do skalowania (scale-up).

Przestrzeń kosmiczna
Zgodnie ze swoimi horyzontalnymi priorytetami oraz w ramach programu całego trio, prezydencja duńska będzie działać na rzecz promowania konkurencyjnego europejskiego sektora kosmicznego, który wspiera otwartą strategiczną autonomię Europy, konkurencyjność, zieloną transformację i bezpieczeństwo.
Duńska prezydencja rozpocznie negocjacje w sprawie pierwszego unijnego aktu o przestrzeni kosmicznej (tzw. EU Space Act, opublikowanego przez Komisję Europejską 25 czerwca 2025 r.), którego celem będzie poprawa bezpieczeństwa, odporności i zrównoważonego rozwoju działań kosmicznych, a jednocześnie utworzenie prawdziwego jednolitego rynku dla europejskiego przemysłu kosmicznego poprzez harmonizację przepisów i norm. Ponadto, prezydencja duńska zamierza rozpocząć negocjacje w sprawie możliwych propozycji aktów ustawodawczych dotyczących inicjatyw kosmicznych UE w kontekście kolejnych wieloletnich ram finansowych (WRF) po 2027 r. (WRF 2028-2034). 
Prezydencja duńska w swoim programie podkreśliła, że satelity i usługi satelitarne stanowią krytyczną infrastrukturę, niezbędną dla wielu funkcji społecznych, zatem dalszy rozwój europejskich zasobów kosmicznych jest kluczowy dla wzmocnienia bezpieczeństwa UE, otwartej autonomii strategicznej i konkurencyjności.

Polityka handlowa

Głównym celem prezydencji duńskiej  w zakresie polityki handlowej będzie dążenie do wzmocnienia pozycji geopolitycznej UE poprzez dążenie do wzajemnie korzystnych partnerstw gospodarczych z państwami trzecimi. Partnerstwa te powinny obejmować umowy dotyczące handlu, współpracy gospodarczej oraz mobilizowania dodatkowych środków finansowych na potrzeby inwestycji. Strategicznym priorytetem Prezydencji duńskiej będzie zachowanie otwartej, zrównoważonej i opartej na zasadach polityki handlowej UE, co przyczyni się do wzmocnienia wzrostu gospodarczego, konkurencyjności, odporności i bezpieczeństwa gospodarczego. Zgodnie z priorytetami prezydencji duńskiej, UE powinna wzmocnić swoje bezpieczeństwo gospodarcze i być gotowa bronić swoich interesów gospodarczych przed nieuczciwymi praktykami handlowymi i przymusem ekonomicznym, wykorzystując defensywne instrumenty handlowe w celu zapewnienia równych szans. 

W obliczu rosnącej niestabilności i niepewności, wspieranie zielonego, sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się, w tym zapobieganie i reagowanie na kryzysy i konflikty, będzie jednym z najważniejszych priorytetów Prezydencji duńskiej.

Prezydencja duńska będzie priorytetowo traktować ambitną, asertywną i opartą na zasadach agendę handlową ze strategicznym naciskiem na postęp i zakończenie negocjacji z krajami Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki, przy jednoczesnym przyspieszeniu ratyfikacji i wdrożenia wcześniej wynegocjowanych porozumień, w tym w Ameryce Łacińskiej. Ponadto Prezydencja będzie pracować nad wzmocnieniem innych form współpracy gospodarczej z odpowiednimi partnerami międzynarodowymi, w tym z tymi w krajach rozwijających się. Priorytetem będzie również zapewnienie dalszego wsparcia dla Ukrainy.

Prezydencja duńska będzie kontynuować konstruktywną współpracę UE-USA w zakresie handlu i inwestycji, bezpieczeństwa gospodarczego, łańcuchów dostaw i technologii oraz wspierać działania KE stanowiące odpowiedź na protekcjonistyczne praktyki Waszyngtonu. 

Prezydencja będzie działać na rzecz zapewnienia równych szans na rynku wewnętrznym oraz globalnie, a także będzie działać na rzecz wzmocnienia europejskiej konkurencyjności 
i bezpieczeństwa gospodarczego. Zostanie to osiągnięte poprzez wykorzystanie instrumentów obrony handlu w celu egzekwowania zobowiązań handlowych, zapewnienia uczciwych praktyk handlowych i przeciwdziałania przymusowi gospodarczemu poprzez działania oparte na zasadach Światowej Organizacji Handlu (WTO). Ponadto, prezydencja będzie ułatwiać dyskusje w celu wzmocnienia bezpieczeństwa gospodarczego Unii.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo i zapewnić równe warunki działania na rynku wewnętrznym, prezydencja będzie kontynuować negocjacje w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie ram kontroli inwestycji zagranicznych w UE, mając na celu jej ostateczne przyjęcie.

Ponadto prezydencja będzie pracować nad bardziej efektywnym i skoordynowanym podejściem do kontroli eksportu towarów podwójnego zastosowania, mając na celu szybką aktualizację wspólnej listy kontrolnej UE o produkty i technologie, które są obecnie blokowane w reżimach wielostronnych. 

Prezydencja będzie priorytetowo traktować przygotowania do 14. Konferencji Ministerialnej WTO (MC14) w Kamerunie w marcu 2026 r., a także promować trwające wielostronne 
i plurilateralne negocjacje poprzez aktywne zaangażowanie UE.

Prezydencja będzie również pracować nad sfinalizowaniem rewizji Unijnego Ogólnego Systemu Preferencji (GSP), mającego na celu dalszą integrację krajów partnerskich UE 
z handlem światowym i wspieranie ich zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Kontynuowane będą prace strategiczne mające na celu określenie wspólnej polityki inwestycyjnej UE.

Priorytety zrównoważonego rozwoju

Dania stawia na integrację celów klimatycznych z polityką przemysłową i rolną, promując zrównoważony rozwój jako fundament konkurencyjności gospodarki UE. Duńska prezydencja będzie podtrzymywać równe i wzajemnie korzystne partnerstwa wspierające zrównoważony rozwój. Kluczowa będzie koordynacja działań między różnymi obszarami polityk rozwojowych.

Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
Dania będzie dążyć do tego, aby zielona transformacja przyczyniała się do budowy silniejszej, odpornej i konkurencyjnej Europy, ograniczając środowiskowy ślad konsumpcji oraz lepiej chroniąc zasoby naturalne, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłych redukcji emisji gazów cieplarnianych we wszystkich sektorach.

Ambitne cele klimatyczne 

  • Opierając się na Europejskim Zielonym Ładzie, Porozumieniu na rzecz Czystego Przemysłu (Clean Industrial Deal) oraz ósmym Programie Działań na rzecz Środowiska (Environment Action Programme), duńska prezydencja będzie promować zwiększenie wysiłków na rzecz kluczowych wyzwań związanych z klimatem, zasobami, zanieczyszczeniem i bioróżnorodnością. Szczególny nacisk zostanie położony na negocjacje dotyczące celu klimatycznego UE na 2040 rok, wspierając Unię Europejską w dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
  • W kontekście globalnym duńska prezydencja będzie dążyć do zapewnienia ambitnych polityk środowiskowych i klimatycznych – szczególnie w odniesieniu do międzynarodowych negocjacji w ramach Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska (w tym konwencji przyrodniczych dotyczących zanieczyszczenia plastikiem) czy Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP30). 

Zrównoważony rozwój w energetyce
W zakresie energii prezydencja duńska będzie promować inicjatywy i działania wzmacniające bezpieczeństwo dostaw, konkurencyjność oraz zieloną transformację Europy. Obejmie to dalsze starania na rzecz zapewnienia wystarczającej produkcji czystej i przystępnej cenowo energii oraz budowy Unii Europejskiej niezależnej od energii z Rosji.

Przyszłość Wieloletnich Ram Finansowych (WRF)
Prezydencja duńska będzie kontynuowała zapoczątkowane prace nad Wieloletnim Ramami Finansowymi UE na lata 2027-2035. Prezydencja duńska będzie gotowa do rozpoczęcia dyskusji na temat wniosku KE dotyczącego kolejnych WRF po 2027 r., wyznaczając ambitny i odpowiedzialny finansowo kurs dla prac Rady. Prezydencja ma na celu dostarczenie pierwszego projektu schematu negocjacyjnego, który pokieruje dalszymi negocjacjami. Prawidłowo zaprojektowane nowe WRF powinny stawić czoła bieżącym oraz przyszłym wyzwaniom przed którymi stoi UE. 

Początkowe fazy negocjacji nad wnioskiem KE powinny być kluczowe dla jednego z najważniejszych bieżących wyzwań dla Wspólnoty – zabezpieczenia europejskiej konkurencyjności. Prezydencja duńska wyraża gotowość do pracy nad nowymi propozycjami mającymi na celu wzmocnienie konkurencyjności UE. Będą one obejmować inicjatywy ogłoszone w ramach Kompasu konkurencyjności, takie jak narzędzie wspierającego koordynację środków na rzecz konkurencyjności, a także wniosek o utworzenie nowego Funduszu na rzecz konkurencyjności w ramach następnych Wieloletnich Ram Finansowych (WRF) po 2027 r.

Ponadto, prezydencja duńska będzie pracować nad przyspieszeniem negocjacji w sprawie bardziej nowoczesnej i skutecznej europejskiej polityki spójności na okres po 2027 r. Również w obliczu dynamicznego otoczenia geopolitycznego dla prezydencji duńskiej w kontekście nowych WRF niezbędne będzie rozpoczęcie negocjacji w sprawie możliwych działań legislacyjnych na rzecz działań w sektorze obronnym. W kontekście nowych WRF, prezydencja duńska zobowiązała się również do przygotowań i rozpoczęcia negocjacji dotyczących przyszłej współpracy rozwojowej UE i partnerstw międzynarodowych.  

W kontekście WRF po 2027 r. prezydencja duńska będzie przygotowana do rozpoczęcia negocjacji w sprawie możliwych propozycji aktów ustawodawczych w następujących obszarach:

  • badania i rozwój
  • cyfryzacja
  • edukacja, młodzież i sport
  • energia
  • klimat i zielona transformacja
  • kosmos
  • kultura
  • rybołówstwo
  • transport
  • wspólny rynek
  • wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne.

Zarządzanie gospodarcze
Prezydencja duńska skoncentruje się na wspieraniu krajowych reform strukturalnych wzmacniających struktury gospodarcze i produktywność, zmniejszając jednocześnie szkodliwe nierównowagi makroekonomiczne. Obejmie to współpracę w zakresie reform strukturalnych w ramach Semestru europejskiego, wdrażanie Średniookresowych Planów Budżetowo-Strukturalnych i kontynuację prac nad spełnieniem uzgodnionych kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

 

{"register":{"columns":[]}}