W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Finansowanie usuwania azbestu

NFOŚiGW - program finansowania usuwania azbestu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program priorytetowy pn. "Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.

Program jest realizowany w latach 2019–2023, przy czym:

  • podpisywanie umów do 31.03.2023 r.,
  • wydatkowanie środków przez beneficjenta do 15.11.2023 r.

Wnioski i terminy składania wniosków dla GMIN:

  • we właściwym Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zawarł z NFOŚiGW umowę udostępnienia środków,
  • terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania dostepne na stronie internetowej właściwego WFOŚiGW.

Zakres wsparcia dla GMIN:

  • przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, zgodne z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest;
  • przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest na obszarach dotkniętych klęską żywiołową lub dotkniętych zdarzeniami noszącymi znamiona klęski żywiołowej.

Kwota dofinansowania przedsięwzięcia dla GMIN:

  • do 100% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G1 określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku nie większej niż 1500;
  • do 70% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku w przedziale powyżej 1500 do 2000;
  • do 40% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku powyżej 2000.

Wsparcie dla MIESZKAŃCA GMINY:

  • Jeśli jesteś mieszkańcem Gminy, ktory planuje usunąć wyroby zawierające azbest ze swojej nieruchomości, zgłoś się do Urzędu Gminy. Jeśli Gmina lub Powiat zawarły umowę na wsparcie finansowe w zakresie usuwania azbestu z WFOŚiGW, informacje o warunkach, terminach i formie wsparcia powinny być dostępne na stronie internetowej Gminy lub Powiatu.
  • Zapoznaj się z informacjami o obowiązkach związanych z użytkowaniem i usuwaniem azbestu.

EKOKredyty dla klientów indywidualnych:

Kredyty we współpracy z WFOŚIGW (Bank Ochrony Środowiska S.A.)

Bank Ochrony Środowiska S.A. jest uniwersalnym bankiem komercyjnym specjalizującym się w finansowaniu przedsięwzięć proekologicznych. BOŚ współpracuje z polskimi i zagranicznymi instytucjami finansowymi, w tym funduszami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.

Poradniki dla jednostek samorządu terytorialnego

Poradnik dla Zamawiających usuwanie azbestu.

Materiały

Poradnik o finansowaniu usuwania azbestu ze środków krajowych i zagranicznych na lata 2016-2020
Poradnik​_Finansowanie​_2017.pdf 2.83MB

Konkurs Azbest 2024 - wyniki

W odpowiedzi na ogłoszenie o Konkursie Azbest 2024 189  jednostek samorządu terytorialnego złożyło oferty, w tym:

  • 8 JST złożyło oferty na zadania w bloku 2,
  • 181 JST złożyło oferty na zadania w bloku 3.

W bloku 2 przyznano 2 dotacje JST, natomiast w bloku 3 przyznano 63 dotacje JST. Poniżej szczegółowe wyniki z oceny ofert wraz z punktacją.

W związku z wyborami samorządowymi uprzejmie proszę o przesyłanie zaświadczeń o wyborze wójta. burmistrza lub prezydenta miasta wraz z potwierdzeniem złożenia śłubowania (akt ślubowania, protokół z rady gminy/miasta) w możliwie najkrótszym terminie, w formie elektronicznej, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej EPUAP: /MRPiT/SkrytkaESP.

Porozumienia z Beneficjentami, którzy dostarczą niezbędne dokumenty, będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie i wysyłane do Beneficjentów.

Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.

Osoba do kontaktu:
Izabela Drelich-Sikorska, tel. : 22 411 98 74, e-mail: izabela.drelich-sikorska@mrit.gov.pl

Materiały

Lista Oferentów w bloku 2 - przyznane dotacje 2024
Lista​_Oferentów​_blok​_2​_-​_przyznane​_dotacje​_2024.pdf 0.01MB
Lista Oferentów w bloku 2 - ofert odrzucone 2024
Lista​_Oferentów​_blok​_2​_-​_oferty​_odrzucone​_2024.pdf 0.02MB
Lista Oferentów w bloku 3 - przyznane dotacje 2024
Lista​_Oferentów​_blok​_3​_-​_przyznane​_dotacje​_2024.pdf 0.02MB
Lista Oferentów w bloku 3 - brak środków finansowych na dotacje 2024
Lista​_Oferentów​_blok​_3​_-​_​_brak​_środków​_finansowych​_na​_dotacje​_2024.pdf 0.02MB
Lista Oferentów w bloku 3 - oferty odrzucone 2024
Lista​_Oferentów​_blok​_3​_-​_oferty​_odrzucone​_2024.pdf 0.03MB

Konkurs Azbest 2024 - ogłoszenie

Konkurs Azbest 2024 jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego. Oferty należy składać na wzorze oferty, zgodnie z Regulaminem Konkursu, w terminie do 3 kwietnia 2024 r.  w formie elektronicznej, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej EPUAP: /MRPiT/SkrytkaESP.

Zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Konkursu i wzorami dokumentów: wzorem oferty, wzorem notatki z wyboru wykonawcy, wzorami porozumień oraz wzorami sprawozdań końcowych.

Zakres Konkursu Azbest 2024 obejmuje:

Blok 2 – działania edukacyjno-informacyjne 

Dotacje przeznacza się na współfinansowanie poniższych zadań na temat prawidłowego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest:

  1. zorganizowanie spotkania/seminarium/konferencji,
  2. promocja działań w prasie lokalnej/regionalnej, w Internecie i w lokalnej/regionalnej rozgłośni radiowej,
  3. opracowanie i rozprowadzenie wśród dzieci i młodzieży, mieszkańców, urzędników lub przedsiębiorców z terenu gminy/ powiatu/ województwa materiałów edukacyjnych, informacyjnych. 

Blok 3 – inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest 

Dotacje przeznacza się na współfinansowanie poniższych zadań:

  1. wykonanie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest wraz z warstwą obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego i wprowadzeniem tych danych do Bazy Azbestowej,
  2. aktualizację inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest wraz z warstwą obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego i wprowadzeniem tych danych do Bazy Azbestowej.

Wyniki Konkursu zostaną zamieszczone na stronie internetowej do 30 kwietnia 2024 r.

Z Beneficjentami zostaną podpisane porozumienia, które będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie i wysyłane do Beneficjentów. Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.

Osoba do kontaktu:
Izabela Drelich-Sikorska, tel. : 22 411 98 74, e-mail: izabela.drelich-sikorska@mrit.gov.pl

Materiały

Regulamin Konkursu Azbest 2024
Regulamin​_konkurs​_azbest​_2024.pdf 0.15MB
załącznik A do regulaminu Konkursu Azbest - wzór oferty 2024
załącznik​_A​_do​_regulaminu​_-​_wzor​_oferty​_2024.rtf 0.10MB
załącznik B do regulaminu Konkursu Azbest - wzór notatki z wyboru wykonawcy 2024
załącznik​_B​_do​_regulaminu​_-​_wzor​_notatki​_z​_wyboru​_wykonawcy​_2024.rtf 0.11MB
załącznik C do regulaminu Konkursu Azbest - wzór porozumienia na działania edukacyjno-informacyjne 2024
załącznik​_C​_do​_regulaminu​_-​_wzór​_porozumienie​_dzialania​_edu-inf​_2024.doc 0.15MB
załącznik D do regulaminu Konkursu Azbest - wzór porozumienia na inwentaryzację wyrobów zawierających azbest 2024
załącznik​_D​_do​_regulaminu​_-​_wzór​_porozumienie​_inwentaryzacja​_wyrobow​_2024.doc 0.14MB
Załącznik nr 3 do porozumienia - wzor sprawozdania z bloku 3 2024
załącznik​_nr​_3​_do​_porozumienia​_-​_wzór​_sprawozdania​_blok​_3​_2024.rtf 0.08MB
Załącznik nr 4 do porozumienia - wzór sprawozdania z bloku 2 2024
załącznik​_nr​_4​_do​_porozumienia​_-​_wzór​_sprawozdania​_blok​_2​_2024.rtf 0.08MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
26.04.2024 13:52 Izabela Drelich - Sikorska
Pierwsza publikacja:
23.07.2019 14:11 Martyna Krawczonek
{"register":{"columns":[]}}