W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Negocjacje w zakresie handlu usługami na forum WTO

13.06.2019

Na forum Światowej Organizacji Handlu (World Trade Organization - WTO) prowadzone są negocjacje mające na celu doprowadzić do ulepszenia tworzonych na świecie regulacji krajowych w sektorach usługowych.

Prowadzone one są w oparciu o Artykuł VI:4 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (General Agreement on Trade in Services - GATS) już od 24 lat.
Artykuł ten wzywa członków WTO do stworzenia zasad o zasięgu światowym mających na celu zapewnienie, że tworzone środki prawne odnoszące się do wymogów i procedur kwalifikacyjnych, standardów technicznych oraz wymogów i procedur licencyjnych nie będą tworzyły zbędnych barier dla świadczenia usług.

W dniu 23 maja 2019 r. z inicjatywy Unii Europejskiej, na marginesie Konferencji Ministerialnej w Paryżu, Ministrowie przyjęli Deklarację w imieniu 60 członków WTO stanowiących 75% światowego handlu. Zobowiązali się w niej do uzgodnienia Porozumienia ws. regulacji krajowych w handlu usługami do XII Konferencji Ministerialnej WTO w 2020 r. i wprowadzenia postanowień tego porozumienia w życie. 

Porozumienie będzie zawierane jedynie pomiędzy zainteresowanymi członkami WTO. 

Przedmiotem negocjacji są regulacje prawne obowiązujące w państwie docelowym i zawarte w prawie środki, które stanowią bariery dla usługodawców z innych krajów w uzyskaniu licencji, uznaniu kwalifikacji i spełnieniu obowiązujących w danym kraju standardów technicznych.

Porozumienie ws. regulacji krajowych w handlu usługami ma zapewnić, że efektem przygotowywanych, przyjmowanych i stosowanych środków prawnych nie będzie tworzenie niepotrzebnych barier dla handlu usługami oraz, że środki te nie będą bardziej uciążliwe niż to konieczne dla realizacji uzasadnionych celów takich jak ochrona konsumenta i jakość usług.

Porozumienie ws. regulacji krajowych będzie zawierało zestaw postanowień dotyczących:

  • przejrzystości systemu regulacyjnego, 
  • zakresu sektorowego stosowanych zasad, 
  • zapewnienia odpowiedniego czasu na składanie aplikacji, 
  • możliwości składania aplikacji elektronicznie i potwierdzonych kopii wymaganych dokumentów, 
  • nie nadmiernie długiego czasu przetwarzania aplikacji, 
  • rozsądnych opłat, 
  • sprawnej oceny posiadanych kwalifikacji, 
  • uznawania kwalifikacji przy spełnieniu określonych w prawie warunków, 
  • niezależności organu w którym prowadzone jest postępowanie, 
  • publikacji niezbędnych informacji, 
  • funkcjonowania punktów kontaktowych, 
  • możliwości odwołania się w przypadku niekorzystnych rozstrzygnięć, 
  • stosowania standardów technicznych i 
  • tworzenia niedyskryminacyjnych środków.

Celem uzyskania bardziej szczegółowych informacji proszę kontaktować się z Sekretariatem Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej – sekretariatDHM@mpit.gov.pl.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
13.06.2019 11:21 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
Pierwsza publikacja:
13.06.2019 11:21 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
{"register":{"columns":[]}}