W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpatrywanie spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego w czasie epidemii – komunikat MR

27.03.2020

Wiceminister rozwoju Robert Nowicki zwrócił się do Wojewodów oraz Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego o umożliwienie klientom składania podań w formie elektronicznej.

W tle front budynku MR, na pierwszym planie napis: Komunikat

- Rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2 wymaga ograniczenia osobistych kontaktów z klientami. Organy Nadzoru Budowlanego powinny dostosować tryb rozpatrywania spraw do aktualnej sytuacji. Dlatego zalecam umożliwienie klientom składania wszelkich podań za pomocą poczty elektronicznej wraz z załącznikami w formie skanów – mówi Robert Nowicki, wiceminister rozwoju.

Tak złożone podania będą podlegały wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych, na co obywatel będzie miał 14 dni po zakończeniu stanu epidemii. W tym czasie organy powinny dokonać analizy złożonej elektronicznie dokumentacji, tak by móc załatwić sprawę możliwie szybko, po dostarczeniu wymaganych oryginałów.

Działanie to może dotyczyć większości procedur, a w szczególności:

  • wydania pozwolenia na budowę,
  • wydania pozwolenia na rozbiórkę,
  • zmiany pozwolenia na budowę,
  • przeniesienia pozwolenia na budowę,
  • zgłoszenia budowy lub innych robót budowlanych,
  • zgłoszenia rozbiórki,
  • zgłoszenia z projektem,
  • zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, bez robót wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia,
  • zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
  • zawiadomienia o zakończeniu budowy,
  • wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego.

Zachęcamy zatem obywateli do wnoszenia wszelkich podań zarówno przez ePUAP, jak i pocztę elektroniczną.

Jak załatwić sprawy urzędowe przez ePUAP bez wychodzenia z domu?

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zalatwiaj-sprawy-urzedowe-przez-internet-na-epuap  

Profil zaufany

Elektroniczne wersje dokumentów są równoważne papierowym, gdy poświadczamy je podpisem kwalifikowanym lub tzw. profilem zaufanym. W tym drugim przypadku można łatwo i zdalnie taki profil/podpis uwiarygodniony uzyskać poprzez własny (np. projektanta lub inwestora) rachunek bankowy. Profil zaufany można założyć nie wychodząc z domu, np. za pośrednictwem strony internetowej banku.

Jak założyć profil zaufany? Szczegółowe informacje na stronie: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage 

Wrzutnia lub skrzynka podawcza

Urzędy powinny również rozważyć możliwość utworzenia dodatkowych bezpiecznych okienek podawczych (tzw. Wrzutni lub skrzynki podawczej). dla obywateli, którzy mimo wszystko preferują złożenie wniosku w wersji papierowej.

Tak utworzone okienko podawcze powinno dawać możliwość przekazania kompletu dokumentów bez fizycznego kontaktu z pracownikami urzędu. Potwierdzenie złożenia dokumentów powinno nastąpić za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany przez obywatela wraz z dodatkową informacją dla obywatela, do którego urzędnika sprawa trafiła, łącznie z podaniem numeru telefonu i adresem mailowym poczty elektronicznej.

Dodatkowo należy maksymalnie ułatwić obywatelom kontakt telefoniczny oraz za pomocą poczty elektronicznej z poszczególnymi pracownikami prowadzącymi sprawy.