Cyfrowy paszport produktu
Cyfrowy Paszport Produktu (Digital Product Passport, DPP) to jeden z kluczowych instrumentów wdrażanych w ramach Rozporządzenia (UE) 2024/1781 w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów (ESPR). Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie przejrzystości w całym cyklu życia produktów wprowadzanych do obrotu na jednolitym rynku Unii Europejskiej. DPP ułatwi świadome wybory konsumenckie, wesprze gospodarkę o obiegu zamkniętym, a także będzie miał za zadanie walczyć z greenwashingiem (tj. pseudoekologicznym marketingiem) i produktami podrobionymi.
Paszport będzie zawierał określone dane o produkcie – od pochodzenia surowców i procesów wytwarzania, poprzez informacje o łańcuchu dostaw i możliwościach naprawy, aż po dane dotyczące recyklingu i sposobu zagospodarowania po zakończeniu użytkowania.
Dostęp do cyfrowego paszportu będzie realizowany w formie cyfrowej, np. przez kod QR lub technologię NFC, co umożliwi przedsiębiorcom, konsumentom, organom nadzoru oraz służbom celnym szybkie uzyskanie informacji o danym produkcie. Z punktu widzenia przedsiębiorstw paszport oznacza konieczność systematycznego gromadzenia, aktualizowania i udostępniania danych dotyczących wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu towarów.
Rozporządzenie ESPR weszło w życie w lipcu 2024 r., natomiast obecnie trwają prace Komisji Europejskiej (KE) nad aktami delegowanymi i wykonawczymi, które doprecyzują zakres i strukturę danych wymaganych w cyfrowym paszporcie. Obowiązek posiadania cyfrowego paszportu produktu będzie wprowadzany stopniowo, począwszy od wybranych grup produktowych opisanych w Planie prac w zakresie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów i etykietowania energetycznego na lata 2025–2030 COM(2025) 187. Pierwsze obowiązki wejdą w życie od 2026 roku, uwzględniając m.in. branżę tekstylną, opony, meble i materace, a także produkty pośrednie, takie jak żelazo, stal i aluminium. Należy jednak podkreślić, że obowiązek opracowania cyfrowego paszportu produktu będzie dotyczył również niektórych grup wyrobów regulowanych odrębnymi aktami prawnymi, takimi jak baterie czy wyroby budowlane, dla których szczegółowe wymagania określono we właściwych przepisach sektorowych.
Do dnia 1 lipca 2025 roku trwały konsultacje publiczne w sprawie DPP za pośrednictwem portalu Have your say. Zbierane były opinie dotyczące sposobu przechowywania danych i zarządzania nimi przez usługodawców oraz na temat potrzeby ustanowienia systemu certyfikacji dla takich usługodawców. Do dnia 27 sierpnia 2025 roku dostępny był udział w ankietach Komisji Europejskiej, których celem było lepsze zrozumienie kosztów i skutków przyszłych wymogów dla dostawców usług cyfrowego paszportu. Zbierane były opinie 4 grup zainteresowanych stron, m.in. przedsiębiorstw zajmujących się obiegiem zamkniętym i gospodarowaniem odpadami oraz przedsiębiorstw zobowiązanych do opracowania DPP dla swoich produktów. Aktualnie zaplanowana jest publikacja projektu aktu prawnego oraz jego przyjęcie przez KE w ostatnim kwartale 2025 r.
Informacje o inicjatywie cyfrowego paszportu produktu na portalu Have your say