Powrót

Cyfrowy paszport produktu

Cyfrowy paszport produktu (Digital Product Passport - DPP) to jeden z kluczowych instrumentów wdrażanych na podstawie Rozporządzenia (UE) 2024/1781 w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów (ESPR).

DPP zwiększy przejrzystość w cyklu życia produktów wprowadzanych do obrotu na jednolitym rynku Unii Europejskiej. Ułatwi świadome wybory konsumenckie, wesprze gospodarkę o obiegu zamkniętym, a także pomoże walczyć z greenwashingiem (tj. pseudoekologicznym marketingiem) i produktami podrobionymi.

W paszporcie znajdą się określone dane o produkcie

  • pochodzenie surowców,
  • procesy wytwarzania,
  • informacje o łańcuchu dostaw i możliwościach naprawy,
  • dane dotyczące recyklingu i sposobu zagospodarowania po zakończeniu użytkowania.

Paszport będzie dostępny w formie cyfrowej, np. przez kod QR lub technologię NFC. Umożliwi to przedsiębiorcom, konsumentom, organom nadzoru i służbom celnym szybkie uzyskanie informacji o danym produkcie. Dla przedsiębiorstw paszport oznacza konieczność systematycznego gromadzenia, aktualizowania i udostępniania danych o wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu towarach.

Rozporządzenie ESPR weszło w życie w lipcu 2024 r. Obecnie Komisja Europejska (KE) pracuje nad aktami delegowanymi i wykonawczymi, które doprecyzują zakres i strukturę danych wymaganych w cyfrowym paszporcie.

Obowiązek posiadania cyfrowego paszportu produktu będzie wprowadzany stopniowo. Grupami produktów, dla których producenci będą zobowiązani przygotować cyfrowe paszporty produktu będą przede wszystkim te, ktore zostały uwzglednione w „Planie prac w zakresie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów i etykietowania energetycznego na lata 2025–2030 COM(2025) 187”, a więc dla:

  • branży tekstylnej,
  • opon,
  • mebli i materacy,
  • produktów pośrednich, takich jak żelazo, stal i aluminium.

Obowiązek opracowania cyfrowego paszportu produktu będzie dotyczył również niektórych grup wyrobów regulowanych odrębnymi aktami prawnymi, takimi jak baterie czy wyroby budowlane. Szczegółowe wymagania dla tych produktów określono we właściwych przepisach sektorowych.

 

Jak przebiegały prace nad cyfrowym paszportem produktu

Do 1 lipca 2025 roku trwały konsultacje publiczne w sprawie DPP za pośrednictwem portalu Have your say. Zbierane były opinie na temat

  • sposobu przechowywania danych i zarządzania nimi przez usługodawców,
  • potrzeby opracowania systemu certyfikacji dla takich usługodawców.

Do 27 sierpnia 2025 roku dostępne były ankiety Komisji Europejskiej. Zostały przygotowane, aby lepiej zrozumieć koszty i skutki przyszłych wymogów dla dostawców usług cyfrowego paszportu.

Zbierane były opinie zainteresowanych grup, m.in. przedsiębiorstw zajmujących się obiegiem zamkniętym i gospodarowaniem odpadami oraz przedsiębiorstw zobowiązanych do opracowania DPP dla swoich produktów.

Obecnie w KE trwają prace nad przepisami dotyczącymi DPP i powiązanych z nimi rejestrów.

 

 

Tekst planu prac w zakresie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów i etykietowania energetycznego na lata 2025–2030 COM(2025) 187

Informacje o inicjatywie cyfrowego paszportu produktu na portalu Have your say

{"register":{"columns":[]}}