W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ostatni krok do podpisania umowy o handlu cyfrowym z Singapurem

16.04.2025

Rada Unii Europejskiej za podpisaniem umowy o handlu cyfrowym z Singapurem – to efekt prac polskiej prezydencji w Radzie UE. Umowa między UE a Singapurem, która zapewni większe bezpieczeństwo konsumentom i przedsiębiorcom, ma zostać podpisana już w maju.

e-handel grafika

Umowa UE z Singapurem sukcesem polskiej prezydencji

Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej doprowadziła do pozytywnej decyzji Rady (14 kwietnia 2025 r.) o podpisaniu umowy o handlu cyfrowym z Singapurem (EUSDTA). Rada wstępnie poparła też decyzję o zawarciu umowy, w oczekiwaniu na zgodę Parlamentu Europejskiego.

Umowa EUSDTA to:

  • wzmocnienie ochrony konsumentów w internecie
  • większa pewność prawna dla przedsiębiorstw
  • zaufany przepływ danych
  • usunięcie nieuzasadnionych barier w handlu cyfrowym

Umowa o handlu cyfrowym jest uzupełnieniem umowy handlowej zawartej w 2019 r. między UE a Singapurem.  Wzmocni stosunki handlowe między UE a Singapurem poprzez m.in. ułatwienie cyfrowego handlu towarami i usługami oraz wzmocnienie zaufania do handlu cyfrowego.  

EUSDTA jest zgodna z unijną polityką handlu cyfrowego, która ma przyśpieszyć transformację cyfrową oraz wzmocnić bezpieczeństwo gospodarcze UE. Umowa uwzględnia przepisy UE w zakresie ochrony danych.

Podpisanie umowy nastąpi na początku maja w Singapurze. Po jej podpisaniu Unia Europejska i Singapur będą musiały ratyfikować umowę.

Kolejne umowy UE o handlu cyfrowym

Polska prezydencja konsekwentnie wspiera prace nad powiększeniem sieci unijnych umów dotyczących handlu cyfrowego. Dzięki pracom prowadzonym w Radzie UE, 10 marca zakończyły się również negocjacje dotyczące umowy z Republiką Korei. Jej podpisanie planowane jest jesienią tego roku.

Handel cyfrowy w UE

UE jest zainteresowana wprowadzaniem skutecznych i bezpiecznych rozwiązań w handlu cyfrowym. Wzmacniają one pozycję i konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw w gospodarce światowej oraz zwiększają innowacyjność i dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych.

W 2022 r. 55% całkowitego handlu usługami w UE odbywało się właśnie drogą cyfrową, co stanowi 670 mld euro importu i 661 mld euro eksportu spoza UE. Sektor ten obejmuje m.in.: usługi telekomunikacyjne, komputerowe i informacyjne oraz inne świadczone cyfrowo, jak usługi finansowe.

W Polsce do 2028 r. wartość całego sektora handlu elektronicznego może wzrosnąć do 192 mld złotych. Oznacza to, że wartość tego rynku w latach 2024 - 2028 powiększy się o 54 mld złotych, przyrastając średnio o 8% rocznie.

{"register":{"columns":[]}}