Polska na Expo 2025: ponad 1,3 mln gości, Złota Nagroda i sukces kultury oraz biznesu
23.10.2025
Polska nowoczesna, kreatywna, innowacyjna i otwarta zachwyciła ponad 1,3 miliona gości Pawilonu Polski podczas Expo 2025 Osaka, Kansai, prezentując unikalne połączenie technologii, kultury i gościnności. Udział w tegorocznej wystawie światowej wzmocnił pozycję Polski jako wiarygodnego i atrakcyjnego partnera gospodarczego w regionie Azji i Pacyfiku.
Od otwarcia wystawy 13 kwietnia do jej zamknięcia 13 października 2025 Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,3 mln gości. Sukces zagwarantowały Polsce bogate programy: gospodarczy, naukowy, kulturalny oraz wiele projektów skoncentrowanych wokół postaci Fryderyka Chopina.
W Pawilonie Polski zaprezentowano setki wystaw i wydarzeń specjalnych, programów regionalnych, kulturalnych, naukowych oraz koncertów z udziałem największych nazwisk polskiej sceny muzycznej. Wszystkie one podkreślały różnorodność Polski – jej dynamiczne oblicze, bogate dziedzictwo oraz kreatywny potencjał
– podsumowuje Michał Jaros, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Obecność Polski na Expo 2025 przypadła na czas pełnienia przez nasz kraj prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, co dodatkowo podniosło rangę wydarzeń organizowanych przez Pawilon Polski.
Biznes i kultura
Na Expo w Osace w ramach pawilonu zorganizowano ponad 500 wydarzeń kulturalnych. Chopin, jazz, sztuka i design były tym, co wyróżniało i przyciągało do polskiego pawilonu. 552 recitali chopinowskich w Pawilonie Polski w wykonaniu 26 artystów wysłuchało w sumie ponad 30 tys. słuchaczy.
Równie istotne były jednak wydarzenia biznesowe - program gospodarczy realizowany w ramach obecności Polski na Expo 2025 był jednym z najbardziej kompleksowych i intensywnych w historii polskiego uczestnictwa w Wystawach Światowych. Zaprezentowaliśmy nie tylko potencjał polskich firm i instytucji, lecz przede wszystkim nawiązaliśmy trwałe relacje z partnerami z Japonii i pozostałych krajów regionu.
W ramach programu gospodarczego odbyły się 2 kluczowe wydarzenia o charakterze gospodarczym: Polsko–Japońskie Forum Eksportowe, w którym udział wzięło ponad 300 uczestników oraz Polsko–Japońskie Forum Inwestycyjne, z udziałem 460 uczestników. W realizowanym przez czas trwania Expo 2025 Programie Partnerskim uczestniczyło 26 firm z Polski.
Udział polskich przedsiębiorstw i instytucji w Expo 2025 stworzył sprzyjające warunki do nawiązywania nowych relacji handlowych z japońskimi partnerami. Dzięki profesjonalnej prezentacji innowacyjnych technologii, nowoczesnych produktów oraz specjalistycznych usług, polskie firmy zyskały możliwość wejścia na wymagający rynek japoński lub wzmocnienia na nim swojej pozycji. Efektem tych działań było podpisanie kontraktów biznesowych, rozwój sieci dystrybucji oraz rosnące zainteresowanie eksportem polskich produktów – od artykułów spożywczych i kosmetyków, po technologie przemysłowe i rozwiązania IT. W konsekwencji wyraźnie umocniła się obecność polskich firm w regionie Azji, a Japonia zaczęła być postrzegana jako jeden z kluczowych kierunków ekspansji handlowej i inwestycyjnej Polski.
Najlepsza ekspozycja
Koncepcja architektoniczna i oryginalna wystawa w Pawilonie zaowocowały przyznaniem Polsce trzech prestiżowych wyróżnień:
- Złotej Nagrody BIE (Bureau International des Expositions - Międzynarodowe Biuro Wystaw w Paryżu) za ekspozycję dla najlepszych pawilonów średniej wielkości;
- Srebrnej Nagrody TEDA (The Experiential Design Authority) za wystawę „Plantacja Idei”;
- Brązowej Nagrody TEDA za najlepszy średni pawilon.
Koncepcja architektoniczna Pawilonu Polski (budynek o powierzchni blisko 1000 m²) opierała się na zastosowaniu drewna, a forma bryły przywoływała skojarzenie rozchodzącej się poza granice kraju fali kreatywności i innowacyjności Polaków.