W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Silny eksport to silna gospodarka. MRiT rusza z nowym Programem Dyplomacji Gospodarczej

14.05.2025

Wsparcie polskich przedsiębiorców w zdobyciu nowych rynków eksportowych, w szczególności wzmocnienie ich pozycji na tych pozaunijnych - to główny cel ogłoszonego dziś Programu Dyplomacji Gospodarczej MRiT. Do końca roku zaplanowano 40 wydarzeń z udziałem polskich przedsiębiorców, w tym misji gospodarczych, stoisk na międzynarodowych targach czy seminariów branżowych.

Konferencja prasowa - Eksport autostradą do rozwoju polskiej gospodarki.

Gospodarka jest najlepszą gwarancją bezpieczeństwa. Nie ma bezpieczeństwa bez gospodarki, a gospodarki bez bezpieczeństwa. To wsparcie gospodarcze chcemy budować na bazie jaką są rozwijające się firmy w naszym kraju, stąd szereg działań, które mają wspierać ich funkcjonowanie

– podkreślił w trakcie konferencji minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.

Nowe otwarcie w promocji polskiej gospodarki

Dywersyfikacja rynków eksportowych to jedno z głównych założeń nowego otwarcia w promocji polskiej gospodarki. W ramach Programu Dyplomacji Gospodarczej MRiT w najbliższych miesiącach MRiT będzie wspierał przedsiębiorców w ich aktywnościach na  rynkach takich jak m.in.: Kanada, Japonia, ZEA, Arabia Saudyjska, Wielka Brytania, Ukraina, Meksyk czy Kazachstan. Oczywiście nadal będzie utrzymywana intensywna współpraca zważnymi dla nas rynkami unijnymi.

Chcemy wzmocnić pozycję polskich eksporterów m.in. z branży IT i nowych technologii, sektora spożywczego, zielonych technologii, medycznego, budownictwa czy meblarstwa.

Program Dyplomacji Gospodarczej to odpowiedź na kilka potrzeb, które zdiagnozowaliśmy. To przede wszystkim odpowiedź na zmieniającą się sytuację handlową na świecie. Zwłaszcza zmieniające się relacje transatlantyckie wymagają, abyśmy dzisiaj razem z biznesem wyszli z tej europejskiej bańki komfortu. Chcemy też, aby udział Polski w światowym eksporcie rósł. Bez wsparcia państwa i jego instytucji będzie to utrudnione. Ten program to także odpowiedź na zapotrzebowanie firm działających w Polsce - one chcą symbiozy w poszukiwaniu nowych rynków zbytu i rozmowach w krajach, które często są daleko kulturowo od Polski 

– mówił minister Krzysztof Paszyk.

Program Dyplomacji Gospodarczej to przede wszystkim misje gospodarcze, ale również już wiele międzynarodowych targów z udziałem polskich przedsiębiorców, fora biznesowe, seminaria branżowe zarówno za granicą, jak i w Polsce oraz branżowe Akceleratory Eksportu, czyli wydarzenia, w których Ministerstwo Rozwoju i Technologii merytorycznie wspiera nasze firmy, aby pomóc im w ekspansji międzynarodowej

- zaznaczył wiceminister Michał Baranowski.

W przyszłym tygodniu w Japonii będziemy wspierać naszych eksporterów w trakcie Polsko-Japońskiego Forum Eksportowego w Osace. Japonia będzie również przestrzenią do promocji polskiego przemysłu obronnego.

Pod koniec maja będziemy uczestniczyć w WEB Summit – największych kanadyjskich targach poświęconych rozwiązaniom softwarowym oraz jednej z najbardziej renomowanych konferencji technologicznych na świecie.

Na początku czerwca odbędzie się misja gospodarczą do Tajwanu, który odpowiada za światową produkcję 60 proc. półprzewodników i właśnie na tej branży skupimy się w trakcie tej misji.

Już dziś sukcesem jest Światowa Wystawa Expo w Osace. Pawilon Polski zebrał najwyższe noty wśród pawilonów krajów europejskich. W ciągu zaledwie miesiąca od otwarcia zwiedziło ponad 100 tys. osób.  Zorganizowano już 2 misje przedsiębiorców z polskich regionów, 2 seminaria branżowe oraz liczne spotkania B2B z udziałem ponad 100 firm japońskich. 

Co chcemy osiągnąć?

Program Dyplomacji Gospodarczej wpisuje się w założenia Polityki Promocji Gospodarczej Polski, która zakłada:

  • wzrost polskiego eksportu i osiągnięcie 2% udziału w eksporcie światowym
  • wzrost liczby eksporterów do ponad 220 tys.
  • osiągnięcie 15% udziału eksportu towarów high-tech w eksporcie towarów ogółem oraz zwiększenie eksportu kanałami e-commerce
  • zwiększenie udziału eksportu poza Unię Europejską i osiągnięcie wartości eksportu do krajów pozaunijnych na poziomie co najmniej 150 mld EUR w 2030 r.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}