W MRiT o wsparciu dla sektora motoryzacyjnego
29.11.2025
Minister Finansów i Gospodarki Andrzej Domański spotkał się z przedstawicielami organizacji branżowych sektora motoryzacyjnego. Rozmowy poświęcone były aktualnej sytuacji rynku w Polsce i Europie oraz wyzwaniom związanym z transformacją technologiczną i regulacyjną sektora.
Poruszono kwestie wzmacniania krajowych i europejskich łańcuchów dostaw, warunków dla inwestycji przemysłowych, rozwoju elektromobilności i branży bateryjnej oraz konkurencyjności sektora w kontekście transformacji klimatycznej.
Przejście na produkcję pojazdów zeroemisyjnych od 2035 roku, konkurencja ze strony marek azjatyckich, dynamiczna transformacja cyfrowa oraz rozwój pojazdów autonomicznych to największe wyzwania, z jakimi obecnie mierzy się branża z sektora automotive.
W tym kontekście sytuacja polskiej branży motoryzacyjnej ma wymiar strategiczny dla całej gospodarki. Sektor generuje około 8% polskiego PKB, odpowiada za blisko 12% wartości eksportu oraz daje zatrudnienie około 200 tysiącom pracowników. Jednocześnie to właśnie w tym sektorze koncentruje się ogromny potencjał innowacyjny m.in. w obszarze systemów magazynowania energii, elektroniki, nowych materiałów konstrukcyjnych i rozwiązań dla elektromobilności
- powiedział minister Domański.
Zapewnił także, że polski przemysł motoryzacyjny pozostaje jednym z kluczowych filarów krajowej gospodarki, a jego dalszy rozwój wymaga stabilnych, przewidywalnych i realistycznych warunków funkcjonowania.
Polska pozostaje także europejskim liderem w produkcji części zamiennych i komponentów, zarówno dla największych koncernów motoryzacyjnych, jak i na rynek niezależnych dystrybutorów. To właśnie komponenty stanowią dziś największą część eksportu polskiej branży motoryzacyjnej, co pokazuje, jak silnie jesteśmy włączeni w europejskie i globalne łańcuchy wartości
- podkreślił minister Domański.
Transformacja musi być prowadzona w sposób realistyczny, technologicznie neutralny i bezpieczny dla gospodarki, a realizacja celów klimatycznych musi iść w parze z ochroną konkurencyjności europejskiego przemysłu oraz dostępnością transportu dla obywateli.
Spotkanie było kolejnym krokiem w kierunku budowy dialogu pomiędzy administracją publiczną a sektorem motoryzacyjnym, który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju przemysłu, rynku pracy oraz innowacyjności polskiej gospodarki.