W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Iwona Michałek: nowoczesne i dobrze zorganizowane publiczne służby zatrudnienia to mniej ludzi bez pracy

22.06.2021

Za nami kolejny dzień prekonsultacji projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia, którego głównym celem jest wprowadzenie publicznych służb zatrudnienia w XXI w. Dzisiaj wiceminister Iwona Michałek spotkała się z powiatowymi urzędami pracy z woj. lubuskiego.

Wiceminister Iwona Michałek wraz z dyrektorami departamentu rynku pracy bierze udział w konwencie z dyrektorami Powiatowych Urzędów Pracy.

Zaplanowane zmiany w zakresie funkcjonowania urzędów pracy są wynikiem nie tylko analiz, ale również rozmów z osobami szukającymi pracy i urzędami pracy. Jestem przekonana, że po ich wprowadzeniu publiczne służby zatrudnienia będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w udzielaniu pomocy osobom bezrobotnym i pracodawcom

– powiedziała wiceminister rozwoju, pracy i technologii Iwona Michałek podczas spotkania z przedstawicielami urzędów pracy.

Chcemy, żeby urzędy pracy były skuteczne i dzięki temu postrzegane zarówno przez osoby szukające pracy jak i pracodawców jako instytucje, w których możliwe jest uzyskanie profesjonalnej i szybkiej pomocy. Dlatego stawiamy na dużą elastyczność w działaniu urzędów, narzędzia nowoczesnej komunikacji, systemy teleinformatyczne, dostosowane do potrzeb klientów formy pomocy i profesjonalną kadrę

 – dodała Ewa Flaszyńska, dyrektor Departamentu Rynku Pracy w MRPiT.

O reformie

Założenia reformy i propozycja ustawy wynika z potrzeby unowocześnienia i dostosowania oferty publicznych służb zatrudnienia do potrzeb osób szukających pracy i pracodawców szukających pracowników. Najważniejsze propozycje zmian przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii dotyczą:

  • cyfryzacji procesów obsługi klientów urzędów pracy (z zachowaniem praw osób wykluczonych cyfrowo);
  • usprawnienia oraz poprawy jakości i efektywności działań podejmowanych przez urzędy pracy;
  • aktywizacji osób biernych zawodowo;
  • uproszczenia, doprecyzowania i uspójnienia przepisów m.in. w zakresie usług i instrumentów rynku pracy;
  • uproszczenia warunków nabywania statusu bezrobotnego;
  • zmniejszenia biurokracji.

Zgodnie z projektem ustawy znacząco zmienią się zasady obsługi klientów. Urzędy pracy nie będą zajmować się opłacaniem składki zdrowotnej, co spowoduje, że ich klientami będą osoby rzeczywiście potrzebujące pomocy publicznych służb zatrudnienia. Projekt zakłada, że składką na ubezpieczenie zdrowotne  będzie zajmował się ZUS. Skorzystają na tych zmianach również pracodawcy, którzy uzyskają możliwość poszukiwania pracowników wśród zmotywowanych kandydatów do pracy.

 Dzięki reformie wprowadzonych zostanie wiele rozwiązań teleinformatycznych ułatwiających zarówno osobom szukającym pracy jak i pracodawcom komunikowanie się z publicznymi służbami zatrudnienia oraz uzyskiwanie oczekiwanej pomocy. Stworzony zostanie m.in. system automatycznego doboru ofert pracy dla osób poszukujących pracy  opierający się na Centralnej Bazie CV oraz Centralnej Bazie Ofert Pracy. Dzięki temu osoby szukające pracy, po stworzeniu swojego CV będą w szybki i automatyczny sposób otrzymywać informacje o pojawiających się ofertach pracy pasujących do ich kwalifikacji i oczekiwań. Skróci to znacząco okres poszukiwania pracy oraz poszukiwania pracowników.

{"register":{"columns":[]}}