W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wielki Finał konkursów edukacyjnych misji IGNIS

24.09.2025

W Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbył się Wielki Finał konkursów i akcji edukacyjnych związanych z misją IGNIS. W uroczystości wzięło udział blisko 150 laureatów konkursów z całej Polski, których prace i projekty zostały wyróżnione w ogólnopolskich inicjatywach organizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną we współpracy z MRiT, Europejską Agencją Kosmiczną oraz partnerami merytorycznymi.

Wielki Finał konkursów edukacyjnych misji IGNIS

Edukacja kosmiczna priorytetem polskiej misji

Misja IGNIS od początku miała wyjątkowy wymiar edukacyjny. Polska jako pierwszy kraj na świecie przeznaczyła aż 20% czasu pracy astronauty na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na realizację działań skierowanych do dzieci i młodzieży. To bezprecedensowe osiągnięcie podkreśla rolę edukacji kosmicznej w strategii rozwoju kraju i w budowaniu pozycji Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Misja „Ignis” to dowód, że polska nauka i technologia potrafią działać na najwyższym, międzynarodowym poziomie. To także wyzwanie i obowiązek wobec obywateli — by przekuć wiedzę zdobywaną w przestrzeni kosmicznej na korzyści dla gospodarki i codziennego życia

- podkreślił wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros.

Laureaci konkursów i akcji edukacyjnych

Podczas wydarzenia wyróżniono zwycięzców inicjatyw edukacyjnych związanych z misją:

  • „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” – 11 eksperymentów zaprojektowanych przez polskich uczniów, przeprowadzonych przez dr. Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego na ISS.
  • „Kosmiczni Detektywi” – prace ukazujące technologie kosmiczne obecne w codziennym życiu.
  • „Barwy Ziemi” – dzieła plastyczne inspirowane zobrazowaniami satelitarnymi.
  • „Z góry widać więcej” – projekty naukowe bazujące na analizie danych satelitarnych.
  • „Zagraj w Kosmos” – gry edukacyjne stworzone przez uczniów i studentów.
  • Akcja „Dogoń Astronautę” – ogólnopolskie wyzwanie sportowe, w ramach którego tysiące uczestników przemierzyło symboliczny dystans 400 km, wspierając start polskiego astronauty na orbitę.

To dzięki Wam mogłem wykonać swoją pracę na orbicie. Cieszę się, że miałem okazję wykonać Wasze eksperymenty. Mam nadzieję, że chociaż część z Was skończy pracując dla polskiej branży kosmicznej 

- mówił podczas spotkania w MRiT polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski.

Każdy z konkursów rozwijał inne obszary kompetencji młodych ludzi – od umiejętności technicznych i inżynieryjnych, przez kreatywność artystyczną, po pracę zespołową i zdrową rywalizację. Wspólnym celem było ukazanie, że kosmos nie jest abstrakcyjną odległością, lecz przestrzenią realnych możliwości dla kolejnych pokoleń Polaków.

Chcę podkreślić znaczenie edukacji i programów dla młodzieży. Konkursy, projekty szkolne i zajęcia praktyczne sprawiają, że kosmos nie jest już abstrakcją — staje się osiągalny dla kolejnych pokoleń. Wierzę, że wielu z obecnych tutaj młodych ludzi kiedyś poleci albo będzie współtworzyć technologie kosmiczne, obserwując Ziemię z zupełnie innej perspektywy

- zaznaczył Michał Jaros.

Inwestycja w przyszłość

Ogólnopolski Program Edukacyjny dla misji IGNIS został opracowany w odpowiedzi na rosnące potrzeby polskiego sektora kosmicznego. Jego celem jest nie tylko zainteresowanie uczniów tematyką badań kosmicznych, lecz przede wszystkim przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich i naukowych.

W ramach programu powstały lub trwają prace nad m.in:

  • projekt „Klucz do Kosmosu”, wprowadzający podstawy elektroniki i alfabet Morse’a do polskich szkół (100 000 zestawów trafi do 10 000 placówek do końca 2025 r.),
  • 40 cykli warsztatów inżynieryjnych w całej Polsce, obejmujących takie obszary jak bioinżynieria, druk 3D czy systemy komunikacji radiowej,
  • „Lekcje z orbity” – 60 materiałów dydaktycznych opartych na doświadczeniach z misji IGNIS, które zostaną udostępnione szkołom i nauczycielom.

Dzięki tym inicjatywom Polska konsekwentnie buduje system edukacji kosmicznej, który integruje teorię z praktyką i pozwala uczniom rozwijać kompetencje niezbędne w nowoczesnej gospodarce.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}