W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

15 marca - Świętuj Dzień Domeny!

15.03.2022

Dokładnie 15 marca 1985 r. została zarejestrowana pierwsza komercyjna domena. Była to domena symbolics.com. I właśnie tę datę uważa się za początek rynku domen. W tym roku obchodzimy jej 37 urodziny. Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest aż 2 533 432 domen. Natomiast w ciągu ostatniego dnia przybyło 542 nowych adresów. Szczegółowe statystyki można znaleźć na - DNS | Krajowy Rejestr Domen.

Komunikat Dzień Domeny.

Czym jest domena internetowa

Domena to pierwszy krok do zaistnienia w sieci. Domena internetowa to adres w internecie. Składa się  z 2 części – nazwy oraz końcówki (rozszerzenia), na przykład .pl (Polska), .eu (Unia Europejska), .com, .net, .org (domeny generyczne). Dostępne są także nowe rozszerzenia, wskazujące bezpośrednio na charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, jak na przykład  .hotel, .bar, .blog, .fitness, .moda, .pizza i inne.

Liczba domen w Polsce - podsumowanie kwartalne

Po każdym kwartale na stronie Krajowego Rejestru Domen ­DNS | Krajowy Rejestr Domen zamieszczany jest raport podsumowujący - Rynek nazw domeny .pl. Dziś szczegółowo przedstawiamy podsumowanie IV kwartału 2021 roku.

Na koniec czwartego kwartału 2021 roku w Rejestrze domeny .pl było zarejestrowanych 2 528 790 nazw, z czego najwięcej nazw - dokładnie 60 562, zarejestrowano w listopadzie. Kolejnym miesiącem pod względem liczby rejestracji był październik, z 59 460 nowymi nazwami domeny .pl., w grudniu zarejestrowano 55 194 nazw.

Natomiast liczba abonentów na koniec roku wyniosła 1 112 696 (35,39% - osoby fizyczne, 64,61% - organizacje). W porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku wykonanych zostało o 12 978 więcej zmian abonentów domen, a łączna ich liczba wyniosła 38 752.

Abonenci nadal chętnie odnawiali swoje domeny – wskaźnik odnowień wyniósł w omawianym okresie 73,63%. To wzrost o 0,86 pkt. proc. w stosunku do końca trzeciego kwartału 2021 roku oraz o 4,8 pkt. proc. w ujęciu rocznym.

Spośród wszystkich aktywnych w DNS nazw, 2 047 496 utrzymywanych było bezpośrednio w domenie .pl, 386 109 w domenach funkcjonalnych (m.in. .edu.pl, .org.pl), a 95 185 nazw w domenach regionalnych (m.in. .wroclaw.pl, .beskidy.pl)

Po co nam domena?

Dobrze dobrana domena pełni rolę wizytówki firmy. Warto więc zadbać, żeby nie była ona tworzona na zasadzie przypadkowego doboru słów, ale w taki sposób, aby odzwierciedlała istotę działalności prowadzonej w sieci. Jak zatem dobrze wybrać domenę, aby wspomagała prowadzenie biznesu:

  1. Wybierając domenę warto pamiętać, aby była ona krótka, a tym samym łatwa do zapamiętania, przeliterowania (np. podczas rozmowy telefonicznej) i zapisania.
  2. Warto dobrać nazwę domeny do charakteru prowadzonego biznesu lub marki oraz słów kluczowych, które się z tym biznesem wiążą, z pewnością zwiększy to dotarcie do potencjalnych klientów.
  3. Wybierając rozszerzenie domeny należy pamiętać,  że obok najczęściej rejestrowanych końcówek typu .pl lub .com.pl dostępne są domeny regionalne, które mogą okazać się korzystniejsze dla osób prowadzących biznes lokalny (np. waw.pl) czy domena o rozszerzeniu .eu –  szczególnie dla osób planujących eksport towarów lub usług na rynki UE.
  4. Aby dobrze zabezpieczyć swój biznes i uniknąć sytuacji, kiedy inny podmiot działający w tej samej branży będzie posiadał domenę różniącą się jedynie rozszerzeniem, warto rozważyć zarejestrowanie większej liczby domen z różnymi końcówkami, np. .pl, .com.pl, .eu, .com.
{"register":{"columns":[]}}