W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2019 w CEPiKu – podsumowanie roku

20.01.2020

Ponad pięć tysięcy autobusów, niemal sto dwanaście tysięcy jednośladów i przeszło milion czterysta osobówek. To tylko kilka liczb pokazujących, co nowego pojawiło się w Centralnej Ewidencji Pojazdów przez cały 2019 rok.

Żółty kamper - Volkswagen T2 - podczas postoju na ulicy, w tle morze.

Sprawdziliśmy dla Was, jakie pojazdy zgłoszono do bazy CEPiK w ubiegłym roku. W naszej analizie pominęliśmy te, z tymczasowymi tablicami. Nie zajmowaliśmy się również wyrejestrowanymi egzemplarzami i tymi, którym skończył się termin rejestracji. W naszym zestawieniu znalazły się zatem nowe pojazdy, kupione w Polsce oraz sprowadzone z zagranicy i po raz pierwszy rejestrowane w naszym kraju. Ogółem w całym 2019 roku przybyło nam około miliona dziewięciuset tysięcy aut, ciągników i przyczep. Czas na szczegóły.

Nowoczesny zbiorkom

W minionym roku zarejestrowano 5212 autobusów i 26 trolejbusów. Pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej powinien ucieszyć fakt, że sporo z nich to pachnące jeszcze świeżością pojazdy. Niemal 2000 autobusów zjechało z fabrycznej taśmy w 2019 roku, a ponad 300 rok wcześniej. Z kolei wszystkie trolejbusy pochodzą wyłącznie z tych dwóch roczników.

W obu grupach najczęściej rejestrowano produkowane pod Poznaniem Solarisy. Z Bolechowa pochodzą dokładnie 364 autobusy z ubiegłego roku, 47 z 2018 roku i wszystkie odnotowane „autobusy” korzystające z sieci trakcyjnej. Dokładnie 12 z 2019 roku i 14 o rok starszych.

Dodamy jeszcze, że ponad 1000 egzemplarzy pochodzących z ostatnich dwóch lat (a zarejestrowanych w 2019 r.) zasiliło tabory autobusów miejskich, przeszło 400 turystycznych i ponad 150 międzymiastowych.

Duże gabaryty

Przeszło 29000 rolniczych i niemal 33000 samochodowych – tyle ciągników przybyło w CEP między styczniem a grudniem zeszłego roku. Po 6 do 7 tysięcy egzemplarzy popularnych TIRów to DAFy i Scanie i pojazdy marki MAN.

W naszej bazie pojawiło się też ponad 27 500 naczep ciężarowych i 70 specjalnych (to m.in. biblioteka na kółkach/kino, ambulans, czy pompa do betonu). Oprócz nich także kilkanaście tysięcy przyczep ciężarowych i po kilka tysięcy rolniczych, czy specjalnych (wśród nich np. niemal 5600 kempingowych i 25 estrad).

Ponad 154 000 to samochody ciężarowe. W tym zbiorze znajdziemy np. chłodnie, cysterny do przewozu mleka czy paliw płynnych, lawety i śmieciarki.

Mamy też samochody specjalne. W tej kategorii znaleźliśmy 8530 rekordów. Co się pod nimi kryje? 99 bankowozów, 5 garderoby/charakteryzatornie, 11 laboratoriów technicznych, 198 samochodów pogrzebowych, 2 koparki, 1835 pojazdów pomocy drogowej czy 4 ruchome reklamy – to tylko niektóre egzemplarze tej kategorii.

Samochód Kowalskiego

Teraz to, co najciekawsze – czym Polacy jeżdżą na co dzień.

Zacznijmy od rankingu top 10 w kategorii marka:

  1. Volkswagen (152445)
  2. Opel (125153)
  3. Ford (102102)
  4. Toyota (98334)
  5. Audi (98126)
  6. Skoda (84352)
  7. BMW (79108)
  8. Renault (76235)
  9. Peugeot (58629)
  10. Mercedes-Benz (54926)

 

Co jeszcze wiemy na temat osobówek zarejestrowanych w 2019 roku? 401221 auta zostały wyprodukowane w ubiegłym roku. Na drugim miejscu, ze względu na rok produkcji, są samochody z 2018 roku. Tu już sporo mniej rekordów – 129572. Na trzecim rocznik 2008 – 79188.

Najpopularniejszy typ nadwozia to hatchback – 481561 sztuk.

Samochody sprowadziliśmy głównie z Niemiec, Francji i Belgii, ale pojedyncze egzemplarze sprowadziliśmy też np. z Omanu (Ford Expedition z 2014, Audi A8 z 2015, Jeep Wrangler 2013), Zimbabwe (Ford Focus z 2006, Honda Jazz 2015), Meksyku (Ford Focus 2017, Dodge Journey 2015, Volkswagen Golf 2018), czy Ekwadoru (chevrolet Trailblazer 2004).

Najczęściej rejestrowaliśmy auta na benzynę – 908184 i na olej napędowy - 519719 razy. Odnotowaliśmy też 2647 samochodów zasilanych energią elektryczną.

Aż 4154 z dodanych do bazy osobówek otrzymało indywidualne tablice rejestracyjne. Zabytkowe – 1496, a dyplomatyczne 260. Reszta jeździ z tablicami zwyczajnymi.

Trzy kolory

Skoro już o tablicach mowa, to mamy też informacje, jakie jeszcze pojazdy otrzymały niebieskie blachy, jakie żółte a jakie wyróżniają się napisem z nazwą własną. Jeśli chodzi o te pierwsze, czyli tablice dyplomatyczne, otrzymało je również 7 motocykli, 1 przyczepa lekka, 3 samochody ciężarowe, 1 autobus i 1 samochód specjalny. Tablice indywidualne otrzymało także m.in.: 70 autobusów, 18 ciągników rolniczych, 478 motocykli czy 784 samochody ciężarowych. Z kolei zabytkowe tablice (żółte) posiadają np.: autobus Ikarus 280 z 1990 (łącznie dwa autobusy w tej kategorii), 625 motocykli, w tym Jawa 175 z 1959 czy 32 samochody specjalne (w tym kultowy samochód kempingowy – Volkswagen T2 z 1972). To oczywiście tylko przykłady, bo łącznie w „klubie żółtych” znalazło się 2381 pojazdów.

Jednoślady

To jeszcze na koniec krótko o dwóch kółkach. W 2019 roku zarejestrowano 83526 motocykli i 28405 motorowerów. Najwięcej jednośladów zarejestrowano 30 kwietnia – 949 sztuk. Najczęściej rejestrowano te wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z 2019 roku – 22853 (dominowała Honda 17802), 2018 roku – 13474 i z 2017 roku – 5906.

- CEPiK to źródło ciekawych informacji o tym, co jeździ po polskich drogach – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.- Ale to nie tylko statystyki. Dzięki tej bazie oferujemy kierowcom coraz więcej e-usług. Dużą popularnością cieszy się Historia Pojazdu, z której Polacy w ubiegłym roku skorzystali aż 129 859 339 razy! Ponad 535 814 razy sprawdzali z kolei swoje punkty karne – dodaje szef MC.

WAŻNE! Jeśli jesteś kierowcą, słyszałeś pewnie, że od początku roku weszło co najmniej kilka zmian, które mogą być dla ciebie istotne. Jedna ze zmian dotyczy tych, którzy nie dopełnią odpowiednich formalności w przypadku sprzedaży lub kupna samochodu (co wiąże się z rejestracją tych faktów) czeka kara finansowa. Zapowiadane zmiany mogły zaniepokoić tych, którzy w przeszłości dokonali sprzedaży auta. Zupełnie niepotrzebnie.

Ewentualne kary dotyczyć mogą osób, które sprzedały lub kupiły samochód i nie dopełniły związanych z tym obowiązków, ale już po wejściu w życie nowych przepisów. A więc osób, które sprzedały lub kupiły samochód już po 1 stycznia. Takie są wytyczne Ministerstwa Infrastruktury.

UWAGA! Opublikowane powyżej informacje zostały zaktualizowane. Dane opublikowane w pierwotnej wersji komunikatu (z 20.01.2020 r.) były niepełne. Przepraszamy za zaistniałą sytuację.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.01.2020 12:46 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
20.01.2020 08:00 Monika Kreczmańska
{"register":{"columns":[]}}