W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

25 milionów zł na dofinansowanie projektu Klub Cyfrowych Możliwości

20.02.2025

Zainteresowanie dziewcząt najpierw edukacją, a później wyborem zawodu związanym z ICT oraz przełamywanie stereotypów dotyczących postrzegania określonych zawodów jako męskie lub kobiece – to główne cele nowego projektu Państwowego Instytutu Badawczego - Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) – „Klub Cyfrowych Możliwości” (KCM). Projekt jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Łączna wartość umowy to prawie 25 milionów zł.

25 milionów zł na dofinansowanie projektu Klub Cyfrowych Możliwości

Edukacja cyfrowa jako klucz do przyszłości

„Klub Cyfrowych Możliwości” to projekt, który poprzez naukę programowania, robotyki i AI pomoże najmłodszym odkrywać nowe ścieżki edukacyjne i zawodowe. Inicjatywa ma na celu przełamywanie stereotypów i inspirowanie dziewcząt do wyboru zawodów związanych z nowymi technologiami. 

Z raportu „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego przez NASK w 2024 roku wynika, że dziewczęta rzadko wybierają profesje związane z nowymi technologiami. Blisko 22 proc. przepytanych młodych mężczyzn chciałoby zostać programistami, a ponad 15 proc. – informatykami. Dla porównania takie specjalizacje jako wymarzoną ścieżkę zawodową wskazało tylko 3,3 proc. (programistka) oraz 1,8 proc. (informatyczka) dziewcząt. Dlatego NASK, którego zespół w 40 proc. stanowią kobiety, realizuje projekty wspierające edukację dziewcząt w sektorze ICT. 

Zajęcia dla najmłodszych prowadzone przez młodych specjalistów

Warsztaty poprowadzą specjalnie przeszkolone studentki kierunków ścisłych i okołotechnologicznych z polskich uczelni. Dzięki temu uczestnicy nie tylko zdobędą umiejętności cyfrowe, ale również będą mieli okazję zobaczyć, że nowe technologie są dostępne dla wszystkich, niezależnie od płci. 

Dla kogo jest „Klub Cyfrowych Możliwości”?

Program skierowany jest do uczennic i uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych z miejscowości do 20 tys. mieszkańców, w szczególności gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Częściowo obejmie także miasta do 100 tys. mieszkańców, w których dostęp do zajęć dodatkowych jest ograniczony. Celem jest zapewnienie dzieciom z mniejszych miejscowości możliwość zdobycia kluczowych kompetencji cyfrowych. Dziewczęta będą stanowić 60% uczestników zajęć. 

Rekrutacja i finansowanie

Rekrutacja na zajęcia odbędzie się poprzez stronę projektu, gdzie regularnie pojawiać się będą aktualne informacje o harmonogramie i miejscach warsztatów. KCM będzie realizowany w latach 2025–2029, a jego celem jest objęcie wsparciem minimum 17 tysięcy dzieci. Warsztaty, trwające cztery dni, zaplanowano na ferie zimowe oraz wakacje, natomiast jednodniowe zajęcia – na październik. 

Budżet projektu „Klub Cyfrowych Możliwości”  wynosi niemal 25 mln zł i jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (program FERS). Instytucją zarządzającą projektem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. 

Więcej o projekcie: klubcyfrowychmozliwosci.pl.

{"register":{"columns":[]}}