W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” – premiera nowego poradnika dla nauczycieli

20.02.2024

Czym są technologie VR i AR? Jak włączyć je w edukację? Czy można za ich pomocą zapewnić uczniom niestandardowe doświadczenia, a przy tym uniknąć potencjalnych zagrożeń? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym bezpłatnym poradniku Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, która jest częścią NASK. To pierwsze takie opracowanie w Polsce – sprawdźcie!

Premiera! Nowy bezpłatny poradnik dla nauczycieli! „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości”. Sprawdź! Kobieta w goglach do wirtualnej rzeczywistości.

Nowe technologie rozwijają się bardzo szybko – warto być „na bieżąco”, aby bezpiecznie i w pełni wykorzystać ich potencjał. NASK, w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), której jest operatorem, przygotował poradnik na temat wirtualnej rzeczywistości (VR). Korzystacie? Niezależnie od odpowiedzi, koniecznie po niego sięgnijcie.

VR i AR – o co chodzi?

Początki wirtualnej sięgają dekad wstecz (o tym również przeczytacie w premierowej publikacji), jednak w ostatnich latach jej rozwój znacznie przyspieszył. W konsekwencji – wzrosło również wykorzystanie rozwiązań opartych na tej technologii w wielu różnych dziedzinach życia: medycynie, transporcie, motoryzacji, marketingu, ale również… w edukacji.

– Wykorzystując VR uczymy się w sposób bardziej aktywny, ciekawy, a w rezultacie – szybszy i bardziej efektywny. Zanim jednak wprowadzimy to rozwiązanie do klas, warto poznać nie tylko możliwości VR, ale także jej możliwe ograniczenia i zagrożenia. Poradnik „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” powstał właśnie po to, aby ułatwić nauczycielom to zadanie – mówi Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w NASK, autorka publikacji.

Nowy świat korzyści

Dla tych, którzy dopiero oswajają się z tematem – małe wprowadzenie. Czym jest ten nowy, cyfrowy świat, o którym mowa? Już tłumaczymy.

Technologia wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality) pozwala nam przenieść się do środowiska w pełni wygenerowanego komputerowo. Trójwymiarowy obraz sprawia, że możemy wejść w realistyczną symulację, swobodnie się w niej poruszać, a przy tym – całkowicie odciąć od bodźców z zewnątrz.

Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) to z kolei nakładanie na obraz rzeczywisty elementów wygenerowanych cyfrowo.

Połączenie VR i AR sprawia, że nie ruszając się z miejsca, możemy wejść w zupełnie inną przestrzeń. Oczywiście przy pomocy odpowiednego sprzętu – smartfona, konsoli lub gogli i kontrolerów.
Brzmi ciekawie? Tak też jest w praktyce!

Zamiast palcem po mapie

Cofnijmy się na chwilę do lat szkolnych. Czy wydawało Wam się kiedykolwiek możliwe, żeby wpatrywanie się w mapę na lekcji geografii zastąpić wizytą w określonym miejscu albo zamiast przeglądać podręcznik do biologii, „wejść” w szkielet człowieka i przyjrzeć się mu z bliska? Dla pokolenia dzisiejszych dorosłych – nauczycieli, ale także rodziców, to sytuacje zupełnie abstrakcyjne. 

Tymczasem – to właśnie umożliwia wirtualna rzeczywistość, która jest już obecna w niektórych szkołach. Możemy się spodziewać, że w nadchodzących latach ich liczba będzie wzrastać. Jak się w tym odnaleźć? 

– Przede wszystkim – nie bójmy się odkrywania nowych rozwiązań. VR, oczywiście odpowiednio wykorzystany, może stać się cennym dodatkiem do tradycyjnych form nauczania. Dlaczego? Bo umożliwia poznawanie świata w sposób, w jaki naturalnie robi to dziecko – „tu i teraz”, poprzez eksperymentowanie, doświadczanie i pełne zaangażowanie w daną sytuację – podkreśla Marta Witkowska.

Kluczem do zrozumienia wirtualnej rzeczywistości są trzy pojęcia:

•    Immersja – czyli „zanurzenie”, którego doświadczamy wtedy, kiedy świat wirtualny działa na nasze zmysły podobnie do otaczającej nas rzeczywistości.
•    Psychologiczna obecność – poczucie osobistego zaangażowania w wirtualną sytuację, realnego uczestnictwa w niej.
•    Ucieleśnienie – uczucie znajdowania się w wirtualnym ciele mające bezpośredni wpływ na odczuwanie prawdziwości danego doświadczenia. 
Dotyczą one wszystkich użytkowników wirtualnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, żeby odpowiednio przygotować najmłodszych do tego rodzaju przeżycia.

WAŻNE! Z technologii VR mogą bezpiecznie korzystać uczniowie w wieku od 12-13 lat. 

Na co uważać?

„Zanurzenie” w wirtualnej rzeczywistości bez wątpienia dostarcza wielu wrażeń, ale może także być źródłem nieprzyjemnych odczuć. Ból lub zawroty głowy, mdłości, zmęczenie – to się zdarza. Dlaczego? Mówiąc w skrócie, chodzi tutaj o sprzeczność pomiędzy docierającymi do nas bodźcami – wzrokowymi oraz odczuciami płynącymi z ciała. 

Dzieciom często trudniej niż dorosłym jest rozpoznać, nazwać lub zgłosić dyskomfort – zwróćcie więc na to uwagę, zanim zdecydujecie się na wykorzystanie gogli VR na lekcji. Dobrym pomysłem, poza rozmową z uczniami, będzie także poruszenie tego wątku przy okazji kontaktu z rodzicami. Bądźcie czujni – reagujcie na wszystkie zgłaszane sygnały.

– Siłą wirtualnej rzeczywistości jest to, że pozwala zatracić się w niejako równoległym świecie, a dzięki temu – doświadczać i uczyć się w sposób wcześniej nieznany i niedostępny. Pamiętajmy jednak, że w przypadku dzieci granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością jest bardzo cienka, a VR jeszcze ją upłynnia. Może to prowadzić do tworzenia tzw. fałszywych wspomnień – mówi Marta Witkowska.

Jesteście zaintrygowani? Chcecie dowiedzieć się więcej? Oto poradnik: https://it-szkola.edu.pl/publikacje,plik,99. 

Korzystajcie!

{"register":{"columns":[]}}