W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa i pilotażowe wdrożenie Modeli Architektury Informacyjnej Jednostek Samorządu Terytorialnego (AIS), zgodnych z Modelem Architektury Informacyjnej Państwa

16.07.2025

 

Główne produkty projektu

Kluczowymi produktami projektu są mające charakter standardów, rekomendacji lub wytycznych dotyczących informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego (JST):

  • wzorcowe Modele AIS (model TO-BE) zdefiniowane dla następujących grup JST: gmina wiejska, gmina miejsko-wiejska i miejska, miasto na prawach powiatu, powiat,
  • rekomendacje związane z ograniczeniem barier prawno-organizacyjnych uniemożliwiających pełne wykorzystanie Modeli AIS w JST,
  • model prawno-organizacyjny akceptacji oraz koncepcja aktualizacji i utrzymania Modeli AIS, które zostaną zweryfikowane w procesie pilotażu obejmującego:
  • opracowanie Modeli AIST dot. wyznaczonych obszarów działalności JST (po jednym w każdej grupie JST),
  • porównanie Modelu AIS z Modelem AIST w każdym z ww. obszarów,
  • opracowanie wykazu rozbieżności stanowiących luki (braki lub niedobory) w rozwoju cyfrowym w każdym z ww. obszarów,
  • zidentyfikowanie przedsięwzięć cyfryzacyjnych koniecznych do realizacji w każdym z ww. obszarów w celu zniwelowania zakresu rozbieżności,
  • określenie kierunków funkcjonowania organizacji z wykorzystaniem AIS w każdym z ww. obszarów,
  • zbudowanie nowych lub zmodernizowanie istniejących systemów teleinformatycznych w JST biorących udział w pilotażu zidentyfikowanych w ramach pilotażowego wdrożenia Modelu AIS przy zapewnieniu ich skalowalności, wyższego poziomu interoperacyjności i wykorzystania nowoczesnych technologii.

Grupy docelowe

Projekt skierowany jest bezpośrednio do następujących Jednostek Samorządu Terytorialnego:

  • Gminy wiejskie,
  • Gminy miejsko-wiejskie i miejskie,
  • Miasta na prawach powiatu,
  • Powiaty.

Ponadto produkty projektu będą miały wpływ na procesy realizowane przez:

  • Pozostałe jednostki samorządu terytorialnego,
  • Ministerstwo Cyfryzacji oraz inne jednostki administracji rządowej i państwowej,
  • Dostawcy rozwiązań teleinformatycznych wspierający realizację zadań JST,
  • Obywatele,
  • Podmioty gospodarki narodowej.

Cel

Celem projektu AIS jest wdrożenie standardu opisu modeli architektonicznych (Metamodelu Architektury Informacyjnej Państwa) na poziomie obszaru merytorycznego dotyczącego JST zgodnego z poziomem strategicznym opisanym w ramach Modelu Architektury Informacyjnej Państwa (Modelu AIP) poprzez budowę czterech wzorcowych, skalowalnych Modeli Architektury Informacyjnej Samorządu (Modeli AIS) wspierających realizację strategicznych celów transformacji cyfrowej różnych grup JST.

Rezultaty i korzyści projektu

Rezultatami projektu są:

  • Ułatwienie podejmowania przez JST racjonalnych decyzji dotyczących przedsięwzięć IT (tj. planowania, rozbudowy i utrzymania systemów teleinformatycznych i rejestrów) zaspokajających potrzeby obywateli, podmiotów oraz administracji publicznej, m.in.
    w zakresie:
  • wsparcia identyfikacji celów strategicznych JST w zakresie przyjęcia założeń i określenia kierunku działań IT w JST,
  • selekcji projektów IT do realizacji, w tym określenie priorytetów w tym zakresie,
  • optymalizacji prac rozwojowych w zakresie IT, w tym zmniejszenie potrzeby duplikowania prac wykonanych przez inne podmioty, zidentyfikowanie potencjalnie reużywalnych rozwiązań IT,
  • optymalizacji procesów biznesowych i zwiększenie efektywności realizacji zadań przez JST,
  • zwiększenie interoperacyjności i integracji rozwiązań teleinformatycznych JST.
  • Zgromadzenie wiedzy o organizacji, stanie prawnym, grupach systemów teleinformatycznych i rejestrach publicznych w JST, a także o ich wzajemnych powiązaniach i z systemami informacyjnymi administracji rządowej i państwowej oraz systemami transgranicznymi.

Przekłada się to na korzyści wynikające z realizacji transformacji cyfrowej określonych w polskich i europejskich dokumentach strategicznych (m.in.: polityki UE Droga do Cyfrowej Dekady 2030) tj.:

  • poprawę relacji państwa z obywatelem,
  • usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji, w tym sprawniejsze i skuteczniejsze funkcjonowanie JST w Polsce
  • zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa,
  • wzmocnienie rozwoju kompetencji cyfrowych.

W szczególności są to:

  • poprawa jakości i dostępu do cyfrowych usług publicznych, poprzez sprawniejsze i skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych w administracji publicznej,
  • zapewnienie wszystkim użytkownikom możliwości korzystania z osiągnięć jakie niosą za sobą nowe technologie w zakresie dostępu do usług użyteczności publicznej, bez względu na różnego rodzaju ograniczenia,
  • zapewnienie bardziej skutecznej ochrony danych osobowych i wrażliwych przetwarzanych przez administrację publiczną oraz podniesienie cyberbezpieczeństwa jej systemów informacyjnych,
  • podniesienie świadomości na temat roli rozwiązań cyfrowych (IT) w JST w rezultacie wprowadzenia procesu zarządzania Architekturą IT w JST,
  • zredukowanie kosztów definiowania i realizacji przedsięwzięć teleinformatycznych w JST dzięki zwiększeniu używalności komponentów IT czy korzystania z już funkcjonujących rejestrów.

Wartość projektu

Całkowity koszt projektu: 41 000 000,00 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich

Projekt dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC), działanie 02.04, Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych.

Wysokość dofinansowania ze środków UE: 32 681 100,00 zł

Partnerzy projektu

Partnerami projektu są:

  • Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy
  • Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej (ZGWRP)
  • Związek Miast Polskich (ZMP)
  • Unia Metropolii Polskich imienia Pawła Adamowicza (UMP)
  • Związek Powiatów Polskich (ZPP)

#FunduszeEuropejskie

#Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)

{"register":{"columns":[]}}