Budowa i pilotażowe wdrożenie Modeli Architektury Informacyjnej Jednostek Samorządu Terytorialnego (AIS), zgodnych z Modelem Architektury Informacyjnej Państwa
16.07.2025
Główne produkty projektu
Kluczowymi produktami projektu są mające charakter standardów, rekomendacji lub wytycznych dotyczących informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego (JST):
- wzorcowe Modele AIS (model TO-BE) zdefiniowane dla następujących grup JST: gmina wiejska, gmina miejsko-wiejska i miejska, miasto na prawach powiatu, powiat,
- rekomendacje związane z ograniczeniem barier prawno-organizacyjnych uniemożliwiających pełne wykorzystanie Modeli AIS w JST,
- model prawno-organizacyjny akceptacji oraz koncepcja aktualizacji i utrzymania Modeli AIS, które zostaną zweryfikowane w procesie pilotażu obejmującego:
- opracowanie Modeli AIST dot. wyznaczonych obszarów działalności JST (po jednym w każdej grupie JST),
- porównanie Modelu AIS z Modelem AIST w każdym z ww. obszarów,
- opracowanie wykazu rozbieżności stanowiących luki (braki lub niedobory) w rozwoju cyfrowym w każdym z ww. obszarów,
- zidentyfikowanie przedsięwzięć cyfryzacyjnych koniecznych do realizacji w każdym z ww. obszarów w celu zniwelowania zakresu rozbieżności,
- określenie kierunków funkcjonowania organizacji z wykorzystaniem AIS w każdym z ww. obszarów,
- zbudowanie nowych lub zmodernizowanie istniejących systemów teleinformatycznych w JST biorących udział w pilotażu zidentyfikowanych w ramach pilotażowego wdrożenia Modelu AIS przy zapewnieniu ich skalowalności, wyższego poziomu interoperacyjności i wykorzystania nowoczesnych technologii.
Grupy docelowe
Projekt skierowany jest bezpośrednio do następujących Jednostek Samorządu Terytorialnego:
- Gminy wiejskie,
- Gminy miejsko-wiejskie i miejskie,
- Miasta na prawach powiatu,
- Powiaty.
Ponadto produkty projektu będą miały wpływ na procesy realizowane przez:
- Pozostałe jednostki samorządu terytorialnego,
- Ministerstwo Cyfryzacji oraz inne jednostki administracji rządowej i państwowej,
- Dostawcy rozwiązań teleinformatycznych wspierający realizację zadań JST,
- Obywatele,
- Podmioty gospodarki narodowej.
Cel
Celem projektu AIS jest wdrożenie standardu opisu modeli architektonicznych (Metamodelu Architektury Informacyjnej Państwa) na poziomie obszaru merytorycznego dotyczącego JST zgodnego z poziomem strategicznym opisanym w ramach Modelu Architektury Informacyjnej Państwa (Modelu AIP) poprzez budowę czterech wzorcowych, skalowalnych Modeli Architektury Informacyjnej Samorządu (Modeli AIS) wspierających realizację strategicznych celów transformacji cyfrowej różnych grup JST.
Rezultaty i korzyści projektu
Rezultatami projektu są:
- Ułatwienie podejmowania przez JST racjonalnych decyzji dotyczących przedsięwzięć IT (tj. planowania, rozbudowy i utrzymania systemów teleinformatycznych i rejestrów) zaspokajających potrzeby obywateli, podmiotów oraz administracji publicznej, m.in.
w zakresie:
- wsparcia identyfikacji celów strategicznych JST w zakresie przyjęcia założeń i określenia kierunku działań IT w JST,
- selekcji projektów IT do realizacji, w tym określenie priorytetów w tym zakresie,
- optymalizacji prac rozwojowych w zakresie IT, w tym zmniejszenie potrzeby duplikowania prac wykonanych przez inne podmioty, zidentyfikowanie potencjalnie reużywalnych rozwiązań IT,
- optymalizacji procesów biznesowych i zwiększenie efektywności realizacji zadań przez JST,
- zwiększenie interoperacyjności i integracji rozwiązań teleinformatycznych JST.
- Zgromadzenie wiedzy o organizacji, stanie prawnym, grupach systemów teleinformatycznych i rejestrach publicznych w JST, a także o ich wzajemnych powiązaniach i z systemami informacyjnymi administracji rządowej i państwowej oraz systemami transgranicznymi.
Przekłada się to na korzyści wynikające z realizacji transformacji cyfrowej określonych w polskich i europejskich dokumentach strategicznych (m.in.: polityki UE Droga do Cyfrowej Dekady 2030) tj.:
- poprawę relacji państwa z obywatelem,
- usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji, w tym sprawniejsze i skuteczniejsze funkcjonowanie JST w Polsce
- zwiększenie dostępności i jakości zasobów informacyjnych państwa,
- wzmocnienie rozwoju kompetencji cyfrowych.
W szczególności są to:
- poprawa jakości i dostępu do cyfrowych usług publicznych, poprzez sprawniejsze i skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych w administracji publicznej,
- zapewnienie wszystkim użytkownikom możliwości korzystania z osiągnięć jakie niosą za sobą nowe technologie w zakresie dostępu do usług użyteczności publicznej, bez względu na różnego rodzaju ograniczenia,
- zapewnienie bardziej skutecznej ochrony danych osobowych i wrażliwych przetwarzanych przez administrację publiczną oraz podniesienie cyberbezpieczeństwa jej systemów informacyjnych,
- podniesienie świadomości na temat roli rozwiązań cyfrowych (IT) w JST w rezultacie wprowadzenia procesu zarządzania Architekturą IT w JST,
- zredukowanie kosztów definiowania i realizacji przedsięwzięć teleinformatycznych w JST dzięki zwiększeniu używalności komponentów IT czy korzystania z już funkcjonujących rejestrów.
Wartość projektu
Całkowity koszt projektu: 41 000 000,00 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich
Projekt dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC), działanie 02.04, Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych.
Wysokość dofinansowania ze środków UE: 32 681 100,00 zł
Partnerzy projektu
Partnerami projektu są:
- Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy
- Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej (ZGWRP)
- Związek Miast Polskich (ZMP)
- Unia Metropolii Polskich imienia Pawła Adamowicza (UMP)
- Związek Powiatów Polskich (ZPP)
#FunduszeEuropejskie
#Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)