W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfryzujemy Polskę – podpowiedz nam, co jeszcze możemy zmienić

21.01.2020

Macie już dość składania w urzędach tych samych dokumentów po kilka razy? A może trudno Wam zrozumieć dlaczego dany dokument koniecznie musi być wydrukowany i ręcznie podpisany? Napiszcie nam, co chcielibyście zmienić, a my nad tym popracujemy.

Zdjęcie przedstawiające piątkę uśmiechniętych, młodych osób trzymających smartfony.

Jeśli ktoś pyta, czym zajmuje się Ministerstwo Cyfryzacji to odpowiadamy: ułatwianiem Polakom życia. Dbamy przy tym o cyberbezpieczeństwo, rozwój nowoczesnych technologii, czy budowę infrastruktury. Wszystkie działania mają wspólny mianownik: sprawienie, by było łatwiej.

Podziel się opinią

W tym, by łatwiej było załatwiać sprawy urzędowe. 

- Od kilku lat budujemy cyfrowe państwo, dostępne dla obywateli 24/7. Sporo w tym zakresie już udało się zrobić, ale chcemy więcej. Mamy wiele pomysłów, zależy nam jednak także na wysłuchaniu opinii tych, dla których to robimy. Dlatego rozpoczynamy konsultacje, w których udział może wziąć każdy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.  
Podpowiedzcie nam, przy załatwianiu jakich spraw papierowy dokument możemy zamienić na elektroniczny, a w których wizytę w urzędzie zastąpić wnioskiem podpisanym profilem zaufanym. Po co nam takie informacje?

- Pracujemy nad przepisami, które wprowadzą w Polsce domyślność cyfrową. Jej efektem będzie wyeliminowanie przepisów, które nie uwzględniają możliwości realizacji procedur cyfrowo lub wręcz ją uniemożliwiają, wprost wskazując na ich realizację jedynie „tradycyjną drogą”, czyli papierową – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Chcemy, aby procedury administracyjne - niezbędne do obsługi obywateli oraz realizujące je usługi publiczne - były z założenia cyfrowe – dodaje szef MC.

Bez obaw, zdajemy sobie sprawę, że część Polaków wciąż nie ma – z wyboru lub  konieczności – dostępu do internetu. Nie zapomnimy o nich. Nadal będą mieli możliwość załatwiania spraw „tradycyjnie”, ale nieco szybciej. 

Na raz

Kolejna zasada, która nam przyświeca, to zasada jednorazowości. Chodzi o to, by organy administracji publicznej dbały o jednorazowość podawania tych samych danych przez obywateli i przedsiębiorców. Jeżeli to dozwolone, powinny ponownie wykorzystywać wewnętrznie te dane (zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych), eliminując w ten sposób dodatkowe obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw. 

- Chcemy przemodelować procesy w relacjach na linii państwo – obywatel, maksymalnie ograniczając obciążenia obywateli – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Do konsultacji zaprosiliśmy najważniejsze instytucje w państwie, ale chcemy też wysłuchać najważniejszego głosu – obywateli, stąd tak szerokie konsultacje – dodaje szef MC.

Od czego Twoim zdaniem powinniśmy zacząć, jakie sprawy z papieru można przenieść do internetu? Podzieli się swoimi pomysłami. Wystarczy, że wypełnisz krótki FORMULARZ

Jesteśmy ciekawi Waszego zdania. Na Wasze pomysły czekamy do 10 lutego 2020 r.

A jeśli jesteście ciekawi, jakie usług są już dostępne online, koniecznie zajrzyjcie na Gov.pl.

 

Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji

{"register":{"columns":[]}}