W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Gdzie technologia spotyka ekologię - Ministerstwo Cyfryzacji partnerem 5. edycji hackathonu Hack4Change 2025

08.07.2025

Ministerstwo Cyfryzacji - jako partner tegorocznej edycji hakcathonu technologiczno-ekologicznego Hack4Change - wspierało uczestników wydarzenia w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą realnie wpłynąć na nasze otoczenie. Celem hackathonu, który odbył się 27-29 czerwca 2025 r. w Gdańsku, było poszukiwanie nowatorskich odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata. Blisko 100 uczestników pracowało pod okiem mentorów nad rozwiązaniami w trzech obszarach: człowiek, natura, technologia.

Slider - hackathon

Wyzwania Hack4Change 2025

Hack4change to inicjatywa, która łączy pasję do nowych technologii z realnym zaangażowaniem w działania proekologiczne.

W ramach ścieżki „Człowiek” zespoły koncentrowały się na projektach wspierających zdrowie psychiczne oraz dobrostan społeczny. Obszar „Natura” skupiał się na opracowywaniu ekologicznych, przyjaznych środowisku koncepcji ułatwiających codzienne życie. Z kolei ścieżka „Technologia” obejmowała rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju technologicznego.

Uczestnicy mieli również okazję podjąć się dodatkowych wyzwań, takich jak „Cyfrowy doradca energetyczno-ekologiczny dla mieszkańców wsi” – było to zadanie zaproponowane przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Wsparcie dla twórców innowacji

W tegorocznej edycji wydarzenia udział wzięli przedstawiciele Departamentu GovTech Polska Ministerstwa Cyfryzacji, którego misją jest wprowadzanie innowacji w sektorze publicznym.

Pierwszego dnia hackathonu odbyła się debata poświęcona wyzwaniom i korzyściom związanym z rozwojem sztucznej inteligencji. W dyskusji udział wzięli:

  • Angelika Ostasiewicz (Departament GovTech Polska, Ministerstwo Cyfryzacji),
  • Stanisław Szultka (Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego),
  • Marcin Młyński (CEO CODE:ME, założyciel Hackerspace Trójmiasto),
  • Mateusz Bartoszewski (Hevelianum, specjalista ds. edukacji ekologicznej).

W ramach hackathonu odbyły się także warsztaty i prelekcje m.in. na temat roli administracji publicznej w kreowaniu innowacji. Uczestnicy mogli korzystać ze wsparcia ekspertów i mentorów, w tym przedstawicieli Departamentu GovTech Polska.

Zwycięskie projekty

Po dwóch dniach intensywnej, zespołowej pracy jury wybrało najlepsze koncepcje tegorocznego hackathonu:

I miejsce oraz nagroda uczestników – Karakeniary z projektem Ściana Ogniowa
II miejsce – Carrotly z projektem GarboGo!
III miejsce – Optymistki z projektem Messa

Wyróżnienia otrzymały zespoły: SustainaSisters oraz Magnetofield.

Zwycięski zespół Karakeniary przedstawił innowacyjne podejście do zapobiegania pożarom lasów. Opracowane rozwiązanie obejmuje działania prewencyjne, które mogą umożliwić wczesną identyfikację obszarów szczególnie narażonych na zagrożenie pożarowe i optymalne rozmieszczenie magazynów wody. Zespół zaproponował aplikację, która ma potencjał integracji z kluczowymi dostawcami map zarówno w kraju, jak i za granicą. Aplikacja może pomóc użytkownikom omijać miejsca, gdzie jest większe ryzyko pożaru.

Wspólne działania dla zrównoważonej przyszłości

To już piąta edycja wydarzenia organizowanego przez Fundację CODE:ME, Kaminski Academy oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Hackathon stanowi platformę współpracy dla osób z różnych środowisk. Umożliwia wspólne poszukiwanie praktycznych rozwiązań problemów o charakterze społecznym, środowiskowym i technologicznym. Przez 48 godzin uczestnicy pracują zespołowo i tworzą innowacyjne koncepcje, które mogą mieć rzeczywisty wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.

Więcej informacji o wydarzeniu pod linkiem: https://hack4change.tech/

{"register":{"columns":[]}}