Inauguracyjne posiedzenie Komitetu ds. Cyfryzacji
03.10.2025
Polska zyskała nowe forum do koordynacji i monitorowania działań cyfrowych. Komitet do spraw Cyfryzacji będzie opiniować projekty IT, wydawać rekomendacje oraz dbać o to, by działania administracji były spójne ze strategiami i architekturą informacyjną państwa. Pierwsze posiedzenie nowego Komitetu odbyło się 3 października 2025 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
– Cyfrowe państwo to filar strategii całego rządu. Dlatego zaczęliśmy prace Komitetu ds. Cyfryzacji – centrum koordynacji wszystkich najważniejszych projektów IT w administracji. W tym roku wprowadziliśmy kluczowe zmiany dla długoterminowego rozwoju państwa: architektura informacyjna państwa, przejrzystość decyzji i skuteczniejsze wdrażanie technologii z korzyścią dla wszystkich – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
W inauguracyjnym posiedzeniu Komitetu do spraw Cyfryzacji wzięli udział członkowie wskazani przez ministrów, wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji oraz przedstawiciele organów doradczych i zaproszeni goście.
Komitet ds. Cyfryzacji – jedno centrum koordynacji działań cyfrowych państwa
Komitet do spraw Cyfryzacji został utworzony 6 września 2025 r. na podstawie nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i zastąpił dotychczasowy Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji.
Komitet ds. Cyfryzacji będzie:
- koordynować politykę cyfrową państwa,
- opiniować i monitorować projekty IT,
- wydawać rekomendacje,
- dbać o zgodność podejmowanych inicjatyw m.in. ze strategiami i architekturą informacyjną państwa.
Nowy Komitet będzie koordynował wszystkie ważne projekty informatyczne w sektorze publicznym. Pozwoli to uniknąć powielania projektów, a przez to zwiększyć efektywność gospodarowania środkami publicznymi.
Jakie projekty będą opiniowane przez Komitet?
Komitet będzie opiniował:
- projekty finansowane z udziałem środków UE lub innych źródeł zagranicznych, niezależnie od wartości,
- przedsięwzięcia, których wartość przekracza 5 mln zł, a źródłem finansowania są krajowe środki publiczne,
- projekty infrastruktury teleinformatycznej (w tym telekomunikacyjnej) o wartości przekraczającej 15 mln zł.
Możliwość finansowania projektu ze środków publicznych będzie uzależniona od pozytywnej oceny założeń przedsięwzięcia.
Cel: poprawa jakości życia dzięki mądremu wykorzystaniu technologii
Komitet ds. Cyfryzacji zajmie się również koordynacją wdrażania Strategii Cyfryzacji Państwa. Opracuje plan operacyjny i będzie monitorował postępy w realizacji kluczowych działań i wskaźników. Istotną rolę odegrają w tym procesie pełnomocnicy ds. informatyzacji w urzędach centralnych. Komitet we współpracy z pełnomocnikami określi priorytety, harmonogram oraz źródła finansowania poszczególnych zadań.
Celem tych działań jest poprawa jakości życia obywateli dzięki rozwojowi e-usług, bezpiecznemu środowisku cyfrowemu oraz wsparciu transformacji państwa, społeczeństwa i gospodarki w oparciu o nowoczesne technologie.
Oprócz pełnomocników ds. informatyzacji, Komitet będzie wspierany przez ekspertów i zespoły zadaniowe. Będzie też współpracować z ministerstwami, tak aby działania cyfryzacyjne resortów były spójne, a środki publiczne wykorzystywane efektywnie.