W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Interpelacja w sprawie numerów SMS Premium związanych z akcjami charytatywnymi

16.11.2017

Norbert Kaczmarczyk, Jarosław Sachajko, Paweł Szramka, Wojciech Bakun, Maciej Masłowski, Interpelacja nr 16619

Na podstawie art. 192 regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, kieruję na Pani ręce interpelację dotyczącą numerów „SMS Premium” związanych z akcjami charytatywnymi.

 

Społeczeństwo W Polsce w ostatnich latach coraz częściej ,,udziela” wsparcia potrzebującym poprzez wysłanie SMS-ów na specjalny numer zaczynający się od 7xxx. Kwestie związane z tzw. SMS-ami charytatywnymi (formalnie: z SMS-ami Premium – usługą o podwyższonej opłacie) reguluje ustawa Prawo telekomunikacyjne. Nakłada ona na organizacje i operatorów wiele obowiązków.

 

Udostępnienie numerów na potrzeby akcji charytatywnych jest dla operatorów częścią działań z zakresu odpowiedzialnego biznesu. Mają pokazać, że operator działa w obszarze CSR i że kwestie społeczne są dla firmy istotne. Akcje SMS-owe są więc dla nich ważne również z powodów wizerunkowych. Operatorzy podkreślają jednak, że efekt w postaci reklamy nie jest wcale oczywisty sieci telewizyjne i radiowe promując akcje SMS-owe rzadko umożliwiają wskazanie nazwy operatora, a większość akcji wspierają wszyscy operatorzy jednocześnie trudno tu więc o promowanie konkretnej sieci.

 

Operatorzy mają różne wymagania dotyczące promocji akcji. Ocena działań promocyjnych może być też związana z tym, jaka dokładnie jest to organizacja, czym się zajmuje i jakie działania planuje łatwiej jest wypromować numer znanej, ogólnopolskiej organizacji, niż małej, działającej lokalnie. Teoretycznie możliwa jest sytuacja, w której operatorzy zrzekają się tylko części zysków z otrzymywanych SMS-ów, zatrzymując część środków za obsługę. Liczne akcje charytatywne organizowane przez Caritas, Szlachetna Paczka czy pomoc osobom chorym za pomocą środków przekazanych poprzez wysłanie SMS-ów, pozwalają na udzielenie niezwykle potrzebnego wsparcia.

 

Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o odpowiedź na pytania:

 

1.      Ile numerów Premium związanych z akcjami charytatywnymi funkcjonowało w Polsce w latach 2010-2016?

 

2.      Środki w jakiej wysokości zostały zgromadzone za pomocą opisanych numerów w latach 2010-2016?

 

3.      Czy operatorzy telefonii komórkowych pobierają od tych SMS-ów środki za obsługę numeru i czy całość środków zostaje przekazywana organizacjom charytatywnym?

 

4.       Czy Ministerstwo Cyfryzacji zwalnia ten typ pomocy z podatku VAT?

 

Materiały

Odpowiedź na interpelację w sprawie numerów SMS Premium związanych z akcjami charytatywnymi
Odpowiedź na interpelację w sprawie numerów SMS Premium związanych z akcjami charytatywnymi.pdf 0.10MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.12.2017 12:39 Olga Zawadzka
Pierwsza publikacja:
15.12.2017 08:46 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}