W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Już dziś rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, którzy uciekli przed wojną

16.03.2022

W środę 16 marca, rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, w specjalnym trybie. Uciekający przed wojną Ukraińcy mogą rejestrować się poprzez złożenie w dowolnym urzędzie gminy wniosku, zawierającego podstawowe dane oraz zdjęcie. Nadanie polskiego PESEL-u umożliwi np. dostęp do publicznego systemu ochrony zdrowia czy umożliwi dostęp do edukacji na tych samych zasadach, co obywatele Polscy.

Flagi Polski i Ukrainy

Administracja rządowa i samorządowa stoi dziś przed ogromnym wyzwaniem - zapewnieniem efektywnej pomocy dla setek tysięcy uchodźców z objętej wojną Ukrainy. Głównym narzędziem mającym usprawnić rejestrację przybywających do naszego kraju Ukraińców jest Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności (PESEL). Doskonale znany Polakom numer będzie wydawany naszym gościom wraz z Profilem Zaufanym i elektronicznym dokumentem tożsamości w aplikacji mObywatel.

Większość systemów informatycznych działa w oparciu o numer PESEL – pozwala on na jednoznaczną i szybką identyfikację danej osoby. Dzięki nadaniu numeru PESEL w ramach specjalnej procedury przeznaczonej dla osób, które przekroczyły granicę z Ukrainą po 24 lutego możliwe będzie korzystanie z usług publicznych takich jak np. elektroniczne recepty czy odprowadzanie podatków i składek. Ogromny wysiłek urzędników samorządowych realizujących zadania w zakresie ewidencji ludności pozwoli na sprawną obsługę setek tysięcy osób.

W celu ułatwienia dostępu do usług publicznych zdecydowaliśmy, że wraz z nadaniem numeru PESEL obywatele Ukrainy będą mogli uzyskać Profil Zaufany. Dzięki nowemu rozwiązaniu możliwe będzie zaoferowanie obywatelom Ukrainy polskich e-usług takich jak np. e-recepta. Oprócz tego każda z nich będzie miała dostęp do bezpiecznej cyfrowej tożsamości i specjalnego dokumentu w ramach aplikacji mObywatel – wyjaśnia minister Janusz Cieszyński.

Należy pamiętać, że wiele osób uciekających przed wojną nie ma ze sobą dokumentów. Dzięki wprowadzeniu danych do rejestru PESEL ich tożsamość zostanie potwierdzona i nie będą musieli czekać na wydanie dokumentów w ukraińskich placówkach konsularnych. Rolę dokumentu tożsamości będzie mogła pełnić aplikacja mObywatel, w której pojawi się nowy moduł, za pomocą którego pełnoletni obywatele Ukrainy będą mogli w Polsce potwierdzać swoją tożsamość. Dokument nazywa się Diia.pl (Дія пл), co jest nawiązaniem do ukraińskiej rządowej aplikacji mobilnej Diia. Diia będzie zawierała imię, nazwisko, PESEL oraz zdjęcie potwierdzone podczas wizyty w urzędzie gminy. – dodaje minister.

Współpraca z samorządowcami – szkolenia i testy

Intensywne prace nad nowym systemem ruszyły jeszcze przed wejściem w życie przepisów. Od piątku (11.03) do wtorku (14.03) odbył się cykl szkoleń, w których wzięło udział około 5 tysięcy urzędników. Możliwość uczestnictwa w szkoleniu została zapewniona przedstawicielowi każdego urzędu gminy w kraju. Szkolenia odbywały się również w sobotę i niedzielę – udział w nich wzięło ponad 500 urzędników, poświęcając swój wolny czas na przygotowanie do nowych zadań. Zostały przygotowane nowe formularze wniosków i szczegółowe instrukcje dla urzędników. W godzinach 7:00 – 18:00 działa specjalna infolinia dla urzędników - pracownicy KPRM i MSWiA codziennie odpowiadają na bieżąco na zgłaszane pytania i wątpliwości.

Od soboty do poniedziałku eksperci przeprowadzili kilkugodzinne dyżury online – za pomocą panelu pytań i odpowiedzi, czatu lub poprzez bezpośrednią rozmowę. Ponadto na środę zaplanowano także, przy współpracy z MSWiA, organizację specjalnego chatroomu. Wszystkie przygotowane materiały szkoleniowe są dostępne na specjalnej platformie – to 4 tutoriale wideo oraz 2 podręczniki w formie PDF oraz wzory obowiązujących wniosków.

W poniedziałek do wszystkich urzędów gmin i punktów recepcyjnych w Polsce trafiło także 750 tys. ulotek w języku ukraińskim, które rozdysponowała Państwowa Straż Pożarna, współpracując z OSP. Ulotka wyjaśnia, na czym polega proces rejestracji PESEL, co to jest profil zaufany oraz aplikacja mObywatel.

Cały ten proces nie byłby możliwy do tak szybkiego wdrożenia, gdyby nie wzorowa współpraca z samorządowcami. Chciałbym szczególnie podziękować: Markowi Wójcikowi ze Związku Miast Polskich, Sylwestrowi Szczepaniakowi z Unii Metropolii Polskich, Krzysztofowi Krakowieckiemu-Kuleszy z Urzędu Miasta Warszawy, Bartoszowi Pelczarskiemu z Urzędu Miasta Poznaniu, Andrzejowi Wojewódzkiemu z Urzędu Miasta Lublina, Sławomirowi Wojciechowskiemu z Urzędu Miasta Nowej Soli – dodał minister Janusz Cieszyński.

Pierwszy PESEL

Wdrożenie nowych rozwiązań technicznych odbyło się w nocy z sobotę na niedzielę (12-13.03). W niedzielę odbyły się testy w urzędach w Kobyłce i na warszawskim Mokotowie. Pierwszą osobą której nadano PESEL w nowej procedurze została pani Oksana ze Starokonstantynowa, a pierwszy dokument Diia.pl w aplikacji mObywatel otrzymała pani Swietłana. Wdrożone zmiany są prawdopodobnie największymi i najszybciej zrealizowanymi zmianami w historii PESEL. Do ich wdrożenia przyczyniło się poświęcenie i zaangażowanie urzędników i informatyków, a przede wszystkim bardzo intensywna praca po godzinach.

Teraz największym wyzwaniem jest zwiększenie liczby sprzętu w urzędach gminy. Trwa pozyskiwanie ok. 3500 komputerów wraz z niezbędnym osprzętem m.in. drukarkami, modemami, kartami kryptograficznymi, skanerami odcisków placów. Przepisy umożliwiające Ministrowi Cyfryzacji zakup sprzętu dla samorządów weszły w życie w dniu 13.03.2022 r. w ramach specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Pomimo ogromnego zaangażowania urzędników, ze względu na konieczność zakupu sprzętu, jego konfiguracji i dostarczenia do użytkowników, nie jest możliwe dostarczenie sprzętu od ręki do samorządów. Pierwsze urządzenia powinny trafić do użytkowników do końca tygodnia.

Przede wszystkim – stacje mobilne

Ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości obsługi innych procesów realizowanych przez samorządy, co najmniej 2000 nowych stanowisk będzie gotowych so pracy poza siedzibą urzędu. Usługa nadania numeru PESEL w specjalnym trybie będzie funkcjonować przez cały czas obowiązywania specustawy, tj. 18 miesięcy, a prognozy wskazują, że rejestracja osób, które już dotarły do Polski może zająć od 6 do 8 tygodni. Mając na uwadze fakt, że o prawie do świadczeń decyduje data wjazdu na terytorium RP, Ambasador Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej zaapelował o rozłożenie wizyt w punktach rejestracyjnych na najbliższe tygodnie tak, aby możliwe było jego sprawne przeprowadzenie i uniknięcie kolejek. 

 

Więcej informacji o aplikacji mObywatel i dokumencie Diia.pl (Дія пл) na stronie: https://www.gov.pl/mobywatel/ua

 

{"register":{"columns":[]}}