Komisja Europejska nakłada karę na X
05.12.2025
Komisja nałożyła na X karę w wysokości 120 mln euro za naruszenie obowiązków wynikających z Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Stwierdzone przez Komisję naruszenia dotyczą braku przejrzystości w zakresie „niebieskiego znacznika” X, repozytorium reklam i zapewnienia badaczom dostępu do danych. To pierwsza decyzja o naruszeniu przepisów unijnych podjęta na podstawie DSA.
– Kara 120 milionów euro za łamanie przepisów unijnych to jasny sygnał, że platformy internetowe nie mogą oszukiwać użytkowników. X nadawał niebieskie znaczki weryfikacji również kontom oszukującym użytkowników lub fałszywym. W Unii Europejskiej użytkownicy powinni być chronieni przed oszustwami. To długo oczekiwana decyzja Komisji – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Kara za brak przejrzystości
Stwierdzone przez Komisję naruszenia dotyczą:
-
sposobu zaprojektowania „niebieskiego znacznika” X, który wprowadza użytkowników w błąd – Na X każdy może zapłacić za uzyskanie statusu „zweryfikowanego”, mimo że firma w rzeczywistości nie weryfikuje autentyczności kont. Naraża to użytkowników na oszustwa, w tym podszywanie się pod inne osoby, a także na manipulację ze strony podmiotów działających w złej wierze.
-
braku przejrzystości repozytorium reklam X – X stosuje rozwiązania i bariery dostępu, które utrudniają badaczom i opinii publicznej samodzielne sprawdzanie potencjalnych zagrożeń związanych z reklamą internetową. Repozytorium reklam X nie zawiera kluczowych informacji, takich jak temat reklamy czy nazwa podmiotu prawnego, który za nią płaci.
-
ograniczenia dostępu dla badaczy do danych publicznych – X nie wypełnia obowiązków wynikających z DSA dotyczących zapewnienia badaczom dostępu do publicznych danych platformy. W praktyce utrudnia to prowadzenie badań nad wieloma rodzajami systemowych zagrożeń w Unii Europejskiej.
Dalsze kroki
X musi teraz poinformować Komisję Europejską o działaniach, które podejmie w związku ze stwierdzonymi naruszeniami. Ma na to 60 dni (w przypadku niebieskich znaczników) i 90 dni (w zakresie repozytorium reklam i dostępu do danych publicznych).
Plan działań X trafi do Rady ds. usług cyfrowych, która wyda w tej sprawie opinię w ciągu miesiąca. Następnie Komisja będzie miała kolejny miesiąc na wydanie ostatecznej decyzji i określenie, w jakim terminie X musi naprawić naruszenia.