Konsultacje w sprawie zmniejszenia obowiązków raportowych dla firm telekomunikacyjnych
15.04.2025
Ministerstwo Cyfryzacji i Urząd Komunikacji Elektronicznej pracują wraz z przedstawicielami rynku telekomunikacyjnego nad możliwym uproszczeniem obowiązków sprawozdawczych. Celem jest ograniczenie liczby przekazywanych danych w ramach inwentaryzacji, przy jednoczesnym zachowaniu tych, które są niezbędne do regulacji rynku, rozwoju sieci i raportowania do Komisji Europejskiej.
W trakcie dzisiejszej dyskusji podkreślono kluczowe znaczenie danych pozyskiwanych w ramach inwentaryzacji, które są niezbędne dla realizacji zadań Prezesa UKE w zakresie regulacji rynku telekomunikacyjnego, monitorowania rozwoju sieci oraz raportowania do Komisji Europejskiej. Aby skuteczna regulacja rynku była możliwa ważny jest dostęp do kompletnych, szczegółowych i aktualnych informacji o infrastrukturze i usługach telekomunikacyjnych.
Głos przedsiębiorców ma znaczenie
Dzisiejsze, czwarte już tego typu spotkanie, skoncentrowało się na zakresie danych, które przekazują operatorzy mobilni. Omawiane zagadnienia korespondują z postulatami zgłaszanymi przez rynek w ramach prac zespołu ds. deregulacji pana Rafała Brzoski „Usuwanie barier w prowadzeniu przedsiębiorstw: nadmiarowość obowiązków raportowych”.
Cel: nowe rozporządzenie
Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem rozporządzenia w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Podstawą do jego opracowania są przepisy art. 29 ust. 7 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 311).
Kolejne spotkanie odbędzie się na początku maja. Celem jest uproszczenie procesów przy zachowaniu jakości i rzetelności danych.