W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oświadczenia zamiast zaświadczeń – kolejny krok w stronę #Urząd24

17.01.2017

Dzięki popularyzacji Profilu Zaufanego (eGO) oraz uruchomieniu nowych usług na portalu Emp@tia możemy mówić o ostatecznym zerwaniu z filozofią zdobywania zaświadczeń w celu realizacji usług administracji – mówili zgodnie ministrowie Anna Streżyńska (MC) oraz Elżbieta Rafalska i Bartosz Marczuk (MRPiPS), podczas konferencji prasowej w siedzibie Kancelarii Premiera.

16 stycznia br. Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji uruchomiło cztery w pełni scyfryzowane usługi, dzięki którym możliwe jest składanie wniosków m.in. o tzw. becikowe, świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego czy Kartę Dużej Rodziny. Realizacja tych usług nie wymaga od obywatela przedstawiania jakichkolwiek zaświadczeń, a jedynie oświadczeń. Minister Anna Streżyńska podkreśliła, że od wielu lat obowiązuje w Polsce zasada, zgodnie z którą jeśli administracja ma już jakieś dane o obywatelu w swoich rejestrach, to nie ma prawa żądać ich po raz kolejny od obywatela. Dodała też, że jest to przepis martwy, bo obywatel, by zrealizować jakąkolwiek usługę w administracji zmuszany jest do przenoszenia informacji o sobie samym między urzędami. Teraz urzędnicy bez angażowania obywatela sami wymienią się potrzebnymi danymi.

To, zdaniem Minister Cyfryzacji, kolejny etap w realizacji cyfrowej rewolucji, której efektem ma być urząd dostępny dla obywateli 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

  • 9 miesięcy temu mówiliśmy, że wraz z uruchomieniem możliwości elektronicznego składania wniosków o wypłatę 500+, w Polsce ruszyła cyfrowa rewolucja.
  • Uruchomienie przez MRPiPS pakietu usług rodzinnych, które można załatwić on-line to kolejny, ale nie ostatni krok na tej drodze.
  • Sposób ich uruchomienia w tym, a nie innym kształcie (oświadczenia) oznacza fundamentalną zmianę w podejściu administracji do obywateli.
  • Najważniejsza zmiana polega na tym, że państwo zaczyna wreszcie ufać swoim obywatelom – składanie oświadczeń zamiast zaświadczeń.
  • Po drugie – w usługach on-line, które uruchomiło właśnie MRPiPS dane, przynajmniej częściowo, same zaciągają się do wniosków – to jest kierunek, w którym powinny być rozwijane usługi cyfrowe: nie cyfryzujemy formularzy.
  • Po trzecie i najważniejsze – uruchomienie tych usług oznacza, że ok. pół miliona osób rocznie (nie licząc tych, którzy składają wnioski o wypłatę 500+) nie będzie musiało maszerować do urzędu, by dostać np. becikowe (w momencie, gdy w domu pojawia się dziecko, rodzice mają wystarczająco dużo emocji, problemów i zajęć: konieczność fatygowania się do urzędu, by złożyć wniosek o becikowe to ostatnia rzecz, o jakiej wtedy myślą.
  • Dzięki tym usługom ten problem znika: wniosek będzie można złożyć wreszcie bez potrzeby wychodzenia z domu i odrywania się od noworodka.
  • Żeby można skorzystać z tej możliwości wystarczy mieć Profil Zaufany (eGO) - darmowy podpis elektroniczny, który wystarcza do załatwiania on-line spraw urzędowych.
  • Dzięki bankowości elektronicznej od października również PZ można uzyskać bez potrzeby wychodzenia z domu.
  • Od października z możliwości takiej skorzystało już ponad 60 tys. obywateli.
  • PZ można uzyskać już w trzech dużych bankach (PKO BP, ING, Millennium) – to już ok. 35% rynku.
  • W kolejce są kolejne dwa duże banki – trwają prace informatyczne i testy.
  • Dzięki temu ponad połowa osób (ok. 55%), które korzystają z bankowości elektronicznej będzie już mogła założyć PZ za pośrednictwem systemu transakcyjnego.
  • Stopniowo dołączać będą do tego kolejne banki i inne instytucje.
  • Jeszcze w tym roku Polacy będą się mogli sami przekonać, jak wygodne to rozwiązanie:  PZ będzie coraz bardziej przydatny/będzie coraz więcej spraw, które można załatwić on-line.
  • W MC mamy cały portfel projektów, które to umożliwią.
  • Pierwsze efekty powinny być widoczne już od połowy roku (np. możliwość sprawdzenia punktów karnych on-line).
  • Stopniowo usług będzie coraz więcej tak, by za kilkanaście miesięcy praktycznie wszystkie sprawy urzędowe można załatwić bez potrzeby odrywania się od rodziny i stania w urzędowych kolejkach.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
20.11.2017 10:10 Joanna Marczak-Redecka
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Joanna Marczak-Redecka
{"register":{"columns":[]}}