W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska cyfryzuje się szybciej niż Europa. Łatwy dostęp do e-usług dla obywateli i przedsiębiorców

31.01.2019

Raport „Polska jako cyfrowy challenger 2018” międzynarodowej firmy doradczej McKinsey&Company wskazuje, że nasz kraj cyfryzuje się dwukrotnie szybciej niż największe kraje Europy. Proces ten rozwija się w tempie 7 proc. rocznie. Wartość usług cyfrowych w 2016 roku stanowiła 6,2 proc. naszego PKB – czyli około 112 mld zł. A do 2025 roku może osiągnąć wartość nawet 275 mld. O rozwoju e-usług oraz szeroko rozumianej cyfryzacji rozmawiali eksperci i zaproszeni goście, którzy wzięli udział w debacie „Wsparcie przedsiębiorczości w erze cyfrowej – podsumowanie projektu Biznes.gov.pl”.

Paneliści siedzą na kanapach. Wśród nich wiceminister Karol Okoński.

W debacie wzięli udział m.in. Karol Okoński, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Tadeusz Kościński – podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, przedstawiciele zespołów projektowych Gov.pl oraz Biznes.gov.pl, jak również przedstawiciele mediów, sektora finansowego i przedsiębiorcy.

- Ostatnie lata to, dzięki działaniom Ministerstwa Cyfryzacji, dynamiczny rozwój usług e-administracji publicznej. Polacy przekonali się, że cyfryzacja ułatwia życie, a sprawy urzędowe można załatwiać z domu, bez wizyt w urzędach – mówi wiceminister Karol Okoński (MC). - Obecnie ze strony GOV.PL można się już zalogować i przejść do panelu użytkownika. Jest tam m.in. informacja o dowodzie osobistym, zestawienie informacji o posiadanych samochodach. Do tego wkrótce pojawią się informacje z ksiąg wieczystych i wiele innych. Intensywnie pracujemy nad kolejnymi e-usługami – dodaje wiceminister cyfryzacji.

Systematyczny wzrost popularności e-usług

Coraz więcej Polaków ma Profil Zaufany – obecnie przeszło 2,6 miliona osób. To ponad osiem razy więcej niż trzy lata temu. W 2018 r. około 2,5 miliona wniosków w programach 500+ i 300+ złożono przez Internet. Do urzędów tą samą drogą trafiło 170 tysięcy wniosków o wydanie dowodu osobistego. Od 1 czerwca 2018 r. - czyli od dnia uruchomienia e-usługi - do dziś rodzice zgłosili online narodziny ponad 27 tysięcy maluchów. Niemal 40 tysięcy osób bez wychodzenia z domu zameldowało się w nowym miejscu zamieszkania. Polacy złożyli też prawie 35 tysięcy wniosków o odpis aktów stanu cywilnego.

E-usługi i informacje dla Obywateli i Przedsiębiorców w jednym miejscu

- Nowo tworzone e-usługi są projektowane zgodnie z potrzebami obywateli, według zasad service design, i oferowane w nowoczesnym layoucie – mówi wiceminister Karol Okoński. - Są dostępne dla wszystkich obywateli, w tym z niepełnosprawnościami - dodaje.

Aby ułatwić obywatelom dostęp do e-usług administracji rządowej, w 2018 r. Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło nową funkcjonalność na portalu Obywatel.gov.pl - Panel użytkownika. Dzięki tej funkcjonalności obywatel otrzymuje dostęp do:

  • popularnych publicznych usług cyfrowych na tym portalu,
  • swoich danych w rejestrach państwowych
  • szczegółowych informacji o swoich pojazdach.

Centralne usługi dla obywateli cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na przykład:

  • z usługi Wyślij pismo ogólne w 2018 r. skorzystało 235 768 osób,
  • wydanie dowodu osobistego w 2018 r. elektronicznie zawnioskowało 99 955 osób,
  • narodziny dziecka za pomocą e-usługi Zgłoś urodzenie dziecka od 1 czerwca 2018 r. (czyli od momentu jej udostępnienia) do 31 grudnia 2018 r. zgłosiło 23 467 osób.

Z kolei portal Biznes.gov.pl Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oferuje przedsiębiorcom ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie online. W ciągu ostatniego roku liczba jego odsłon wzrosła o 86,6 proc. Jest on – podobnie jak portal GOV.PL - rozwijany przy współudziale użytkowników. Dla przykładu w ramach akcji #GłosPrzedsiębiorcy zebrano dotychczas ponad 240 pomysłów. Regularnie prowadzone są też badania użyteczności i sprawdzane potrzeby użytkowników.

Miarą poziomu satysfakcji użytkowników jest sukcesywnie wzrastająca liczba wykorzystywanych e-usług. Już dziś wiele z nich obywatele i przedsiębiorcy znajdą na portalu GOV.PL. Docelowo dostępne będą tam wszystkie informacje o usługach wraz z intuicyjnym mechanizmem ich wyszukiwania.

 

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
31.01.2019 13:25 Jakub Karpowicz
Pierwsza publikacja:
31.01.2019 13:25 Jakub Karpowicz
{"register":{"columns":[]}}