W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad 2,5 mld na Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych

27.02.2023

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu rozwoju kompetencji cyfrowych, na który przeznaczono ponad 2 mld 789 mln zł. Młode pokolenie już w szkole podstawowej powinno budować te kompetencje, aby móc później konkurować na rynku pracy. „Pamiętajmy, że już dziś jesteśmy liderem w szkoleniu i zatrudnianiu kobiet w IT. Celem programu, który będziemy realizować do 2030 r. jest podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwie, oraz rozwój edukacji cyfrowej” – podkreśla Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Ponad 2,5 mld na program rozwoju kompetencji cyfrowych

Dlaczego powinniśmy rozwijać kompetencje cyfrowe?

Są one niezbędne, aby poprawić jakość życia. Większość z nas korzysta już z usług w sieci:  robimy zakupy online, załatwiamy sprawy urzędowe, kupujemy bilety itd. „Ważne jest, aby jak największa część społeczeństwa umiała poruszać się bezpiecznie w sieci. W Polsce wciąż mamy sporą grupę osób wykluczonych cyfrowo, najczęściej są to osoby starsze. A przecież umiejętność korzystania z komputerów i aplikacji może zmniejszyć poczucie izolacji seniorów, a także rozwijać zainteresowania i zbudować pewność siebie” – wyjaśnia minister.


Kompetencje cyfrowe to także niezbędny element poprawy konkurencyjności i innowacyjności firm oraz sukcesu polskiej gospodarki. Brak kompetencji cyfrowych lub ich niedostateczny poziom ogranicza szanse i możliwości, jakie dają zmiany technologiczne, wystawia na zagrożenia związane z niewłaściwym wykorzystaniem nowych technologii, a nawet staje się źródłem nierówności społecznych, ekonomicznych, edukacyjnych i kulturowych. Ale kompetencje cyfrowe, to także świadomość ryzyka uzależnień i innych potencjalnie szkodliwych skutków zbyt dużej ilości czasu spędzanego w sieci i świadomość tego, że w internecie nic nie ginie.


„Program zakłada stworzenie stabilnego i elastycznego systemu edukacji i szkoleń, w których udział weźmie ponad 1,5 mln obywateli, w tym 270 tys. nauczycieli wszystkich poziomów nauczania i innych edukatorów. Rządowy projekt zakupu laptopów dla 4-klasistów jest bardzo ważnym elementem rozwoju cyfrowej edukacji w Polsce i inwestycją w kompetencje cyfrowe polskich uczniów” – podkreśla Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w KPRM. 

Priorytety programu

Dokument określa działania w ramach 5 priorytetów na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych:

  •  rozwój edukacji cyfrowej,
  • zapewnienie każdemu możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych,
  • wsparcie kompetencji cyfrowych osób pracujących,
  • rozwój zaawansowanych kompetencji cyfrowych,
  • wzmocnienie zarządzania i koordynacji działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych.

Co chcemy osiągnąć?

Zakładamy, że efektem realizacji programu, w 2030 r.:

•    80 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe,
•    40 proc. mieszkańców Polski będzie posiadać ponadpodstawowe kompetencje cyfrowe,
•    6 proc. pracujących będą stanowić specjaliści IT,
•    29 proc. specjalistów IT będą stanowić kobiety.

Celem programu jest też wdrożenie i ugruntowanie na szczeblu administracyjnym sprawdzonego mechanizmu koordynacji i monitorowania działań wspierających rozwój kompetencji cyfrowych. Jak zaznacza minister Lewandowski, powinien on bazować na cyklicznie aktualizowanej diagnozie potrzeb społeczeństwa, biorąc pod uwagę najnowsze trendy technologiczne i gospodarcze.

{"register":{"columns":[]}}