W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poznajemy dobre praktyki pięciu krajów będących liderami rozwoju kompetencji cyfrowych

18.04.2023

Podczas dwóch wizyt studyjnych w Hiszpanii i Irlandii oraz warsztatu on-line z udziałem przedstawicieli Estonii, Finlandii i Holandii, pracownicy zespołu Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (CRKC) KPRM mogli przyjrzeć się działaniom mającym na celu wspieranie kompetencji cyfrowych w tych krajach.

Poznajemy dobre praktyki pięciu krajów będących liderami rozwoju kompetencji cyfrowych

Wizyta studyjna w Hiszpanii w dniach 7-9 marca 2023 r.

Hiszpania jest jednym z państw UE, w którym w ostatnich latach odnotowano wyraźny postęp w zakresie cyfryzacji. W okresie od 2015 do 2022 roku Hiszpania awansowała z miejsca 15. na 7. w ogólnym rankingu DESI, a w wymiarze „Kapitał ludzki” z 17. na 10. Za tym niewątpliwym sukcesem stoi ukształtowanie powszechnej świadomości na temat znaczenia rozwoju kompetencji cyfrowych oraz szeroko zakrojona współpraca wielu interesariuszy z sektora prywatnego, publicznego oraz non-profit, jak również opracowanie i wdrożenie Krajowego Planu na rzecz Kompetencji Cyfrowych (Plan Nacional de Competencias Digitales). Przedstawiciele Rządu Hiszpanii zaprezentowali konkretne rozwiązania służące nabywaniu umiejętności cyfrowych przez grupy szczególnie zagrożone wykluczeniem cyfrowym. Z kolei przedstawicie Miasta Madryt (Ayuntamiento de Madrid) podzielili się swoją wizją budowania usług cyfrowych oraz sposobami włączania mieszkańców miasta do grupy osób korzystających z tych rozwiązań.

Wizyta studyjna w Irlandii w dniach 3-5 kwietnia 2023 r.

Irlandia jest w ścisłej czołówce państw UE w rankingu DESI (5. miejsce w rankingu ogólnym, 3. miejsce w obszarze „Kapitał ludzki”), co jest bezpośrednim wynikiem długofalowej strategii państwa. Już bowiem w latach 70. XX w. władze Irlandii, analizując dostępne zasoby kraju, podjęły decyzję o inwestycji przede wszystkim w zasoby ludzkie i talenty tworząc Skillnet Ireland - agencją rządową wspierającą konkurencyjność, produktywność i innowacyjność przedsiębiorstw przez rozwój kompetencji pracowników oraz osób na rynku pracy. Warto podkreślić, że ten kierunek działań jest konsekwentnie utrzymywany bez względu na zmiany na scenie politycznej i jest postrzegany jako źródło przewagi konkurencyjnej Irlandii.

Przedstawiciele władz Irlandii podzielili się między innymi swoimi doświadczeniami w zakresie wdrażania strategii mających na celu rozwój kompetencji cyfrowych: Technology Skills 2022 - Ireland’s Third ICT Skills Action Plan; Climate Action Plan 2021, Ireland’s National Skills Strategy 2025 – Ireland’s Future czy też Harnessing Digital - The Digital Ireland Framework. Doświadczenia te zostały odebrane przez polską delegację jako niezwykle inspirujące i pouczające. – Doświadczenia Irlandii pokazują, że przyjęcie Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych przez Radę Ministrów było doskonałą decyzją. Jednak wyjeżdżamy świadomi wielkiej skali wyzwań, jakie są przed nami w najbliższym czasie – skomentował serię spotkań p. Michał Mucha, Zastępca Dyrektora w Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w KPRM.

Wirtualne spotkanie z reprezentantami Estonii, Finlandii i Holandii 24 marca 2023 r.

Reprezentantka Estonii, p. Kerli Pozogina, Project Manager w Education and Youth Board of Estonia, skupiła się na działaniach nastawionych na wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Z kolei przedstawiciele Finlandii, p. Aleksi Kopponen, Special Advisor for Digital Transformation in the Department of Public Sector oraz Rikka Lindsten – Development Specialist in the Data-Driven City for the City of Tampere, skupili się na lokalnym aspekcie kształtowania kompetencji cyfrowych obywateli miasta Tampere, które w coraz większym stopniu jest oparte na koncepcji smart city. Pani Dominiek Veen, reprezentująca Holandię, w swojej prezentacji przybliżyła natomiast działania nakierowane na podnoszenie kompetencji osób aktywnych na rynku pracy, przybliżając m.in. projekt Katapult network, który dzięki wdrożeniu koncepcji partnerstwa publiczno-prywatnego wychodzi naprzeciw bezpośrednim potrzebom rynku pracy.

Instrument Wsparcia Technicznego (IWT) finansowany ze środków Komisji Europejskiej

Wszystkie powyższe działania są elementem projektu finansowanego przez Unię Europejską za pośrednictwem Instrumentu Wsparcia Technicznego, zarządzanego przez Dyrekcję Generalną ds. Wspierania Reform Strukturalnych, oraz realizowanego przez międzynarodowe konsorcjum PwC Polska, PwC Netherlands, Carsa Consulting oraz CINOP. Projekt ten ma na celu wsparcie polskich władz w efektywnym wdrażaniu Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych.

Instrument Wsparcia Technicznego to program UE, który zapewnia państwom członkowskim specjalistyczną wiedzę, dostosowaną do ich potrzeb, w celu projektowania i skutecznego wdrażania reform, na przykład w dziedzinie transformacji ekologicznej i cyfrowej. Wsparcie jest finansowane przez KE i nie wymaga współfinansowania ze strony państw członkowskich.

Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC)

PRKC został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 21 lutego 2023 r. Łącznie na sfinansowanie działań PRKC zostanie przeznaczone prawie 2,8 miliarda zł ze źródeł krajowych i europejskich. Sukces efektywnego wdrożenia PRKC wymaga stałej współpracy wszystkich interesariuszy, w tym administracji centralnej i samorządowej, organizacji non-profit, biznesu, ciał doradczych i eksperckich oraz środowisk naukowych.

Planowane rezultaty wdrożenia PRKC w 2030 roku to:

  • Zwiększenie odsetka osób w wieku 16-74 lata posiadających co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe do 80%.
  • Zwiększenie odsetka osób w wieku 16-74 lata posiadających ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe do 40%.
  • Zwiększenie udziału specjalistów ICT wśród ogółu pracujących do 6%.
  • Zwiększenie udziału kobiet wśród specjalistów ICT do 29%.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}