Program Cyfrowe Mosty - aby mądrze towarzyszyć dzieciom w internecie
11.12.2025
Wyposażenie rodziców i nauczycieli w kompetencje cyfrowe, wiedzę i narzędzia do pracy z młodzieżą, aby mogli być przewodnikami cyfrowymi dla dzieci - to cel programu edukacyjnego Cyfrowe Mosty. Młodzi ludzie, aby świadomie i bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii, potrzebują wsparcia dorosłych.
Dzieci mierzą się z coraz poważniejszymi zagrożeniami w internecie. Hejt, nękanie, seksualizacja treści, szantaż, udostępnianie intymnych zdjęć lub nagrań to tylko niektóre z nich. Takie doświadczenia mogą prowadzić do utraty poczucia bezpieczeństwa, spadku samooceny, a nawet depresji. Dlatego dzieci nie mogą pozostać z tymi zagrożeniami same. Potrzebują przewodnika – dorosłego, który będzie im towarzyszył w cyfrowym świecie i wskaże im, jak korzystać z zasobów internetu świadomie i bezpiecznie.
– Aby mądrze towarzyszyć dzieciom w korzystaniu z technologii, dorośli sami potrzebują wiedzy. Jednym z priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji jest podnoszenie kompetencji cyfrowych obywateli, a temu służą działania takie jak program Cyfrowe Mosty, który dziś ma swoją premierę – powiedział wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas spotkania prasowego poświęconego inauguracji programu. – Stworzony w Centralnym Ośrodku Informatyki program edukacyjny ma zadanie pomóc rodzicom, opiekunom i nauczycielom zdobyć kompetencje, dzięki którym będą mogli stać się dla dzieci przewodnikami w internecie – podkreślił.
Program Cyfrowe Mosty
Program Cyfrowe Mosty powstał w Centralnym Ośrodku Informatyki po to, aby podnosić kompetencje cyfrowe dorosłych – rodziców, opiekunów i nauczycieli. Kompetencje te mają pomóc dorosłym stać się wsparciem dla dzieci w wyzwaniach związanych z rzeczywistością online.
Powstanie programu Cyfrowe Mosty poprzedziły badania na grupie ponad 2 tys. osób (rodziców i dzieci), przeprowadzone we wrześniu 2025 r. Wynika z nich m.in., że:
- 71% dzieci w wieku 10-16 lat obecnie postrzega swojego rodzica jako przewodnika cyfrowego, czyli osobę, która uczy je jak odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać z mediów cyfrowych.
- Dzieci znacznie częściej postrzegają swoich rodziców jako przewodników cyfrowych niż rodzice sami siebie (71% vs 55%) – czyli rodzice mają rolę i odpowiedzialność, której często sobie nie uświadamiają.
- W sytuacjach, w których obie strony nie widzą w rodzicach przewodnika cyfrowego, podawane powody to brak kompetencji rodziców, a większa wiedza lub samodzielność dziecka.
- Rodzic statystycznie częściej otrzymuje bezpośrednio od swojego dziecka informacje o zagrożeniach, z którymi zetknęło się w sieci, jeśli sam dzieli się z nim swoją wiedzą i doświadczeniem na temat korzystania z internetu.
- Choć zarówno rodzice, jak i nastolatki dobrze odnajdują się w świecie cyfrowym, obie strony zgodnie przyznają, że to dzieci dysponują wyższymi kompetencjami.
- Przeciętny nastolatek spędza w internecie około 4 godzin dziennie, nie licząc nauki online. Tyle samo czasu w sieci spędzają w dni robocze – poza obowiązkami zawodowymi – także rodzice
- W 40% domów nie obowiązują żadne reguły dotyczące korzystania z internetu.
- Średni wiek dziecka w momencie założenia pierwszego konta w mediach społecznościowych wynosi 11 lat.
Na jaką pomoc w ramach programu Cyfrowe Mosty będą mogli liczyć rodzice i nauczyciele? Otrzymają wiedzę oraz narzędzia do pracy z dziećmi. Twórcy programu przygotowali podcasty z ekspertami z różnych dziedzin (psychologii, socjologii i technologii) oraz poradniki i materiały edukacyjne pomagające podnieść kompetencje cyfrowe. Rodzice i nauczyciele będą mogli pobrać gotowe do zastosowania rozwiązania do zastosowania pracy w szkole i w domu. Wszystko po to, aby rodzice i nauczyciele mogli mądrze towarzyszyć swoim dzieciom w ich pierwszych i kolejnych krokach w sieci.
Podnoszenie kompetencji cyfrowych priorytetem działań Ministerstwa Cyfryzacji
Program Cyfrowe Mosty to element realizacji szerszego planu podnoszenia kompetencji cyfrowych, które jest jednym z filarów Strategii Cyfryzacji Polski.
Ministerstwo Cyfryzacji realizuje ten plan poprzez konkretne działania. Do niektórych z nich należą:
- Program „Włącz szacunek. Wyłącz hejt”: cykl działań mających na celu wsparcie szkół, rodziców i uczniów w walce z cyberprzemocą w roku szkolnym 2025/2026. We współpracy z NASK i ABW Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi liczne szkolenia, webinary, spotkania, konferencje i akcje edukacyjne. Jedną z inicjatyw w ramach programu był konkurs „Broń się w necie”. Nagranych 260 filmów edukacyjnych i 55 nagrodzonych w konkursie drużyn świadczy o tym, że młodzi potrafią twórczo i odpowiedzialnie podejść do tematu cyberbezpieczeństwa.
- Działania w celu zwalczania dezinformacji: Ministerstwo Cyfryzacji i NASK organizują kampanie społeczne poświęcone przeciwdziałaniu dezinformacji. W resorcie cyfryzacji powstają również krajowe ramy przeciwdziałania dezinformacji – dokument, który uporządkuje działania państwa w tym obszarze.
- „Szkoła międzypokoleniowa”: projekt zakładał wsparcie seniorów przez uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W całej Polsce odbyło się ponad 5,5 tysiąca warsztatów z udziałem 20 tysięcy osób. To przykład, jak technologia może łączyć pokolenia. Działania będą kontynuowane w kolejnych latach.
- Kampania radiowa „W cyfrowym świecie”: 2024 i 2025 roku Ministerstwo Cyfryzacji zrealizowało 255 audycji informacyjnych skierowanych do osób dorosłych. Ich celem było kształtowanie świadomości zagrożeń i zachęcanie do samodzielnego rozwijania umiejętności cyfrowych.
- Szkolenia z podstawowych kompetencji cyfrowych: do połowy 2026 r. przeszkolimy ponad 280 tysięcy osób. To jedna z największych inwestycji edukacyjnych finansowanych z KPO – przeznaczamy na nią ponad 540 milionów złotych.
- Kluby Rozwoju Cyfrowego: powstają lokalne miejsca edukacji cyfrowej – centra otwarte dla mieszkańców, w których można rozwijać umiejętności, korzystać z doradztwa i zdobywać nowe kwalifikacje. Pilotaż w 40 gminach zakończył się sukcesem. Na projekt przeznaczamy ponad 1 mld złotych.
- Ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna: zaplanowana na 2026 r., będzie dotyczyć kompetencji cyfrowych, cyberbezpieczeństwa i możliwości rozwoju zawodowego w ICT.
- Inicjatywa PW eSkills: to unikalna przestrzeń współpracy administracji, biznesu, organizacji pozarządowych i nauki. Partnerzy tworzą bezpłatne szkolenia i materiały edukacyjne na temat cyberbezpieczeństwa.
- Monitoring treści dezinformacyjnych: NASK monitoruje media społecznościowe i prowadzi kampanie edukacyjne na temat dezinformacji. To aż 14,4 mln zł inwestycji w odporność informacyjną państwa.
- Program Rozwoju Talentów Informatycznych 2019-2029: jego celem jest aktywizowanie młodych ludzi o ponadprzeciętnych zdolnościach informatycznych. W tym roku organizujemy kolejne konkursy programistyczne dla uczniów i studentów.