W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projektanci cyfrowej przyszłości

29.04.2021

Projektantami cyfrowej przyszłości będą młodzi. Dlatego do nich kierujemy nasz program edukacyjny „Przyszłość jest dziś” realizowany wspólnie z NASK i Centrum Nauki Kopernik. Za nami kolejne spotkanie zorganizowane dla uczniów i nauczycieli.

Grafika wektorowa utrzymana w fioletowej kolorystyce. Na środku, na ekranie, młoda notująca kobieta. Po jej lewej i prawej stronie młodzi mężczyźni z laptopami na kolanach.

„Nasz wpływ na rozwój sztucznej inteligencji. Czego uczymy maszyny?” to tytuł warsztatów online, które odbyły się w środę, 28 kwietnia. Wzięło w nich udział 30 uczniów szkół ponadpodstawowych wraz z trzema nauczycielami. Podczas spotkania wspólnie szukali odpowiedzi na pytania: jak sztuczna inteligencja zmienia nasze życie, czy możemy w pełni zaufać nowym technologiom i gdzie postawić granice?

Człowiek a sztuczna inteligencja

- Podczas spotkania pokazaliśmy uczniom czym jest sztuczna inteligencja (SI). Sami mogli sprawdzić, na czym polega uczenie maszynowe. To ważne, aby młodzi mieli świadomość, że wszyscy jesteśmy uczestnikami wielkich zmian w otaczającym nas świecie. Zmiany te powoduje m.in. Sztuczna Inteligencja. Dzięki niej inaczej komunikujemy się, korzystamy z urządzeń i samochodów, tworzymy i czerpiemy z ogromnych zasobów danych – mówi Robert Pypkowski, jeden z ekspertów prowadzących warsztaty, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyninie oraz uczestnik programu OSEhero.

W spotkaniu udział wzięli uczniowie ze szkół z Morąga, Hrubieszowa, Sochaczewa oraz Zduńskiej Woli. Wraz z ekspertami i nauczycielami dyskutowali o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na nasze życie już dziś, a jak będzie wpływać w przyszłości. Zgodzili się, że niesie ze sobą dużo ułatwień na co dzień. Z drugiej strony zwrócili uwagę na fakt, że może wpłynąć na brak samodzielności myślenia. Podsumowując spotkanie uczniowie powiedzieli, że mają wpływ na przyszłość świata, a rozwój SI jest w tym procesie ważny.

- Młodzi ludzie do nowych technologii podchodzą z dużą pewnością siebie. Urodzili się w czasach cyfrowej rewolucji, więc nie boją się nowości i zmian, są także świadomi własnych oczekiwań. Korzystają z cyfrowych rozwiązań w taki sposób, aby ułatwić sobie codzienne życie – zarówno w obszarze kontaktu z bliskimi, rozrywki, jak i nauki. Nasza oferta programu edukacyjnego „Przyszłość jest dziś” otwiera dyskusję o cyfrowej przyszłości. Daje młodym narzędzia do podejmowania samodzielnych i świadomych decyzji – wyjaśnia Agnieszka Żeglińska, dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE w NASK.

W spotkaniu uczniom towarzyszyli nauczyciele biorący udział w programie OSEhero. To część projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej OSE, czyli podłączania szkół w całej Polsce DO szybkiego, bezpiecznego i bezpłatnego internetu.

OSEhero to wyjątkowa grupa nauczycieli, którzy promują w swoich placówkach nowe technologie i inspirują innych do wykorzystania cyfrowych rozwiązań w nauczaniu.

Zaprzyjaźnij się z nowymi technologiami

Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”, którego częścią było spotkanie, realizujemy wspólnie z NASK i Centrum Nauki Kopernik w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne”.

- Głównym celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozwój kompetencji cyfrowych. Chcemy przekonać, że korzystanie z internetu ma szereg zalet. Ułatwia życie, a załatwienie wielu spraw czyni prostszym i mniej czasochłonnym – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Podpowiadamy, jak bezpiecznie surfować po sieci i chronić swoje dane. Udowadniamy rodzicom, że programowanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać, i że warto zainteresować tym tematem dzieci. Zachęcamy do dyskusji o przyszłości nowych technologii - dodaje.

Realizujemy ogólnopolskie kampanie o dużym zasięgu. Obszarami, na których się skupiamy to: e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, jakość życia, programowanie i cyfrowa przyszłość, którego elementem jest program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”. To szereg działań dla uczniów i nauczycieli. Naszym celem jest zachęcanie do dyskusji o cyfrowej przyszłości poprzez warsztaty oraz narzędzia dla szkół w postaci m.in. scenariuszy lekcji czy filmów edukacyjnych.

Program edukacyjny towarzyszy nowej wystawie stałej warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Otwarcie jej pierwszego modułu - „Cywilizacji algorytmów” - planowane jest na wrzesień 2021 roku. Ta część ekspozycji będzie poświęcona technologiom cyfrowym, a jednym z jej głównych tematów będzie zaufanie do algorytmów i sztucznej inteligencji. Znajdą się na niej m.in. eksponaty dotyczące blockchain, Intenetu Rzeczy, 5G. 

Już teraz zapraszamy na kolejne spotkania, wydarzenia regionalne oraz seminaria dla nauczycieli. Więcej informacji na ten temat będziemy publikować na stronach: www.gov.pl/cyfryzacja oraz www.kopernik.org.pl.

***

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i Centrum Nauki Kopernik. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.